НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА СЪСТАВЯНЕ, ИЗПЪЛНЕНИЕ И ОТЧИТАНЕ НА ОБЩИНСКИЯ БЮДЖЕТ
С отменени текстове с Решение № 7333/29.05.2013г. на ВАС
РАЗДЕЛ I
Общи положения
Чл.1. (1) С тази Наредба се определят условията и реда за съставянето, приемането, изпълнението и отчитането на общинския бюджет и извънбюджетните сметки, както и взаимоотношенията с централните ведомства, второстепенните разпоредители с бюджетни кредити, други общини, финансови институции и местната общност.
(2) Наредбата регламентира управлението на бюджетните и извънбюджетните средства от органите на местното самоуправление и местната администрация в съответствие с разпоредбите на закона.
(3) Финансирането на местните и делегираните от държавата дейности се извършва от общината в интерес на местната общност и при спазване принципите на законосъобразност, целесъобразност, ефективност, ефикасност и публичност.
Чл.2. (1) Общинският бюджет е:
1.самостоятелна финансова сметка за приходите и разходите на общината за една бюджетна година;
2.документ за политиката на общината;
3.ръководство за оперативната дейност;
(2) Общинският бюджет включва бюджета на първостепенния разпоредител с бюджетни кредити и бюджетните сметки на определените с решение на общински съвет второстепенни разпоредители.
(3) С общинският бюджет се осигуряват парични средства за финансиране на местни и делегирани от държавата дейности в интерес на местната общност.
Чл.3. (1) Приходната част на общинския бюджет включва собствените приходи, трансферите от централния бюджет и трансфери между разпоредители с бюджетни кредити, безлихвени заеми от централния бюджет за финансиране на разходи, в т.ч. за данък върху добавената стойност, до възстановяването им по одобрени проекти и програми, финансирани от Европейския съюз.
(2) Общинският съвет определя в разходната част на общинския бюджет бюджетните кредити за финансиране на текущи и капиталови разходи в местните и делегираните от държавата дейности, както и разходите за лихви, такси и комисионни по обслужването на общинския дълг.
(3) Общинският бюджет е публичен и се контролира от местната общност, по реда определен от общинския съвет и от определените със закон компетентни органи.
Чл.4. Бюджетният процес е реализиране на бюджетните правомощия на държавните и общински органи и на осъществяване на материални бюджетни права. Бюджетният процес обхваща съставяне на проектобюджета, приемане, изпълнение на бюджета и приемане на отчета за изпълнение.
Чл.5. (1) В общинския бюджет може да се предвиди резерв за неотложни и непредвидени разходи, възникнали по време на текущата бюджетна година.
(2) Размерът и редът за разходване на резерва се определя от общинския съвет при приемането на общинския бюджет.
(3) Разходи от резерва могат да се извършват след разпределянето им по съответните дейности и параграфи.
РАЗДЕЛ II
Финансова политика на общината
Същност и цели
Чл.6. (1) Финансовата политика на общината представлява система от цели, принципи на управление и правила по отношение на бюджета на общината, бюджетния процес и финансовите взаимоотношения. Целите на общината се състоят от заложеното в общинския план за развитие, приети програми от общински съвет и оперативните годишни цели.
(2). Основна цел на финансовата политика на общината е поддържане на финансова основа, достатъчна за предоставяне на такова равнище на общинските услуги, което отговаря на потребностите и на възможностите на местната общност.
(3). Финансовата политика на общината гарантира способността на общината да отговаря своевременно на промени в потребностите на местната общност по отношение на предоставяните услуги.
Политика по текущия бюджет
Чл.7 (1). Общината финансира текущите си разходи с текущи приходи и с остатъци от минали периоди.
(2). Текущите разходи и приходи се преразглеждат и/или актуализират при възникнали възможност и/или потребност.
(3). Бюджетният излишък в края на годината остава като преходен остатък по бюджета на общината и се използва по решение на общинския съвет през следващата година.
(4). Бюджетния излишък се състои от икономии в разходите и преизпълнение на приходите, спрямо тези, заложени в бюджета.
(5). Текущи разходи не могат да се финансират с дълг.
(6). Краткосрочен дълг може да се ползва единствено за финансиране на временен паричен недостиг в рамките на финансовата година.
(7). Общината няма да финансира самостоятелно услуги, имащи регионален обхват, и ще търси възможности за тяхното съфинасиране.
Политика по приходите
Чл.8 (1). Общината поддържа тригодишни прогнози за приходите си, които актуализира ежегодно.
(2). Прогнозите за приходите трябва да бъдат консервативни, за да могат да устояват на външни неблагоприятни икономически въздействия.
(3). Общината създава условия и организация за упражняване на правомощията по администриране на данъчните приходи.
(4). Общината прилага такси и цени на услуги според приетата Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и събира данъци според приетата Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Перник.
(5). Общината се стреми да възстановява изцяло разходите, извършени за предоставянето на услугата (текущи, капиталови и за обслужване на дълга) с постъпленията от таксите и цените на услуги.
(6). Текущите разходи включват и разходите за възстановяване на дълготрайните активи (амортизация или резерв).
(7). Общината най-малко веднъж годишно извършва анализ на разходите и на размера на таксите и цените на услуги, както и на дадените облекчения.
(8). Размерите на таксите и цените на услуги могат да се актуализират, като се отразява минимум инфлационното влияние върху разходите, както и необходимостта от подобряване качеството на услугите.
(9). Общината поддържа публичен регистър на всичките си активи, включително наземна, подземна и надземна инфраструктура, с описание на тяхното състояние, полезен живот и необходими разходи за поддръжка.
Политика на разходите
Чл. 9 (1). Общината поддържа такова равнище на разходите, което ще способства за предоставянето на основни публични услуги и осигуряването на обществения ред и сигурност.
(2). Общината разработва тригодишна прогноза за разходите, която се актуализира ежегодно.
Инвестиционна политика на общината
Чл.10 (1). Инвестиционна политика на общината се осъществява съгласно приета от общинския съвет инвестиционна програма.
(2). Инвестиционната политика на общината се разработва с оглед достигането на програмните цели на общината и съдържа описание на всеки капиталов проект, неговата стойност и начини на финансиране.
(3). Капиталов проект е общински проект, който отговаря на всяка от следните характеристики:
1. Има стойност над минималния праг на същественост определен в счетоводната политика на общината.
2. Представлява ново строителство, реконструкция или основен ремонт на съществуващ актив с цел възстановяването му, придобиване на актив или обособена негова част.
3. Финансира се изцяло или частично с общински финансови
източници.
4. Общината е отговорна за използването на актива, независимо от източника на финансиране.
(4). Общината осигурява инвестиционни средства от своя бюджет и привлича такива от външни източници, в т.ч. от републиканския бюджет, от европейски програми и донори.
(5). Инвестиционната програма се актуализира заедно с приемането или актуализирането на текущия бюджет, с което се осигурява балансирането им.
Политика на резервите
Чл.11 (1). В общинския бюджет може да се определи резерв за неотложни и непредвидени разходи.
(2). Общината може да формира и целеви резерви.
РАЗДЕЛ III
Съставяне на проект на общинския бюджет
Чл.12. (1) Подготовката за съставяне на проекта на бюджета на общината за следващата финансова година включва:
1. преглед на дългосрочните цели по приетите от общинския съвет програми, прогнози и общинския план за развитие;
2. преглед на местните данъци и такси, цени на услуги, наеми и други актове на общинския съвет свързани с общинските приходи;
3. проучване на потребностите на местната общност;
4. формулиране на годишните цели и задачи ;
5. преглед и анализ на общинската социална инфраструктура;
6. анализ на общинската собственост;
(2) Тенденциите в местната икономическа прогноза, съставена на база дейностите по ал.1, се ползват за съставяне на проекта на текущия бюджет и на тригодишната бюджетна прогноза в частта за местните дейности.
(3) Сроковете и отговорностите за организацията на дейностите по ал.1 се вписват в бюджетния календар.
Чл. 13. Общинската администрация внася за разглеждане в ОбС проекта на общинския бюджет, придружен от:
1. преглед на изпълнението на дългосрочните цели по приетите от общинския съвет програми, стратегии и общинския план за развитие
2. план за изпълнението на на дългосрочните цели по приетите от общинския съвет програми, стратегии и общинския план за развитие за конкретната година
3. тригодишна бюджетна прогноза за собствените приходи
4. тригодишна бюджетна прогноза за разходите за местни дейности
5. анализ на разходите и размера на таксите и цените на услугите, както и на дадените облекчения (чл.8/7)
6. индикативна програма за намеренията на общината за изготвяне на проекти, финансирани по оперативните програми или други изтоници на програмно финансиране
Чл.14. Кметът на общината организира съставянето на проекта на общинския бюджет със съдействието на кметовете на кметства, кметските наместници, второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и ръководителите на бюджетните звена.
Чл.15. (1) Кметът на общината утвърждава бюджетен календар (план –
график).
(2) Бюджетният календар включва дейности, отговорни длъжностни лица и срокове за изпълнение на всяка фаза на бюджетния процес.
(3) Копие от бюджетния календар се предоставя на председателя на общинския съвет, председателите на постоянните комисии, кметовете на кметства, кметски наместници, и ръководителите на бюджетните звена.
Чл.16. (1) Кметът на общината дава указания до кметовете на кметства, кметските наместници, ръководителите на бюджетните звена, в които определя условията и сроковете за представяне на проектите.
(2) Кметът на общината информира местната общност за годишните цели, задачи и приоритети на проекта на бюджета, и за реда за представяне на мнения и предложения.
Чл.17. Кметът на общината представя в Министерство на финансите прогноза за размера на собствените приходи и местните разходи, предложение за размера на целевата субсидия от централния бюджет за капиталови разходи за съответната бюджетна година, както и намеренията на общината за поемане на общински дълг по реда и в сроковете определени от министъра на финансите.
Чл.18. Проектът на бюджета включва:
1. текущ бюджет на делегираните от държавата дейности;
2. текущ бюджет на местните дейности;
3. капиталов бюджет.
Чл.19. (1) Кметът на общината съставя проекта на бюджет на делегираните от държавата дейности на основата на определените със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година окрупнени показатели за постъпленията от субсидии от централния бюджет, натуралните и стойностните показатели за делегираните от държавата дейности и при спазване на единната бюджетна класификация.
(2) Към средствата по ал.1, може да се включи преходния остатък от предходната година за делегираните от държавата дейности.
(3) С решение общинския съвет може да дофинансира всяка делегирана държавна дейност за допълнителна численост на персонала и текущи разходи за издръжка над стандартите, за сметка на собствени приходи и изравнителна субсидия.
(4) Текущият бюджет на делегираните от държавата дейности се приема без дефицит.
(5) В общинския бюджет може да се предвиди резерв за неотложни и непредвидени разходи за делегираните от държавата дейности в размер до 10 на сто от одобрените средства със Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година.
(6) С решение на общинския съвет, финансирането на някои дейности в образованието и културата може да се организира като “делегиран бюджет”.
Чл.20. (1) При съставянето на проект на текущ бюджет на местните дейности, текущите разходи се финансират от собствени приходи и изравнителна субсидия.
(2) Собствените приходи включват местни данъци и местни неданъчни приходи.
(3) Кметът на общината съставя проекта по ал.1 на основата на:
1. прогнозата за местните данъчни приходи.
2. прогноза за приходите от такси и цени на услуги, операции с общинско имущество, глоби, лихви и други неданъчни приходи;
3. общата изравнителна субсидия.
(4) Към средствата по ал.2 може да се включи преходния остатък от предходната година;
(5) Текущите постъпления от дарения не се планират- постъпила сума се отразява по прихода и по видове разходи според волята на дарителя.
(6) В общинския бюджет може да се предвиди резерв за неотложни и непредвидени разходи за местни дейности в размер определен от общинския съвет.
(7) Текущият бюджет за местните дейности се приема без дефицит.
(8) Общинският съвет, при недостиг на средства за местните дейности, определя приоритети и/или приема допълнителни мерки за увеличаване на приходите, както и за преструктуриране и/или намаляване на разходите.
Чл.21. В капиталовия бюджет се включват средства за основен ремонт на материалната база и инфраструктура, придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи за делегираните от държавата дейности и за местните дейности. Едновременно с него се представя и поименен списък с капиталовите обекти по източници на финансиране.
Чл.22. (1) Капиталовите разходи за текущата година се планират в съответствие с:
1. дългосрочната инвестиционна програма и конкретните неотложни потребности на бюджетните структури;
2. предложенията на местната общност;
3. прехвърлените задължения по общинския дълг в частта за капиталовите разходи.
4. задължения за съфинансиране по национални, регионални и международни програми и проекти.
(2) Източници за финансиране на капиталовите разходи за делегираните от държавата дейности и за местните дейности са:
1. определените със закон или акт на Министерския съвет средства за капиталовите разходи за делегираните от държавата дейности и за местните дейности;
2. определените с решение на общинския съвет собствени общински приходи;
3. средства от програми и проекти;
4. преходен остатък и банков заем;
Чл.23. (1) Окончателният общ проект на общинския бюджет по пълна бюджетна класификация за местните и делегирани дейности, се съставя след обнародване на Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година.
(2) Кметът на общината внася в общинския съвет проекта на общинския бюджет в срок до 30 работни дни след обнародването на Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година.
(3) При неспазване на срока по ал.2 за периода след изтичане на срока до внасянето на проектобюджета в общинския съвет, на кмета на общината не се изплаща възнаграждение. Дължимото до този момент възнаграждение на кмета на общината му се изплаща, след като се внесе проекта на бюджет в общинския съвет.
(4) Общинският съвет определя конкретните условия за изпълнение и отчитане на общинския бюджет с решението за неговото приемане.
РАЗДЕЛ IV
Обсъждане и приемане на проекта на общинския бюджет
Чл.24. (1).Кметът на общината предоставя проекта на общинския бюджет за публично обсъждане от местната общност.
(2) Кметът на общината оповестява публичното обсъждане чрез местните средства за масово осведомяване и/или по друг подходящ начин, не по-късно от 7 дни преди началото на обсъждането.
(3) Публичното обсъждане се провежда чрез пресконференции, срещи с ръководители на бюджетни звена и срещи с местната общност. Оповестява се възможността на всички граждани и граждански сдружения да правят своите предложения. Отправя се писмена покана до общинските съветници за участие в предварителното обсъждане на проекта за бюджет.
(4) За постъпилите предложения от публичното обсъждане се съставя протокол, който се прилага като неразделна част на проекта на общинския бюджет при внасянето му от кмета на общината за разглеждане от общинския съвет.
Чл.25. Проектът на общинския бюджет се внася от кмета на общината с доклад и проект на решение и се предоставя от председателя на общинския съвет за становище от всички постоянни комисии. Водеща е постоянната комисия по бюджет и финанси.
Чл.26. Общинският съвет приема общинския бюджет в определения от закона срок и в съответствие с Единната бюджетна класификация.
Чл.27. Общинския съвет, при недостиг на средства за местните дейности, определя приоритети и/или приема допълнителни мерки за увеличаване на приходите, както и за преструктуриране и/или намаляване на разходите.
Чл.28. Кметът на общината представя приетия общински бюджет в Сметната палата на Република България и в Министерство на финансите в определения от закона срок, както и в Националното сдружение на общините в Република България за изготвяне на анализи и формиране на обща позиция за преговори с централната власт.
Чл.29. Когато не е приет Законът за държавния бюджет на Република България за съответната година, разходите за делегираните от държавата дейности и разходите за местните дейности се извършват месечно до 1/12 част от отчета на бюджетните кредити за съответния период на предходната година.
Чл.30. Когато е приет Законът за държавния бюджет на Република България за съответната година, за времето до внасянето на проекта на общинския бюджет, разходите за финансиране на делегираните от държавата дейности се извършват месечно в размер на утвърдените със Закона за държавния бюджет на Република България държавни трансфери за съответната година, а разходите за финансирането на местните дейности се извършват месечно в размер до 1/12 част от отчета на бюджетните кредити за предходната година.
Чл.31. След внасянето на проекта на общински бюджет в Общинския съвет от Кмета на общината, разходите за финансиране на местните дейности до приемане на бюджета се извършват съобразно внесения проект, а разходите за финансиране на делегираните от държавата дейности при условията на предходния член.
Чл.32.(1) Когато кметът на общината е внесъл проекта за бюджет в срока по чл.23, ал.2, общинският съвет приема бюджета на общината в срок до 45 работни дни от обнародването на Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година и в съответствие с единната бюджетна класификация.
(2) Когато кметът на общината е внесъл проекта за бюджет след изтичането на срока по чл.23, ал.2 общинския съвет приема бюджета на общината в срок до 15 работни дни от внасянето му от Кмета на Общината.
(3) При неспазване на срока по ал.1, съответно- по ал.2, за периода след изтичането на съответния срок до приемането на бюджета на общината на председателя на общинския съвет и на общинските съветници не се изплаща възнаграждение. Дължимото за този период възнаграждение на председателя на общинския съвет и на общинските съветници им се изплаща, след като общинския съвет приеме бюджета на общината.
РАЗДЕЛ V
Изпълнение на общинския бюджет
Чл.33. (1) Изпълнението на общинския бюджет започва от 1-ви януари и приключва на 31-ви декември.
(2) Изпълнението на общинския бюджет се организира от кмета на общината, чрез кметовете на кметства, ръководителите на бюджетни звена – второстепенни разпоредители, финансирани от и чрез общинския бюджет.
Чл.34. Кметът на общината разпределя одобрените от общинския съвет бюджетни кредити по тримесечия и по месеци.
Чл.35. (1) Общинският съвет определя второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и приема бюджетните им сметки заедно с общинския бюджет по предложение на кмета на общината.
(2) Кметът на общината като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити със заповед определя правата и отговорностите на разпоредителите с бюджетни кредити от втора степен.
Чл.36. Събирането на приходите от местните такси и цените на услуги в общинския бюджет се извършва в съответствие с Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на община Перник.
Чл.37. Разходите по общинския бюджет се извършват до размера на постъпилите приходи по банковата сметка за деня и до размера на бюджетните кредити за отчетния период.
Чл.38. (1) Не се допуска извършването и поемането на задължения от първостепенен разпоредител с бюджетни кредити чрез договори за доставки на материали, горива, медикаменти и външни услуги с годишна задача по-висока от утвърдените им по бюджета за тази цел кредити.
(2) Не се допуска извършването и поемането на задължения, както и започване на програми и проекти от второстепенни разпоредители с бюджетни кредити, които влошават баланса на общинския бюджет и не са включени в приетия бюджет на общината.
Чл.39. Кметът на общината ограничава или спира финансирането на второстепенни разпоредители с бюджетни кредити при доказано нарушение на бюджетната дисциплина до неговото отстраняване, като уведомява съответните органи.
Чл.40. Във връзка с оптимизирането на бюджетните разходи и реалните потребности на местната общност, в течение на бюджетната година, общинския съвет може да открива, закрива или преструктурира бюджетни звена финансирани със собствени приходи в рамките на своята компетентност, както и да предлага вземането на решения от компетентните държавни органи в областта на възложените от държавата дейности и отговорности.
Чл.41.(1). При приемането на бюджета на общината или в процеса на неговото изпълнение общинският съвет може, доколкото със закон не е определено друго, да оправомощи кмета на общината при възникване на неотложни и доказани потребности през бюджетната година и при спазване на общия размер на бюджета, да:
1. изменя размера на бюджетните кредити за различните видове разходи в обема на общите разходи на една бюджетна дейност, без средствата за заплати, осигурителни вноски и стипендии, в частта за делегираните от държавата дейности;
2. прехвърля бюджетни кредити за различните видове разходи в една дейност или от една дейност в друга в границите на една бюджетна група, без да изменя общия й размер в частта за местните дейности;
3. се разпорежда с определения резервен бюджетен кредит.
(2). В изпълнение на правомощията си по алинея първа, кметът на общината издава заповеди.
Чл.42. При текущото изпълнение на бюджета, кметът на общината спазва лимитите за:
1. представителни разходи;
2. разходите за помощи за лечение и за погребение, определени от общинския съвет;
Чл.43. Кметът на общината в срок до края на месец юли внася в общинския съвет информация за текущото изпълнение на бюджета за първото полугодие на текущата година.
Чл.44. (1) При изменения в макроикономическите условия, възникване на неотложни потребности или други непредвидими обстоятелства, настъпили през бюджетната година, общинският съвет актуализира бюджета.
(2) Общинският бюджет се изменя през текущата бюджетна година по реда, по който е бил приет.
(3) Кметът на общината при изпълнението на бюджета отразява служебно промените в приходната и разходната част в следните случаи:
1. съгласно писма от МФ за корекции по реда на ЗУДБ и ЗДБРБ за съответната година;
2. целеви трансфери от министерства и агенции;
3. получени спонсорства и дарения с определена воля на дарителя;
4. преводи по сключени договори по донорски програми и проекти;
5. разпределение на резервирания кредит, в случай, че общинския съвет е упълномощил за това кмета на общината.
Чл.45. Кметът на общината одобрява счетоводната политика, план за документооборота и вътрешни правила за организация на работната заплата.
РАЗДЕЛ VI Извънбюджетни средства на общината
Чл.46. Извънбюджетни средства са тези, които се събират и разходват по силата на закон.
Чл.47. Извънбюджетните средства се събират и разходват чрез извънбюджетни сметки и фондове с приходна и разходна част, които се съставят в съответствие с единната бюджетна класификация и се приемат от общинския съвет заедно с общинския бюджет.
Чл.48. В случаите, когато общинския бюджет не е приет, извънбюджетните сметки и фондове се приемат от общинския съвет в срок до един месец от началото на бюджетната година.
Чл.49. Отчетът за разходваните извънбюджетни сметки и фондове се приема заедно с отчета за касовото изпълнение на общинския бюджет.
Чл.50. Кметът на общината представя на областното поделение на Сметната палата и на Министерството на финансите приетите план сметки на извънбюджетните средства и фондове и отчетите за изпълнението им.
РАЗДЕЛ VII
Отчитане и контрол на общинския бюджет
Чл.51.(1) Приключването и отчитането на общинския бюджет се извършва по реда и в сроковете за приключване и отчитане на държавния бюджет.
Чл.52.(1) Второстепенните разпоредители с бюджетни кредити съставят тримесечни и годишни отчети за касовото изпълнение на бюджетните си сметки в съответствие с единната бюджетна класификация по форми, съдържание и срокове, определени от кмета на общината.
(2) Кметът на общината съставя периодични и годишни отчети за изпълнение на общинския бюджет в съответствие с Единната бюджетна класификация, въз основа на отчетите на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и отчетите за дейностите, финансирани пряко от общината.
Чл.53 Кмета на общината представя в Общинския съвет, ежемесечен отчет на касовото изпълнение на бюджета, в срок от 1-во до 15-то на месеца (форма 15б), както и периодичните отчети за полугодието и годината в приходната и в разходната част.
Чл. 54. В срок от 1 до 15 число на месеца следващ отчетния период, кмета на община Перник информира общинския съвет за изпълнението в приходната част на общинския бюджет като съотношение между реално постъпилите приходи, сумарно от началото на годината до края на всеки един месец, спрямо сумата на приетия бюджет в годишен размер.
Чл.55.(1) Кметът на общината представя годишния отчет за изпълнението и приключването на общинския бюджет за публично обсъждане от местната общност.
(2) Публичното обсъждане на годишния отчет се провежда едновременно с обсъждането на проекта на бюджет по реда, определен в чл.23.
Чл.56. Водещата комисия по бюджет и финанси и другите постоянни комисии разглеждат годишния отчет за изпълнението на общинския бюджет при условията и по реда, определени в Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация.
Чл.57.(1) Годишният отчет за изпълнението на бюджета се внася от кмета на общината в общинския съвет по показателите, по които е бил приет, заедно с годишния отчет за състоянието на общинския дълг и годишния отчет за извънбюджетните сметки и фондове.
(2) Кметът на общината представя периодични и годишни отчети за изпълнението на бюджета, дълга и извънбюджетните сметки и фондове, както и допълнителна информация по форми, съдържание и срокове, определени от Министерство на финансите, съгласувани със Сметна палата на Република България.
(3) Кметът на общината представя информацията по ал.2 и в Националното сдружение на общините в Република България за изготвяне на анализи и формиране на обща позиция за преговори с централната власт.
Чл.58.(1) Кметът на общината изгражда и прилага Системи за финансово управление и контрол на бюджетните и извънбюджетните средства на общината при текущото изпълнение на бюджета.
(2) Организацията на вътрешния финансов контрол се създава от кмета на общината, чрез въвеждане на система за финансово управление и контрол, съгласно ЗФУКПС и ЗВОПС.
(3) Вътрешният финансов контрол се осъществява от финансови експерти от общинска администрация, на които е възложено изпълнение на следните функции:
1. Планира, организира и провежда контролната дейност в системата за финансово управление и контрол по ЗФУКПС, съобразно целите и задачите на общинската бюджетна политика;
2. Дава методически указания по прилагането на нормативната уредба в бюджетната сфера и следи за тяхното прилагане;
3. Дава насоки и препоръки на разпоредителите с бюджетни кредити в областта на контрола и проверява прилагането им;
4. Анализира причините и условията за извършване на нарушения на финансовата дисциплина и предлага мерки за отстраняването им; Анализира и обобщава резултатите от контролната дейност;
5. Осъществява взаимодействие и обмен на информация със Сметната палата, АДФИ и НАП;
6. Сътрудничи с други финансово – контролни органи и организации.
(4) При установяване на нарушения предлагат на кмета на общината налагане на наказания в рамките на правомощията му като работодател, орган по назначаването или разпоредител с кредити по КТ, ЗДСл, ЗОБ, ЗАНН и ЗМСМА.
(5) Резултатите от контролната дейност служат за анализ на отчета за изпълнение на бюджета и за оценка на финансовото състояние на общината.
РАЗДЕЛ VІІI
Разпределение на субсидиите и финансиране от общинския бюджет на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити
Чл.59. /Отм. с Решение № 7333/29.05.2013г. на ВАС/В едномесечен срок от датата на приемането на общинския бюджет от общинския съвет кмета на общината като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити се задължава да издаде заповед, с която да регламентира начина на определяне на месечния размер на субсидията за делегираните от държавата дейности. Същата трябва да бъде съобразена с изискванията на чл.13 от ЗДБ с оглед осигуряване на ритмичността на финансовия поток на средства за финансиране на държавно делегираните дейности.
Чл.60. /Отм. с Решение № 7333/29.05.2013г. на ВАС/В едномесечен срок от датата на приемането на общинския бюджет от общинския съвет, кмета на общината като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити се задължава да издаде заповед, с която да регламентира начина на определяне на месечния размер на субсидията за местни дейности с оглед осигуряване на ритмичността на финансовия поток на средства за финансиране на местни дейности, съгласно Закона за държавния бюджет.
Чл.61./Отм. с Решение № 7333/29.05.2013г. на ВАС/ Всички второстепенни разпоредители с бюджетни кредити получават пропорционално полагащата им се субсидия месечно по утвърден график, който следва да бъде неразделна част от заповедта на кмета по чл.59 и чл.60.
Чл.62. /Отм. с Решение № 7333/29.05.2013г. на ВАС/Изпълнението на месечните графици по чл.61 е задължително, като неизпълнение се допуска единствено в случай, че собствените приходи,без целевите такива по смисъла ва чл. 3 ал. 1 от настоящата наредба са по-малко от планираните. Втози случай предвидените разходи на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити се коригират с процента на неизпълнение на собствените приходи, както и на месечна, тримeсeчна и годишна база. При изпълнениена бюджета заложената субсидия се изпълнява.
Чл. 63./Отм. с Решение № 7333/29.05.2013г. на ВАС/ При неизпълнение на собствените приходи (за период от три месеца) кмета на общината в срок от един месец уведомява ОбС за причините довели до неизпълнение и какви мерки се предприемат.
РАЗДЕЛ IX Общински дълг
Чл.64. Условията и редът за поемането на общинския дълг и за издаването на общински гаранции, както и видовете общински дълг се определят в съответствие с разпоредбите на Закона за общинския дълг/ЗОД/.
Чл. 65. Общинският дълг включва всички финансови задължения, поети с решение на общинския съвет от името и за сметка на община Перник.
Чл. 66. (1) Кметът на общината внася предложенията за поемане на дългосрочен или краткосрочен дълг, които се разглеждат и одобряват от общинския съвет.
(2) Краткосрочният дълг се ползва за текущо балансиране на бюджета и се възстановява до края на бюджетната година.
(3) Дългосрочен дълг може да се поема с решение на общинския съвет, само за финансиране на инвестиционни програми и проекти, които не могат да се финансират с бюджетни приходи и за рефинансиране на непогасен дълг.
Чл. 67 (1) Общинския съвет приема решение за поемане на дълг, като определя:
1. максималния размер на дълга, изразен чрез номиналната му стойност;
2. валутата на дълга
3. вида на дълга съгласно чл. 3 от ЗОД
4. начина на обезпечаване
5. условията за погасяване
6. максималния лихвен процент, такси и комисионни
(2) Решението по ал. 1 се приема с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници или след провеждане на местен референдум по решение на общинския съвет.
(3) С решението по ал. 1 общинския съвет възлага на кмета на общината да проведе процедура за избор на финансова институция, която да осигури необходимото финансиране на проекта, или на финансов посредник при емитиране на общински ценни книжа.
Чл. 68. Годишният размер на плащанията по дълга във всяка отделна година не може да надвишава лимита, определен в Закона за общинския дълг.
Чл. 69. Кметът на общината изготвя годишен отчет за състоянието на общинския дълг и го внася в Общински съвет като неразделна част от отчета за изпълнение на бюджета на Община Перник.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Наредбата е приета с Решение № 124 по протокол № 6 от 11.04.2012 г. на Общински съвет – Перник.
§ 2. Наредбата се приема на основание чл.9а от Закона за общинските бюджети и влиза в сила 7 /седем/ дни след оповестяването и по приетия от общинския съвет начин.
Председател на ОбС
– Перник:/п/ (Владислав Караилиев)