НАРЕДБАЗА РЕДА И УСЛОВИЯТА ЗА ИЗДАВАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЕ ЗА ОТСРОЧВАНЕ ИЛИ РАЗСРОЧВАНЕ НА ЗАДЪЛЖЕНИЯ ОТ МЕСТНИ ДАНЪЦИ И ТАКСА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ ЗА ОБЩИНА ПЕРНИК
НАРЕДБАЗА РЕДА И УСЛОВИЯТА ЗА ИЗДАВАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЕ ЗА ОТСРОЧВАНЕ ИЛИ РАЗСРОЧВАНЕ НА ЗАДЪЛЖЕНИЯ ОТ МЕСТНИ ДАНЪЦИ И ТАКСА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ ЗА ОБЩИНА ПЕРНИК
НАРЕДБА
ЗА РЕДА И УСЛОВИЯТА ЗА ИЗДАВАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЕ ЗА ОТСРОЧВАНЕ ИЛИ РАЗСРОЧВАНЕ НА ЗАДЪЛЖЕНИЯ ОТ МЕСТНИ ДАНЪЦИ И ТАКСА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ ЗА ОБЩИНА ПЕРНИК
ГЛАВА ПЪРВА
Общи положения
Чл. 1. Тази наредба се издава на основание чл. 4, ал.7 и чл. 9а, ал.4 и 5 от ЗМДТ във връзка с Глава ХХII, Раздел I от ДОПК и Наредбата за определяне на границите на коефициентите за рентабилност, ефективност и финансова автономност, изискванията към представените доказателства, особените случаи, методите и начините за определяне на коефициентите и на нетния паричен поток на Министерски съвет , с която се уреждат редът и условията за издаване разрешение за отсрочване или разсрочване на задължения от местни данъци и такса за битови отпадъци.
Чл.2. (1) По искане на длъжника, подадено до компетентния орган, може да се разреши плащането на дължимите суми за публични общински вземания да се извърши изцяло , до определен краен срок (отсрочване ) или да става на части (разсрочване ) съгласно одобрен погасителен план.
(2) За периода на отсрочването или разсрочването длъжникът дължи лихва в размер на основния лихвен процент, ако изпълнява задълженията си съгласно погасителния план.
(3) При неизпълнение на падежа, съответно на две вноски, съгласно погасителния план, дължимите суми стават незабавно изискуеми, заедно със законната лихва от датата на даденото разрешение.
(4) В случаите по чл.186 от ДОПК, когато при стихийни бедствия ( пожари, земетресения, градушки, катастрофи и други подобни) са нанесени значителни материални щети на длъжника, по негово искане компетентните органи могат да разрешат отсрочване и разсрочване , като от деня на възникване на аварията, до изтичане срока на разрешението не се дължат лихви върху разсрочените или отсрочени задължения.
ГЛАВА ВТОРА
Условия за допускане на отсрочването или разсрочването
Чл.3. (1) Отсрочване или разсрочване на публични общински вземания се допуска при следните условия:
1. Задължението, за което се иска отсрочване или разсрочване, не може да се погаси изцяло с наличните парични средства към датата на подаване на искането и текущите парични постъпления за период от три месеца след тази дата, намалени с необходимите текущи парични плащания за период от три месеца от същата дата и гарантиращи продължаването на стопанската дейност, като към наличните парични средства се прибавят и сумите, които биха постъпили при:
а) осребряване на активите по балансова стойност към датата на подаване на искането, с изключение на тези, без които е невъзможно осъществяването на извършваната стопанска дейност;
б) събиране на изискуемите към датата на поддаването на искането вземания на длъжника от трети лица;
2. Не е формиран отрицателен счетоводен финансов резултат за дейността на предприятието за предходните две години на годината, в която е подадено искането;
3. Коефициентите на рентабилност, ефективност и финансова автономност за предходните две години на годината, в която е подадено искането, и за периода за който се иска отсрочване или разсрочване, въз основа на доказателствата за бъдещо развитие са определени по методи и са в границите на стойности, установени в наредбата по чл. 183, ал.9 от ДОПК;
4. Минималният размер на предоставеното обезпечение покрива размера на главницата и лихвите на задължението за периода на действие на разрешението.
Чл. 4 . За периода на отсрочването или разсрочването длъжникът дължи лихва в размер на основния лихвен процент, ако изпълнява задълженията си съгласно погасителния план.
Чл. 5. (1) Отсрочване или разсрочване не се разрешава:
1. За юридическо лице или едноличен търговец, за които е взето решение за прекратяване с ликвидация, открито е производство по несъстоятелност или производство по оздравяване на предприятието;
2. След като бъде определен начинът на продажба по чл.238 от ДОПК.
ГЛАВА ТРЕТА
Компетентни органи за издаване на разрешение за отсрочване или разсрочване
Чл.6. Компетентността на органа за издаване на разрешение за отсрочване или разсрочване се определя от наличието на два критерия:
1. Размера на задължението;
2. Срок, за който се иска отсрочването или разсрочването;
3. Видът на задължението – данък или такса.
Чл. 7. (1) Съгласно чл.184, ал.1 от ДОПК разрешението за отсрочване или разсрочване се издава от :
1. Кметът на общината , съгласно чл.9а, ал.4 от ЗМДТ, за задължения за местни такси в размер до 30 000 лв. и при условие, че разсрочване или отсрочване се иска до една година от датата на издаване на разрешението;
2. Общинският съвет , на основание чл.9а, ал.5 от ЗМДТ, за задължения от местни такси в размер над 30 000 лв. или за срок , по – голям от една година ;
3. Директора на Дирекция “Местни приходи”, съгласно чл.4, ал. 5 от ЗМДТ , за задължения за местни данъци общо в размер до 100 000 лв. и при условие, че отсрочването или разсрочването се иска до една година от датата на издаване на разрешението;
4. Общинския съвет , съгласно чл.4, ал. 7 от ЗМДТ, за задължения за местни данъци общо в размер от 100 001 до 300 000 лв. и при условие, че отсрочването или разсрочването се иска до две години от датата на издаване на разрешението;
5. Министъра на финансите – за задължения за местни данъци общо в размер над 300 000 лв. или се иска отсрочване или разсрочване за повече от две години от датата на издаване на разрешението.
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА
Ред на издаване на разрешение за отсрочване или разсрочване на публични общински вземания
Чл. 8. (1) Процедурата започва с подаване на искане от длъжника до директора на Дирекция „Местни приходи”, или чрез него до Общински съвет Перник или до Министъра на финансите. Всички стъпки по нея са регламентирани в процедура С-15 “Сключване на споразумение за разсрочване или отсрочване на плащанията” , издадена от изпълнителния директор на НАП на основание чл.4, ал 6 от ЗМДТ и въведена за изпълнение със Заповед № 1 от 03.06.2006 г.
(2) Искането за разсрочване или отсрочване може да се отнася за задължения установени:
1.С Ревизионен акт, независимо дали е обжалван;
2.Декларация или Акт за установяване на задължение по подадена от задълженото лице декларация с изчислени задължения за данъци или такси и лихвите по тях;
3.Влязло в сила Наказателно постановление на орган по приходите към общинската администрация.
Чл.9. (1) Искането, придружено с доказателствата и необходимите документи, съгл. чл. 183, ал. 8, т. 1-4 от ДОПК се приемат чрез деловодството на Община Перник.
(2) Към искането си лицата следва да приложат:
1. Декларация за семейно и имуществено състояние на длъжника, когато искането за разсрочване или отсрочване е подадено от физическо лице;
2. Справка от работодателя за физическите лица-нетърговци за получаваните доходи;
3. Търговците прилагат към молбата следните документи и доказателства:
а/ Отчет за приходите и разходите/ОПР/ за предходните две години, като доказателство, че задълженото лице не е формирало отрицателен счетоводен финансов резултат за предходните две години на годината, в която е подадено искането. ОПР задължително следва да бъде заверен от ТД на НАП, в която е регистрирано задълженото лице.
б/ Прогнозен паричен поток с разбивка по години за периода, за които е поискано разсрочването или отсрочването;
в/ Финансово-икономически анализ на годишния счетоводен отчет за предходните две години и за периода на разсрочването или отсрочването съгласно програма за развитие;
г/ предложение за обезпечение за периода на разсрочването или отсрочването, което да покрива размера на главницата и лихвите на задължението за периода на действие на разрешението;
д/ Данни за притежавани активи с балансовата им стойност и анализ на възможността им за осребряване и постъпления от продажбата им;
е/ Данни за ликвидни към дата на подаване на искането за разсрочване или отсрочване вземания на длъжника от трети лица, които следва да бъдат платени;
ж/ Данни за коефициентите за рентабилност, ефективност и финансова автономност на търговеца за предходните две години на годината, в която е подадено искането и за периода за които се иска разсрочване или отсрочване, въз основа на доказателствата за бъдещо развитие, общо определени по методи и в границите на стойности, установени в Наредбата за границите на коефициентите за рентабилност, ефективност и финансова автономност;
4. Справка за очакваните парични постъпления, намалени с необходимите текущи парични плащания във връзка с осъществяваната стопанска дейност за тримесечието, следващо месеца на подаването на искането за Р/О;
5. Справка за всички публични задължения към частни кредитори, както и лихвите по тях;
6. Декларация в свободен текст за обстоятелствата по чл.183, ал. 5, т. 2 във връзка с чл. 238 от ДОПК /в декларацията се потвърждава, че производството по принудително събиране на задълженията, за които се иска разсрочване или отсрочване, не е достигнало стадия на определяне на начина на публична продажба от страна на публичния изпълнител при АДВ/;
7. Декларация за наличие или липса на предоставени на лицето държавни помощи под различна форма по смисъла на Закона за държавните помощи в рамките на последните 3 години или за в бъдеще;
8. В случаите, в които се иска разсрочване, се представя погасителен план. Срокът на разрешението се определя, като се приема погасяването на задълженията да се извършва с плащания в размер не по-малък от 50 на сто от нетния паричен поток за всяка година поотделно, независимо от размера на отсроченото/ разсрочено задължение;
9. В случаите, в които се иска отсрочване, се определя краен срок /падеж/ за извършване на дължимите плащания;
10. В случаите, в които се иска разсрочване или отсрочване по реда на чл. 186 от ДОПК, се представят доказателства за настъпването на стихийни бедствия или крупни производствени аварии – протоколи от компетентните органи, както и доказателства за наличието на предпоставки за издаване на разрешение за разсрочване или отсрочване. Доказателства за настъпилите обстоятелства по чл. 186, ал. 1 от ДОПК, са определени с наредбата за границите на коефициентите за рентабилност, ефективност, автономност, изискванията за представяните доказателства, особените случаи, методите и начините за определяне на коефициентите и нетния паричен поток.
Чл.10. (1) След получаване на входящ номер в деловодството на Община Перник искането се докладва на кмета на общината за запознаване и с резолюция се предоставят на Директора на дирекция „Местни приходи” и съответно н-к отдел “МДТ” за извършване на следните процедури:
1. Определен инспектор от Сектор “Събиране” проверява преписката относно размера на задълженията и пълнотата на доказателствата към искането. При проверката на тези обстоятелства задължително участва юрисконсулта на отдела, който визира всички изходящи документи.
Извършването на проверката е регламентирано в Процедура С- 19 „Сключване на споразумения за разсрочване или отсрочване на плащанията” на отдел “МДТ” въведена за изпълнение със Заповед № 1 от 03.06.2006 г.
2. За резултатът от проверката се изготвя отрицателно/положително становище, съответно проект на решение или проект на отказ за разсрочване/отсрочване и се предоставя за издаване от Директора на Дирекция „Местни приходи”, съответно кмета на общината /за задължения от такси/ или Общински съвет Перник. В случаите по чл.184, ал.1, т.2 от ДОПК, когато компетентния орган за разсрочване или отсрочване на задължения е Общински съвет Перник се изготвя докладна записка от името на кмета на общината.
3.Решението за разсрочване / отсрочване или отказа получава изходящ номер от деловодството на Общината.
(2) Мотивирано решение се издава от компетентния орган в срок до три месеца, а когато компетентен да се произнесе по искането е министърът на финансите в срок до 4 месеца след получаване на искането с необходимите доказателства.
(3) Решението с което се разрешава или отказва с мотивите към него се съобщават на длъжника по реда на ДОПК в седемдневен срок от издаването му. В решението се посочва в какви срокове и пред кого може да бъде обжалвано.
(4) Непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§.1. Настоящата наредба влиза в сила от деня на приемането й с решение на Общински съвет Перник.
§.2. За всички нерегламентирани в тази наредба процедури и разпоредби относно разсрочването или отсрочването на публични общински вземания се прилагат разпоредбите на
Глава ХХII от ДОПК.