Етичен кодекс -За Обществено обсъждане
Проект
ЕТИЧЕН КОДЕКС
на
ОБЩИНСКИТЕ СЪВЕТНИЦИ ОТ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ гр. Перник
Мандат 2011 г. – 2015 г.
МОТИВИ
КЪМ ПРОЕКТА НА ЕТИЧЕН КОДЕКС
НА
ОБЩИНСКИТЕ СЪВЕТНИЦИ ОТ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ гр. ПЕРНИК
Причините, налагащи приемането на предлагания Проект на Етичен кодекс на общинските съветници от общински съвет гр. Перник, са следните:
Не е налична уредба на основните етични стандарти за поведение на общинските съветници при упражняване на правата и изпълнение на задълженията им, установени в законите и подзаконовите нормативни актове.
Не е налична уредба на правилата за поведение при констатиран конфликт на интереси при осъществяване на правомощията на общинския съветник.
Не са установени механизми за ефективен контрол и санкции при нарушаване на основните етични правила и при наличие на конфликт на интереси в дейността на общинския съветник.
Целите, които се поставят с приемането на предлагания Проект на Етичен кодекс, са следните:
Повишаване на общественото доверие в общинския съветник.
Създаването на гаранции за прозрачност и отчетност при вземането на управленски решения и осъществяване на цялостната дейност на общинския съветник.
Регламентиране на ясни и ефективни правила за взаимодействие между гражданите от една страна и общинските съветници от друга.
Утвърждаване на ценности като честност, почтеност и морал в общинския съветник и в обществените отношения като цяло.
Очаквани резултати от прилагането:
Утвърждаване на върховенството на закона и обществения интерес, безпристрастността и публичността като основни принципи при осъществяване на правомощията на общинските съветници.
Недопускане на конфликт на интереси в работата на Общинския съвет.
Осъществяване на ефективни механизми на контрол за спазване на етичните стандарти и санкциониране на нарушителите им.
За прилагането на новата уредба не са необходими финансови средства.
Предлаганият проект е съобразен с Европейския кодекс за добро поведение на администрацията.
Преамбюл
Общинският съвет на община Перник,
Подчертавайки, че общинските съветници изпълняват своите задължения в рамките на закона и съобразно мандата, даден им от избирателите, и са отговорни пред местната общност, включително и пред избирателите, които не са гласували за тях;
Имайки предвид, че уважението към дадения от избирателите мандат изисква приемането и спазването на етични стандарти;
Следвайки убеждението, че приемането и спазването на етични стандарти за поведение на изборните лица, изгражда доверие между местните политици и гражданите и гарантира прозрачност и отговорност на управлението;
Посочвайки, че цялото гражданско общество трябва да бъде ангажирано с утвърждаване на атмосфера на доверие и граждански контрол,
Приема следния Правилник за етично поведение на общинския съветник:
ГЛАВА ПЪРВА
Обхват
Предмет
Чл.1. Настоящият правилник урежда:
1. стандартите за поведение, които общинският съветник трябва да спазва при осъществяването на своите правомощия и които гражданите имат право да изискват от общинския съветник;
2. организацията и дейността на Комисията за конфликт на интереси, етика, борба с корупцията и жалби на граждани в общинския съвет;
3. правилата за деклариране и разкриване на информация за доходите и имущественото състояние на общинския съветник;
.
ГЛАВА ВТОРА
Принципи
Върховенство на закона
Чл.2. Общинският съветник е длъжен да спазва Конституцията и законодателството на Република България.
Защита на обществения интерес
Чл.3. Общинският съветник е длъжен винаги да защитава обществения интерес и го поставя над партиен, частен или личен интерес.
Утвърждаване на авторитета на общинския съвет
Чл.4. Общинският съветник е длъжен да спазва поведение, с което утвърждава авторитета на общинския съвет и повишава доверието в местното самоуправление.
Прозрачност
Чл.5. Общинският съветник е длъжен да оповестява мотивите си и да обосновава действията си, предприемани в изпълнение на своите задължения. Той е длъжен предварително да разкрива интересите, които ще бъдат засегнати или защитени в резултат на неговите действия.
Независимост
Чл.6. (1) Общинският съветник е длъжен да не попада във финансова или друга зависимост от физически или юридически лица, които могат да окажат влияние върху изпълнението на неговите правомощия.
(2) Общинският съветник е длъжен да взема самостоятелно решения, без да търси каквато и да е финансова или материална изгода за себе си или за други лица.
Уважение към гражданите
Чл.7. Общинският съветник е длъжен винаги да се отнася с дължимото уважение към гражданите. Той не може да проявява пристрастно или дискриминационно отношение, основано на раса, пол, националност, етническа принадлежност, социален произход, възраст, материален статус, политически пристрастия, религиозни вярвания.
Уважение към институциите
Чл.8. (1) При изпълнението на своите функции общинският съветник е длъжен да зачита правомощията и прерогативите на всички други институции, на избраните политически представители и на служителите в публичната администрация.
(2) Общинският съветник не следва да насърчава нарушаване на уредените тук принципи от други политически представители на изборна длъжност или служители в местната администрация.
ГЛАВА ТРЕТА
Етични стандарти за поведение на общинския съветник. Разкриване на конфликт на интереси.
Чл.9. (1) Общинският съветник не може да участва при вземане на решения на общинския съвет, които се отнасят до негови имуществени интереси или до интереси на негов съпруг и роднина по права линия и по съребрена линия до четвърта степен включително, и по сватовство до втора степен включително, както и по въпроси, отнасящи се до интереси на лица, с които се намира в особени отношения (фактическо съжителство, бизнес отношения, съсобственост, други), които пораждат основателно съмнение за наличието на пряк или косвен, материален или нематериален интерес.
(2) Ако са налице обстоятелствата по ал.1, общинският съветник е длъжен сам, преди общинският съвет да започне разискванията, да разкрие наличието на конфликт на интереси и да не участва в гласуването.
(3) Искане за разкриване на конфликт на интереси може да прави и всеки общински съветник, на който са станали известни обстоятелствата по ал.1.
(4) При възникване на спор за наличие на конфликт на интереси, общинският съвет може да отложи вземането на решението, като възлага на Комисията по етика да изясни спорните обстоятелства.
Чл.10. (1) Общинският съветник не може да използва положението си на съветник за лична изгода. Той не може да представлява или защитава интересите на физическо или юридическо лице пред общинския съвет и неговите комисии, освен ако това не е в обществен интерес.
(2) Общинският съветник не може да използва общинско имущество за лична изгода.
Чл.11. Общинският съветник няма право да се намесва в процедури по възлагане на обществени поръчки, сключване на концесионни и приватизационни договори и предоставяне на разрешения, в сделки по управление и разпореждане с общинско имущество, за да придобие за себе си или за другиго имуществена облага или да причини другиму вреда.
Чл.12. Общинският съветник не може да използва или разкрива информация, получена при или по повод изпълнение на задълженията си или да използва положението си на съветник с цел да набави за себе си или другиго имотна облага или да причини другиму имотна вреда.
Чл.13. Общинският съветник няма право да използва положението си за получаване на специални привилегии, освобождаване от задължения, лични придобивки или избягване на последствията от свои или на другиго незаконни действия.
Чл.14. Общинският съветник няма право да извършва лични услуги, които са несъвместими с безпристрастното изпълнение на неговите задължения или биха навредили на интересите на общността.
Чл.15. Общинският съветник няма право да приема подарък или каквато и да е друга имотна облага, която не му се следва, за да извърши или да не извърши действие в качеството си на общински съветник или защото е извършил или не е извършил такова действие, в случаите, когато деянието не е престъпление по Наказателния кодекс.
Чл.16. (1) При упражняването на своите правомощия, в случаите, в които законодателят е предвидил възможност за преценка, общинският съветник се ръководи от обществения интерес и не може да дава предимство на партиен, частен или личен интерес.
(2) При гласуването на всяко решение, в приемането на което участва, общинският съветник следва да се ръководи от преценката за справедливост и съответствие с обществения интерес на решението, като спазва законовите правила и процедури, с които решението следва да бъде съобразено.
Чл.17. (1) Общинският съветник е длъжен да следи за спазването на бюджетна и финансова дисциплина, гарантираща ефективно управление на публичните средства и общинската собственост.
(2) При изпълнение на своите функции общинският съветник следва да не допуска извършването на злоупотреба с публични средства. Той не може да извършва никакви действия, които биха довели до използването на публични средства или на общинската собственост за пряка или косвена лична облага, в частен или корпоративен интерес, както и в полза на политически партии.
Чл.18. (1) При изпълнение на своите функции общинският съветник е длъжен да не предприема действия, с които да осигурява за себе бъдещо лично професионално предимство след прекратяване на мандата.
(2) Общинският съветник не може да препоръчва за назначение или за повишение своите близки на постове в общинската администрация, общинските предприятия и в търговски дружества с общинско участие.
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА
Комисия за конфликт на интереси, етика, борба с корупцията и жалби на граждани
Статут на комисията
Чл.19.(1) Комисията за конфликт на интереси, етика, борба с корупцията и жалби на граждани следи за спазването на етичните стандарти за поведение от общинските съветници.
Функции на комисията
Чл.20.(1) Комисията за конфликт на интереси, етика, борба с корупцията и жалби на граждани действа въз основа на принципа на политическата безпристрастност.
(2) Основната й цел е да укрепва общественото доверие в работата на общинския съвет.
(3) Комисията, по своя инициатива или по сигнал на трети лица, проверява действия на общински съветник, които са несъвместими с етичните стандарти за поведение на общинския съветник, уредени в този правилник, нарушават правилата за поведение, уредени в правилника за организацията и дейността на общинския съвет и неговите комисии, или накърняват авторитета на общинския съвет.
Поверителност на информацията
Чл.21. (1) Членовете на Комисията не могат да разкриват информация, станала им достъпна във връзка с тяхната дейност.
(2) Членовете на Комисията не могат публично да изразяват отношение по решенията на комисията.
Правомощия на комисията
Чл.22. (1) При осъществяване на своята дейност Комисията за конфликт на интереси, етика, борба с корупцията и жалби на граждани към общинския съвет има следните правомощия::
1. Контролира спазването на настоящия правилник;
2. Проучва и разследва жалби и извършва проверка по сигнали за нарушения, извършени от общински съветник на този правилник или на Правилника за организацията и дейността на общинския съвет и неговите комисии.
Процедура по разследване и проверка
Чл.23. Всички жалби или сигнали за нарушения на етичните стандарти за поведение на общински съветник трябва да бъдат в писмена форма и да бъдат подписани от подателя.
Чл.24. (1) Комисията за конфликт на интереси, етика, борба с корупцията и жалби на граждани извършва разследване по жалбата или проверка по сигнала, като предоставя възможност на общинския съветник да отговори на обвиненията и да се защити, като даде обяснение пред Комисията и представи доказателства.
(2) Когато съдържащите се в жалбата или сигнала обвинения са неоснователни или необосновани, Комисията прекратява разследването, като изготвя мотивирано писмено заключение, което изпраща на жалбоподателя и на общинския съветник срещу когото е била насочена жалбата.
(3) Когато Комисията прецени, че произнасянето по жалбата е извън нейните правомощия или, че извършеното деяние е престъпление или административно нарушение, прекратява разследването и в седемдневен срок изпраща всички материали на компетентния орган.
Чл.25. (1) Когато Комисията с решение констатира нарушение и изпраща на всички общински съветници препис от жалбата, решението и всички събрани в хода на разследването материали.
(2) С решението за констатиране на нарушение Комисията предлага на общинския съвет да наложи на извършителя дисциплинарно наказание.
Чл.26. (1) Общинският съвет разглежда случая в свое открито заседание и ако стигне до заключение, че са налице ясни и убедителни доказателства за нарушение на настоящия правилник, налага следните наказания:
1. Забележка
2. Предупреждение да се преустанови нарушението
3. Публично оповестяване на информация за конфликт на интереси
4. Отстраняване от заседание на общинския съвет и неговите комисии при обсъждане и вземане на решение по въпрос, за който Комисията за конфликт на интереси, етика, борба с корупцията и жалби на граждани е установила, че общинският съветник има конфликт на интереси.
5. Временно лишаване от право за участие в дейността на определена постоянна комисия .
(2) Решението за налагане на дисциплинарно наказание се взема на заседание на общинския съвет с обикновено мнозинство от общия брой на общинските съветници, с тайно гласуване.
(3) При определяне вида и размера на наказанието се взема предвид тежестта на нарушението.
ГЛАВА ПЕТА
Деклариране на имотното състояние
Чл.27. Общинските съветници са длъжни в едномесечен срок от полагането на клетва да депозират декларация за имотното си състояние в Комисията за конфликт на интереси, етика, борба с корупцията и жалби на граждани към общинския съвет.
Чл.28. Комисията за конфликт на интереси, етика, борба с корупцията и жалби на граждани към общинския съвет води регистър и изготвя образци за предвидените в този правилник декларации.
Чл.29 Общинският съветник подава декларация за имотното си състояние ежегодно в срок до 15 април.
ГЛАВА ШЕСТА
Отношения с обществеността
Чл.30. Общинският съветник е отговорен и се отчита пред гражданите на общината по време на своя мандат.
Чл.31. (1) Общинският съветник е длъжен да представя пред местната общност подробни основания за всяко взето решение като конкретизира всички фактори, на които се основава то, и най-вече приложимите в случая законови правила и процедури, както и по какъв начин решението е резултат на тези правила и процедури.
(2) В случаите, когато тази информация е конфиденциална, причините за конфиденциалност следва да бъдат обяснени.
Чл.32. Общинският съветник е длъжен да бъде отзивчив на всяко запитване от обществеността по отношение на изпълнението на своите функции, както и за основанията за своите действия
Чл.33. Общинският съветник е длъжен да насърчава и подкрепя всички мерки, които осигуряват откритост на правомощията на местните власти и упражняването им и функционирането на общинския съвет.
ГЛАВА СЕДМА
Отношения с местната администрация
Назначения
Чл.34. При упражняването на своите правомощия общинският съветник е длъжен да дава подкрепата си или да предотвратява назначения или избор на общински служители и представители на общината в ръководни органи на търговски дружества с общинско участие или общински предприятия, като се ръководи единствено от обществения интерес, професионалните способности на кандидатите и предоставянето на качествени публични услуги за местната общност.
Уважение към ролята на изпълнителните органи в местната власт
Чл.35. (1) При изпълнението на своите функции общинският съветник е длъжен да демонстрира уважение към ролята на изпълнителните органи в местната администрацията без предубеждения по отношение на легитимното упражняване на техните йерархични правомощия.
(2) Общинският съветник не може да иска или да изисква от общинските служители да предприемат или да пропускат вземането на мерки, даващи им пряка или косвена лична полза или даващи предимство на лица или групи лица с цел получаване на пряка или косвена лична изгода за това.
ГЛАВА ОСМА
Отношения с медиите
Чл.36. Общинският съветник е длъжен да бъде отзивчив и да отговаря открито и изчерпателно на всички запитвания от медиите във връзка с изпълнението на своите функции.
Чл.37. Общинският съветник не следва да предоставя конфиденциална информация или информация, засягаща личния живот на трети лица, станала му известна при и по повод упражняване на правомощията му като съветник.
ГЛАВА ДЕВЕТА
Информиране и повишаване на разбирането за етичните стандарти за поведение
Чл.38. Общинският съветник е длъжен да спазва този правилник, като декларира, че има волята да следва неговите разпоредби.
Чл.39. Общинският съветник е длъжен да подкрепя всички мерки за прилагането на настоящия правилник, като работи за популяризирането му и повишаване на разбирането за неговите принципи сред местната общност и медиите.
Този правилник е приет на ………….. 2012 година с решение № ………. на Общински съвет – Перник и влиза в сила от датата на неговото приемане.
хх.хх.2013 г. Председател на ПК …………………….
Общински съвет – Перник /инж. С. Диманов/
ПРЕДЛОЖЕНИЯ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТНИК ДАНИЕЛА ГЕНАДИЕВА:
“8.Поведение на съветниците в зала
8.1 Общинските съветници са длъжни да спазват Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – гр. Перник.
8.2 Общинските съветници са длъжни да заемат местата си в залата до определения начален час на заседанието.
8.3.Съветниците нямат право да прекъсват изказващия се оратор, да вземат думата, без да е дадена от председателя, да отправят лични нападки, оскърбителни думи или заплахи, да разгласяват данни, отнасящи се до личния живот и увреждащи доброто име на гражданите, да имат непристойно поведение и да нарушават тишината и реда в залата.
8.4.Общинският съветник няма право да подлага на коментар, да дава оценки и / или обсъжда изложението на изказалите се преди него лица и / или общински съветници, като следва да се придържа към обсъжданите по дневния ред въпроси и теми.
8.5 Председателят може да отстрани от заседание до следващо гласуване съветник, който не спазва задълженията си, посочени в Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – гр. Перник, както и в случаите когато:
– Възразява по груб начин срещу наложените му наказания и въпреки това продължава да нарушава реда.
– Призовава към насилие.
– Оскърбява съветници или общинския съвет.
– Не изпълнява задължениието си по чл.8.4 от Етичния кодекс.
8.6 Общинският съветник няма право съзнателно и преднамерено да подтиква или принуждава когото и да било към нарушаване на настоящия Eтичен кодекс.”