Н А Р Е Д Б А ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ОТПАДЪЦИТЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА ПЕРНИК
Н А Р Е Д Б А
ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ОТПАДЪЦИТЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА
ОБЩИНА ПЕРНИК
РАЗДЕЛ І.
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
Чл.1. (1) С тази наредба на основание чл.19 от Закона за управление на отпадъците се уреждат:
1. правата и задълженията на органите на местното самоуправление, на физическите и юридическите лица, на учрежденията и организациите, във връзка с управлението на отпадъците на територията на община Перник;
2. условията и реда за изхвърлянето, събирането, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови, строителни и масово разпространени отпадъци на територията на община Перник.
3. заплащането на услугите, предоставени във връзка с управлението на отпадъците;
4. осигуряването на информация за дейностите по управление на отпадъците и достъпа до събраната информация;
5. контрола, глобите и санкциите за нарушаване на разпоредбите на настоящата наредба;
(2) Наредбата е задължителна за всички физически лица, които постоянно или временно пребивават на територията на община Перник и за всички юридически лица, които имат седалище и адрес на управление или извършват дейност на територията на община Перник.
РАЗДЕЛ ІІ
ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ОРГАНИТЕ НА МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ
Чл.2. (1) Кметът на общината:
1. разработва или възлага разработване на Общинска програма за управление на дейностите по отпадъците в съответствие с изискванията на Закона за управление на отпадъците и въз основа на програмите за управление на отпадъците и на отчетните данни на лицата, които са длъжни да разработват и изпълняват такива програми и да водят отчетност за дейността си;
2. организира и контролира изпълнението на Общинската програма за управление на дейностите по отпадъците. В края на всяка календарна година отчита изпълнението на Общинската програма за управление на дейностите по отпадъците пред Общинския съвет;
3. определя границите на районите, включени в системата за организирано почистване, сметосъбиране и сметоизвозване и поддържане на чистотата, вида на услугите които се извършват и честотата на сметоизвозване;
4. отговаря за избора на площадка, за проектирането, изграждането, поддържането, експлоатацията, закриването и мониторинга на депата за битови и строителни отпадъци или на други инсталации или съоръжения за обезвреждане на битови или строителни отпадъци;
5. отговаря за определянето на местата за разполагане на контейнерите за събиране на отпадъците, за изграждането на поддържането на площадките за разполагане на контейнерите;
6. отговаря за осигуряването на достатъчен брой и с необходимия обем съдове за съхраняване на битовите отпадъци – контейнери, кофи и други;
7. организира събирането на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за обезвреждането им;
8. определя маршрута за транспортиране на строителните отпадъци и излишните земни маси до инсталацията (съоръжението) за третирането им;
9. организира и осигурява почистването, включително и от сняг и лед на уличните платна, площади, алеи, паркове, спирки на масовия градски транспорт и други територии от населените места, предназначени за обществено ползване;
10. предлага за одобряване от Общинския съвет на план-сметка за разходите по поддържане на чистотата и контролира разходването им;
11. отговаря за разделното събиране на битови отпадъци, включително отпадъците от опаковки, като определя местата за разполагане на необходимите елементи на системата за разделно събиране и сортиране на отпадъците от опаковки;
12. организира създаването и прилагането на система за разделно събиране на излезли от употреба луминисцентни лампи и други лампи, съдържащи живак;
13. организира създаването и прилагането на система за събиране и съхраняване на излезли от употреба моторни превозни средства на площадките за временно съхраняване;
14. отговаря за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища;
15. отговаря за определянето на места за смяна на отработени моторни масла и инормиране на обществеността за това;
16. отговаря за определянето на места за поставяне на съдове за събиране на негодни за употреба батерии;
17. отговаря за определянето на места за разполагане на съдове, места за разделно събиране и площадки за временно съхраняване на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО) върху общински имоти на територията на общината и в съответствие с Общинската програма за управление на дейностите по отпадъците. Контролира изпълнението на задълженията във връзка със сключените договори за събиране и временно съхраняване на ИУЕЕО и предаването му за предварително третиране, повторно използване, рециклиране, оползотворяване и/или обезвреждане;
18. организира дни на почистване на населените места с участието на гражданите, фирмите, обществените организации и други, като осигурява необходимите транспортни и технически средства;
19. осигурява и оповестява телефонен номер, на който гражданите могат да сигнализират за нарушения и да правят предложения, свързани със събирането, транспортирането и обезвреждането на битовите и строителните отпадъци и поддържането на чистотата на населените места;
20. организира кампании за повишаване на осведомеността на гражданите относно въпросите на управлението на отпадъците;
21. представлява общината в бъдещото сдружение между общините от областта за управление на Регионалната система за упраление на отпадъците от регион – Перник.
22. изпълнява други законови разпоредби и решения на общинския съвет в областта на управлението на отпадъците;
(2) Кметът на общината може да възлага упражняването на правомощията, посочени в ал.1 на длъжностни лица от състава на общинската администрация и/или длъжностни лица от състава на общинските предприятия и/или специализирани звена – екопатрули.
Чл.3. (1) Общинският съвет Перник:
1. приема Програма за управление на дейностите по отпадъците по чл.29, ал.1, т.1 от ЗУО;
2. определя годишният размер на такса битови отпадъци съгласно изискванията на Закона за местните данъци и такси;
3. определя местата за смяна на отработени моторни масла на територията на община Перник с програмата по чл.29, ал.1, т.1 от ЗУО;
4. определя местата за за разполагане на съдове, места за разделно събиране и площадки за временно съхраняване на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО) върху общински имоти на територията на общината с програмата по чл.29, ал.1, т.1 от ЗУО;
5. определя представител на общинския съвет в при учредяване регистрация на междуобщинска структура за управление на „Регионално депо за неопсни отпадъци – Перник”.
(2) Програмата по ал.1 на този член трябва да се актуализира на решенията на бъдещата междуобщинска структура за управление на „Регионално депо за неопсни отпадъци – Перник”.
РАЗДЕЛ ІІІ
ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ФИЗИЧЕСКИТЕ И ЮРИДИЧЕСКИТЕ ЛИЦА
Чл.4. Физическите и юридическите лица и организациите на граждани имат право:
1. да участват в разработване на общинската програма за управление на отпадъците;
2. да получат качествени и навременни услуги в съответствие със заплатената от тях такса за битови отпадъци;
3. да сигнализират общинската администрация за нарушения във връзка с дейностите по управление на отпадъците;
4. да сигнализират общинската администрация за нарушения на ЗУО и на тази наредба;
5. да правят предложения за подобряване на организацията и осъществяването на дейностите по събиране, транспортиране и обезвреждане на отпадъците;
Чл.5. Физическите и юридическите лица, притежатели на отпадъци са длъжни:
1. да спазват разпоредбите на ЗУО за третиране на различните по вид, произход и свойства отпадъци;
2. да поддържат в постоянна изправност и нормално действие съоръженията си за третиране на отпадъци;
3. да предприемат всички мерки за несмесване на опасни отпадъци с други отпадъци или на оползотворими отпадъци с неоползотворими;
4. да организират безопасно съхраняване на отпадъците, за които няма подходящи средства за третирането им;
5. при наличие на опасни отпадъци да определят отговорно лице и да създават организация за безопасното им управление;
6. да водят отчетност за отпадъците по реда, определен със ЗУО и подзаконовите актове по прилагането му;
7. в момента на поискването да осигурят достъп на контролните органи до технологичните линии, от които се получават отпадъци, до съоръженията за третиране на отпадъците и до документацията по отпадъците;
8. да осигурят инструктаж и периодично обучение на персонала, който работи с опасни отпадъци;
9. да предвидят и осъществят необходимите мерки за неразпространяване на замърсяване след закриване на обектите и дейностите, както и на инсталацията или съоръжението за обезвреждане на отпадъци;
10. да предвидят необходимите финансови средства за:
а) осигуряване изпълнението на програмите за управление на отпадъците;
б) плана за мониторинг;
в) закриване на инсталацията или на съоръжението за обезвреждане на отпадъци;
г) следоперативен мониторинг и контрол;
11. да изготвят план за действие при възникване на аварии при осъществяване на дейности с отпадъци;
12. да уведомяват компетентните органи за предстоящи промени на суровините и технологичните процеси, които биха довели до изменение на количеството или вида на образуваните отпадъци и техните опасни свойства;
13. да опазват своите имоти от нерегламентирано изхвърляне на отпадъци и да ги поддържат в чист и естетичен вид.
Чл.6. За опазване чистотата на населените места и съдовете за съхраняване на битови отпадъци физическите и юридическите лица са длъжни:
1. да изхвърлят отпадъците си само в определените за това съдове;
2. да не допускат разпиляване на отпадъци извън съдовете, да затварят капаците на съдовете и да поддържат чистота около съдовете;
3. да не допускат смесване на различни видове отпадъци (строителни, битови, производствени);
4. да опазват съдовете за съхраняване на отпадъци;
5. да спазват изискванията на законите и подзаконовите актове относно разделното събиране, съхраняването и транспортирането на масово разпространените отпадъци;
6. да заплащат определените такси за битови отпадъци в определения размер и срокове в съответствие със Закона за местните данъци и такси;
7. да почистват редовно, включително и от сняг и лед собствените им и/или прилежащи части от сградите, терените, тротоарите, в които живеят или ползват.
8. да спазват разпоредбите и заповедите за депониране на строителни отпадъци и излишни земни маси на определените за това места;
Чл.7. (1) Собствениците на строителни обекти и на обекти, в които се произвеждат бетонови и варови разтвори, собствениците на кариери и собствениците на разрешителни и извършващи добив на подземни богатства, собствениците на превозни средства, които извършват превози и услуги, свързани с бетонови, циментови, варови разтвори, инертни и насипни материали и др., са длъжни да почистят ходовата част на превозните средства преди напускане на обекта с цел недопускане на замърсяване на пътната мрежа, уличните платна и тротоари.
(2) Собствениците на строителни обекти са длъжни да получат разрешение за направление на строителни отпадъци (СО) и излишни земни маси (ИЗМ) при условия, определени в настоящата наредба.
Чл.8. Забранява се:
1. изхвърлянето на отпадъци извън определените за това съдове;
2. запалването и изгарянето на отпадъците и изхвърлянето на неизгасена жар в съдовете за отпадъци;
3. увреждането на съдовете за съхраняване на отпадъци;
4. изхвърлянето в съдовете за отпадъци на вещества, които биха могли да засегнат живота и здравето на гражданите или да увредят съдовете за съхраняване на отпадъци, сметоизвозващата и сметообработващата техника;
5. изхвърлянето в съдовете за битови отпадъци на отпадъци от промишлеността, растениевъдството и животновъдството;
6. изваждането на отпадъци от съдовете за отпадъци;
7. изхвърлянето на отпадъци от производствени и търговски обекти, административни и жилищни сгради в кошчетата за улична смет;
8. нерегламентираното изгаряне или изобщо обезвреждане на битови отпадъци;
9. произволното преместване на съдовете за съхранение на битови отпадъци;
10. паркирането на пътни превозни средства по начин, който би попречил на събирането и извозването на отпадъците;
11. изхвърлянето на отпадъци, изливането на води, изтърсването и изтупването от балкони и прозорци на жилищните сгради;
12. миенето, почистването и ремонтирането на превозни средства върху терени на обществени места;
13. изхвърлянето на земни маси и строителни отпадъци на места, различни от определеното за това депо;
14. транспортирането на строителни отпадъци и земни маси над 1 куб.метър без издадено разрешение за направление на СО и ИЗМ от техническата служба на общината;
15. отклоняване от предварително указания в съгласувателното писмо маршрут за транспортиране на строителни отпадъци и земни маси;
16. складирането на строителни и др.материали и приготвянето на варови, циментови и др.разтвори в зелените площи, а върху тротоарите и уличните платна, без издадено строително разрешение при осигурено заграждение или контейнер;
17. непочистване на тротоара и уличното платно след премахване на складираните строителни материали;
18. транспортиране на материали, продукция, стоки, отпадъци и др.през населените места в общината от транспортни средства без оборудване за покриване и надлежно изолиране на товара и с почистена ходова част;
19. складиране на животински отпадъци по тротоарите, уличните платна и зелените площи и други обществени места;
20. изхвърлянето на масово разпространени отпадъци, обозначени с маркировка за разделно събиране, в съдовете за съхраняване на смесени битови отпадъци и в съдове за събиране на отпадъци, поставени в имоти, публична държавна или общинска собственост, или смесването им с други материали или отпадъци по начин, затрудняващ тяхното последващо резиклиране или оползотворяване, при създадена система за разделно събиране на съответните масово разпространени отпадъци;
21. нерегламентираното освобождаване и/или изхвърляне на негодни за употреба акумулатори и батерии, както и нерегламентираното изливане на електролит от излезли от употреба акумулатори;
22. умишленото нерегламентирано нарушаване целостта на излезли от употреба луминисцентни и други лампи, съдържащи живак;
23. поставяне на открито на съдовете за събиране и съхраняване на излезли от употреба лампи;
24. смяната, съхраняването и/или изхвърлянето на отработени масла и отпадъчни продукти и др. опасни вещества, водещо до замърсяване на земята и почвата в т.ч. зелени площи, тротоари, улични платна и др.;
25. изхвърлянето на отработени масла, отпадъчни нефтопродукти и други опасни вещества в повърхностните и подземните води и в канализационните системи;
26. промяна на дъждовната канализация и включването в нея на битови отпадни води;
27. почистването на тротоарите и прилежащите части на сградите с миещи препарати, когато има опасност за намиращи се в близост дървета, храсти или тревни площи;
28. освобождаването от излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) и/или отпадъци от ИУМПС по начини, различни от предвидените в Наредбата за изискванията за третиране на отпадъците от моторни превозни средства;
29. изоставянето на ИУМПС върху имоти – държавна и общинска собственост;
30. извършване на дейности по събиране, съхраняване, транспортиране, оползотворяване и/или обезвреждане на излезли от употреба моторни превозни средства и/или отпадъци от тях, без притежание на съответното разрешение по чл.37 от ЗУО, на регистрационен документ по чл.12, ал.4 от ЗУО или лиценз, издаден по реда на глава Пета, раздел ІІІ от ЗУО;
31. разкомплектоване на ИУМПС в нарушение на изискванията на Наредбата за изискванията за третиране на отпадъците от моторни превозни средства;
32. предаването на ИУМПС и/или отпадъци от ШУМПС на лица, които не притежават съответното разрешение по чл.37 от ЗУО, регистрационен документ по чл.12, ал.4 от ЗУО или лиценз, издаден по реда на глава Пета, раздел ІІІ от ЗУО;
33. изхвърлянето на опасни отпадъци от лечебните заведения на нерегламентирани места;
34. съхраняването на опасни отпадъци от лечебни заведения по начин, който води или може да доведе до замърсяване на компонентите на околната среда или създава предпоставки за появата на епидемии и зарази;
35. освобождаване от опасни или производствени отпадъци на неразрешени за тази цел места.
Чл.9. В случаите на неспазване на задълженията по чл.5, 6 и 7 и нарушаване на забраните по чл.8 от настоящата наредба, отговорни са физическите или юридическите лица, едноличните търговци, включително:
1. ръководителите на търговски дружества и на юридически лица;
2. ръководителите на учреждения;
3. собствениците на недвижими имоти, съответно техните ползватели – наематели, заематели и други;
4. председателите на домсъветите и управителите на етажни собствености в случаите на нарушения по чл.6, т.7 и 8 и чл.8, т.16 и17;
5. възложителят и строителят на строителни обекти, в случаите на нарушения по чл.7, ал.2 и чл.8, т.13-17;
РАЗДЕЛ ІV
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА БИТОВИТЕ ОТПАДЪЦИ
Чл.10. Дейностите по третиране на битовите отпадъци включват:
1. събиране, транспортиране и депониране на битовите отпадъци;
2. метене по график и периодично миене на благоустроените градски площи – улици, алеи, площади, тротоари, пешеходни зони, надлези;
3. събирането на шума и грапенето на тревни площи и паркови територии
4. измиване и дезинфекция на съдовете за битови отпадъци;
5. почистване на площадките около контейнерите след всяко обслужване на съдовете;
6. поддържане на съдовете за смет, като върху същите задължително се изписва фирмата на обслужващото дружество/предприятие и телефона за сигнализиране на нарушения и предложения;
7. зимно почистване на уличната мрежа и осъществяване на мерки за предотвратяване на заледяване по улиците, тротоарите, алеите и площадните пространства на общината;
8. експлоатация и поддържане на депата за битови отпадъци;
Чл.11. (1) За организираното събиране, извозване и обезвреждане на битовите отпадъци и поддържането на чистотата на местата за обществено ползване на територията на общината са отговорни лицата, на които общината е възложила с договор изпълнението на съответните дейности.
(2) За почистването на пазарите, местата за улична търговия, паркингите, обществените гаражи, автогарите, ж.п.гарите, административните, производствените, складовите помещения и други подобни, прилежащите им тротоари, дъждоприемни шахти, зелени площи, са отговорни лицата – собственици или ползватели на тези обекти.
(3) За почистването и поддържането на чистотата (в т.ч. осигуряване на съдове за отпадъци) на парковете, градините и останалите зелени площи, които не са прилежащи терени, са отговорни лицата, които ползват или стопанисват тези обекти.
(4) За почистването и поддържането на чистотата (в т.ч. осигуряването на необходимия брой кошчета) на части от тротоари, площади, улични платна и други терени – общинска собственост, ползвани за търговска дейност на открито, са отговорни ползвателите на тези площи.
(5) За почистването и поддържането на чистотата на прилежащите терени към сградите и дворовете са отговорни лицата – собственици, съответно лицата които ползват сградите и дворовете.
Чл.12. (1) Търговците и организациите, които образуват отпадъци извън битовите, са длъжни да организират сами обезвреждането или извозването им до инсталации за обезвреждане или до депа за обезвреждане, ако депонирането е разрешено от РИОСВ.
(2) Извозването на отпадъците може да се извършва и от организациите, осъществяващи дейностите по събиране и транспортиране/извозване на битовите отпадъци по чл.11, ал.1 от настоящата наредба.
(3) Извозването и третирането на отпадъците се извършва въз основа на отделни договори между притежателите на отпадъци и организацията по извозването, съответно оператора на депото само след предварително съгласуване с общинската администрация.
Чл.13. (1) За услугите по събирането, извозването, обезвреждането на битовите отпадъци в депа или други съоръжения и поддържането на чистотата на местата за обществено ползване, извършвани на територията на общината, данъчно задължените лица заплащат такса за битови отпадъци по реда, определен в Закона за местните данъци и такси и Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Перник, приета съобразно чл.9 от ЗМДТ.
(2) Таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място и всяка услуга поотделно с решение на Общинския съвет, въз основа на одобрена план-сметка.
(3) Таксата за битови отпадъци се събира от общинската администрация.
(4) Приходите от таксата за битови отпадъци постъпва в бюджета на общината
(5) Третирането на неопасни промишлени отпадъци на депото, както и на депонирани земни маси и строителни отпадъци се заплаща на единица обработено количество (лв/куб.метър) на оператора на депото.
РАЗДЕЛ V
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА СТРОИТЕЛНИ ОТПАДЪЦИ И ИЗЛИШНИ ЗЕМНИ МАСИ
Чл.14. (1) Дейностите по третиране и транспортиране на неопасни строителни отпадъци от „строежи” по смисъла на т.38 и от „текущи ремонти” по смисъла на т.43 от Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията се извършват от собственика на обекта, инвеститора или изпълнителя на дейността (строителя), от която са формирани отпадъците.
(2) Неопасните строителни отпадъци са излишни земни маси (ИЗМ) и строителни отпадъци (СО).
(3) Извършването на дейностите по третиране и транспортиране на ИЗМ и СО от обекти, за които се изисква издаване на разрешение за строеж и се определя строителна линия, и/или от обекти с обем на формираните СО и ИЗМ по-голям от 1 куб.метър става след издаването на разрешение за направление на СО и ИЗМ от кмета на общината или от упълномощено от него длъжностно лице.
Чл.15. (1) В случаите по чл.14, ал.3 заинтересованите лица подават преди датата на определяне на строителна линия, съответно преди датата на заверка на заповедната книга заявление по образец (приложение 1) за издаване на разрешение за направление на СО и ИЗМ. За линейните обекти на техническата инфраструктура заявителят внася и депозит в размер на строителната стойност на възстановителните работи. Въз основа на заявлението на заинтересованото лице се издава разрешение за направление на СО и ИЗМ (приложение 2).
(2) Заявлението по ал.1 се подава до кмета на общината.
(3) Общинският служител, който подготвя издаването на разрешението за направление извършва проверка за достоверността на заявените количества ИЗМ и СО.
(4) В разрешението за строеж за обекта задължително се вписва местонахождението на депото за обезвреждане на заявените количества ИЗМ и СО, както и забележка, че титулярът на правото на строеж е запознат и се задължава да спазва разпоредбите на настоящата наредба.
(5) В протокола за откриване на строителна площадка на обекта задължително се вписват имената на лицето (лицата), отговорно за дейностите по третиране и транспортиране на СА и ИЗМ, местонахождението на депото и поредния номер на издаденото разрешение за направление на СО и ИЗМ. Отговорност по тази алинея носят техническия ръководител и лицето, упражняващо строителен надзор на обекта.
(6) Задълженията за третиране и транспортиране на СО и ИЗМ отпадат след подписването на констативния акт за завършване на строителството по чл.176, ал.1 от ЗУТ.
Чл.16. Задълженото лице по чл.14 от тази наредба е длъжно:
1. да не започва земни и изкопни работи и строителни работи, които генерират СО и ИЗМ без да е получило разрешение за направление на СО и ИЗМ;
2. при транспортиране на СО и ИЗМ да не допуска замърсяване на уличните платна;
3. след приключване на строителството да възстанови качествено и в срок предишния вид на тротоара, уличното платно, зелените площи и др.терени, които са били включени в строителната площадка на обекта или са били засегнати от строителството. Възстановителните работи се приемат с протокол от комисия, назначена от кмета на община Перник. След съставяне на протокола се възстановява внесения депозит по чл.15, ал.1 от настоящата наредба;
4. при невъзможност за изпълнение или неизпълнение на задължението по чл.16, т.4, общинската администрация може да възложи възстановяването на друг изпълнител. В този случай заплащането на строителните работи става за сметка на внесения по чл.15, ал.1 депозит;
5. да разположи съдовете за строителни отпадъци на собствен терен или върху прилежаща площ, която поддържа. При невъзможност да бъде изпълнено условието по тази точка и ако съдовете са разположени на терен общинска собственост, задълженото лице заплаща такса, определена в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Перник.
Чл.17. При извършване на вътрешни преустройства и текущи ремонти на сгради и съоръжения, от които общото количество на формираните СО и ИЗМ не надвишава 1 кум.метър, задълженото по чл.14, ал.1 лице е длъжно:
1. да съхранява отпадъците на територията на обекта и да ги извози до определеното за целта депо;
2. или да ползва (срещу заплащане) специализиран контейнер, предоставен му от лице, което има разрешение за извършване на такава дейност.
Чл.18. (1) Третирането на СО и ИЗМ, формирани от обекти в случаите по чл.15, ал.1 се заплаща по сметка на Община Перник по цени в лева за куб.метър отпадък.
(2) Заплащането се извършва предварително от лицето, на което се издава разрешението за транспортиране на СО и ИЗМ. Размера на таксата се определя според заявените количества.
(3) След представяне на документа за заплащане, Община Перник издава на лицето по предходната алинея талони за предадени количества СО и ИЗМ от съответния обект и пропуск за движение на автомобилите, извозващи СО и ИЗМ от обекта (приложения 3 и 4).
(4) Талоните се предават на оператора на депото в момента на влизане на автомобила на територията на депото за отчет на депонираните количества СО и ИЗМ.
(5) В случай че количествата СО и ИЗМ от обекта се окажат по-големи от количествата, за които е заплатено, отговорното лице е длъжно да заплати таксата за депониране на допълнителните количества, преди същите да бъдат извозени на депото, след презаверяване на разрешението за допълнителните количества СО и/или ИЗМ.
(6) Не се дължи такса за третирането на СО и ИЗМ, формирани в случаите на чл.17 и от общински обекти.
Чл.19. Депонирането на СО и ИЗМ се извършва само на определените от кмета на общината депа.
РАЗДЕЛ VІ
РАЗДЕЛНО СЪБИРАНЕ НА БИТОВИТЕ ОТПАДЪЦИ
Чл.20. (1) Община Перник организира система за разделно събиране на битови отпадъци, включително отпадъци от опаковки, като определя местата за разполагане на необходимите елементи на системата за разделно събиране и сортиране на отпадъците от опаковки.
(2) Кметът на общината организира изпълнението на задълженията за участие в системите за разделно събиране на територията й в съответствие с чл.16, ал.3, т.5 от ЗУО и с Наредбата за опаковки и отпадъците от опаковки, като може да сключва договори със:
1. организация пооползотворяване, притежаваща разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел ІV от ЗУО и/или
2. предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) по чл.60 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и/или
3. други лица, регистрирани по Търговския закон и притежаващи:
А) разрешение или регистрационен документ, издаден по реда на глава пета, раздел І и ІІ от ЗУО за извършване на дейности по събиране, съхраняване, транспортиране и сортиране на отпадъците от опаковки на територията на съответната община, или лиценз за търговска дейност с отпадъци от черни и цветни метали, издаден по реда на глава пета, раздел ІІІ от ЗУО – за металните отпадъци и опаковки, или
Б) разрешение за извършване на дейности по рециклиране или оползотворяване на отпадъци от опаковки, издадено по реда на глава пета, раздел І от ЗУО, или комплексно разрешително, издадено по реда на глава седма, раздел ІІ от ЗООС.
(3) С договорите по ал.1 се организира разделното събиране и сортиране на отпадъци от опаковки от домакинствата, административните, социалните и обществените сгради, заведенията за обществено хранене, търговските обекти и обектите за отдих, забавления и туризъм.
Чл.21. (1) Организацията по оползотворяване е задължена да представи на общината предложение за подписване на договора по чл.20, ал.2, т.1 съгласно сроковете, определени с плана по чл.19, т.2 от Наредбата за опаковки и отпадъците от опаковки, част от програмата по чл.19 от същата наредба.
(2) Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда може да представи предложение за подписване на договор по чл.20, ал.2, т.2 на общината съгласно мерките, предвидени в Националната програма за управление на дейностите по отпадъците.
(3) Общината е задължена да разгледа предложението по предходната алинея в тримесечен срок и да вземе решение по него.
(4) При наличие на спорни или неприемливи за общината клаузи в договора по чл.20, ал.2, т.1 и 2 преди вземане на решението по ал.3 общинският съвет може да възложи на кмета на общината да проведе допълнителни преговори с организацията по оползотворяване или с ПУДООС в срок 2 месеца от изтичането на срока по ал.3.
(5) В случай на получен мотивиран отказ от страна на общината, организацията по оползотворяване или ПУДООС, спазвайки изискванията на чл.12 и 13 от Наредбата за опаковки и отпадъците от опаковки, имат право да сключат договор при същите условия за изпълнение с лице, регистрирано по Търговския закон и притежаващо разрешение или регистрационен документ, издаден по реда на глава пета, раздел І и ІІ от ЗУО за извършване на дейности по събиране, съхраняване, транспортиране и сортиране на отпадъците от опаковки, или лиценз за търговска дейност с отпадъци от черни и цветни метали, издаден по реда на глава пета, раздел ІІІ от ЗУО – за металните отпадъци от опаковки, на територията на съответната община.
(6) При наличие на обстоятелствата по ал.4 кметът изпълнява задълженията си по чл.16, ал.3, т.5 от ЗУО, като определя местата за разполагане на необходимите елементи на системата за разделно събиране и сортиране на отпадъците от опаковки в едномесечен срок, без да възпрепятства дейността на лицето, сключило договор с организацията по оползотворяване и/или с ПУДООС.
(7) Когато разделното събиране на отпадъци от опаковки се организира въз основа на договор между общината и ПУДООС, общината гарантира рециклирането или оползотворяването на разделно събраните отрадъци чрез договор с лицата по чл.20, ал.2, т.3, буква „б”.
РАЗДЕЛ VІІ
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА ПРОИЗВОДСТВЕНИ ОТПАДЪЦИ
Чл.22. (1) Производствените отпадъци, които нямат характер на опасни отпадъци се съхраняват, транспортират и обезвреждат съгласно изискванията на ЗУО и съответните подзаконови актове.
(2) Производствените отпадъци, които нямат характер на опасни отпадъци се третират от:
1. причинителя – в собствени съоръжения съгласно одобрен от съответните компетентни органи проект на производствената дейност и при изпълнение на чл.5, ал.3 от ЗУО;
2. лицата, на които е издадено разрешение по чл.37 от ЗУО, регистрационен документ по чл.12, ал.4 от ЗУО или лиценз по чл.54, ал.1 от ЗУО;
3. оператори, притежаващи комплексно разрешително, издадено по реда на ЗООС.
(2) Предаването и приемането на производствени отпадъци за съответно третиране и/или транспортиране се извършва въз основа на договор.
(3) Депонирането на неопасни производствени отпадъци в общинските депа за битови отпадъци може да се извършва след издадено разрешение по чл.37 от ЗУО от директора на РИОСВ, въз основа на молба от притежателя на отпадъците
(4) Притежателите на неопасни производствени отпадъци заплащат по сметка на Община Перник такса за депонирането на отпадъците.
Чл.23. Всички разходи за третиране и транспортиране на производствените отпадъци са за сметка на притежателя им, ако друго не е уговорено.
РАЗДЕЛ VІІІ
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА ОПАСНИ ОТПАДЪЦИ
Чл.24. (1) Третирането на опасни отпадъци се извършва от лица, притежаващи разрешение по чл.37 от ЗУО или комплексно разрешително, издадено по реда на ЗООС.
(2) Събирането и временното съхраняване на опасните отпадъци се извършват разделно в специализирани съдове на територията, върху която притежателят упражнява вещно право.
(3) Опасните отпадъци се опаковат, етикетират и транспортират в съответствие с международните правни актове за превоз на опасни товари, ратифицирани от Република България.
РАЗДЕЛ ІХ
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА МАСОВО РАЗПРОСТРАНЕНИ ОТПАДЪЦИ
Чл.25. (1) Дейности по събиране, съхраняване, преработване и/или обезвреждане на негодни за употреба батерии и акумулатори се извършват от лица, притежаващи съответното разрешение по чл.37 от ЗУО или комплексно разрешително по ЗООС.
(2) Лицата по ал.1 са длъжни да осъществяват дейността си в съответствие с разпоредбите на Наредбата за изискванията за производство и пускане на пазара на батерии и акумулатори и за третиране на отпадъци от батерии и акумулатори и Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на производствени и опасни отпадъци.
Чл.26. (1) Местата за поставяне на съдове за събиране на негодни за употреба батерии се определят от кмета на общината в съответствие с приетата от Общинския съвет програма за управление на дейностите по отпадъците по чл.29, ал.1, т.1 от ЗУО.
(2) Местата за събиране на негодни за употреба батерии са и всички обекти на територията на общината, където се предлагат за продажба батерии.
(3) Лицата, които стопанисват обектите по ал.2 са задължени да предвидят места за поставяне на специализирани съдове за събиране на негодни за употреба батерии и да осигурят достъп до тях.
Чл.27. Негодни за употреба акумулатори се предават и събират:
1. в стационарни събирателни пунктове;
2. в специално оборудвани превозни средства – от местата, в които се образуват негодни за употреба акумулатори и от лица, които имат право и/или задължение да приемат такива отпадъци;
Чл.28. (1) Дейности по събиране, съхраняване, транспортиране, преработване и/или обезвреждане на флуоресцентни и други лампи, съдържащи живак, се извършват от лица, притежаващи съответното разрешение по чл.37 от ЗУО или комплексно разрешително по ЗООС.
(2) Лицата по ал.1 са длъжни да осъществяват дейността си в съответствие с разпоредбите на Наредбата за изискванията за пускане на пазара на луминесцентни и други лампи, съдържащи живак и за третиране и транспортиране на излезли от употреба луминесцентни и други лампи, съдържащи живак и Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на производствени и опасни отпадъци.
(3) Лицата, извършващи продажба на луминисцентни лампи и други лампи, съдържащи живак са длъжни да поставят в търговския обект табели с информация за възможните места за предаване на излезлите от употреба лампи.
Чл.29. (1) Кметът на общината осигурява организирането и прилагането на система за разделно събиране на излезли от употреба лампи от лицата, извършващи продажба на лампи на крайни потребители, разположени на територията на общината.
(2) В изпълнение на задълженията по ал.1 кмета на общината:
1. определя местата за разполагане, организира и осигурява оборудването на пунктове за събиране на територията на общината или осигурява подвижни събирателни пунктове за събиране и директно предаване на излезлите от употреба лампи на инсталациите за обезвреждане;
2. организира събирането и съхраняването на излезли от употреба лампи от лицата, извършващи продажба на лампи на крайните потребители;
3. осигурява предаването за преработване и/или обезвреждане на събраните излезли от употреба лампи на лица, притежаващи съответното разрешение по чл.37 от ЗУО;
4. информира чрез средствата за масово осведомяване и по други достъпни начини за местата за събиране на излезли от употреба лампи, както и за датите на провежданите кампании;
(3) Общината организира събирането сама или възлага задълженията си на специализирани фирми.
(4) Общината може да организира събиране на излезлите от употреба лампи и от лица, извън тези по чл.29, ал.2, т.2.
(5) Общината може да осъществява дейностите по ал.1 и 2 самостоятелно или съвместно с други общини.
Чл.30. (1) Излезлите от употреба лампи се приемат в пунктовете по чл.29, ал.2, т.1, които са част от организираната от общините система за разделно събиране на отпадъците.
(2) Пунктовете по чл.29, ал.2, т.1 приемат безплатно илезли от употреба лампи от домакинствата.
(3) Излезлите от употреба лампи могат да бъдат предавани от техните притежатели и на лица, имащи съответното разрешение по чл.37 от ЗУО, извън общинските системи за събиране.
(4) Излезлите от употреба лампи, събрани в общинските пунктове, се предават за преработване и/или обезвреждане на лица, притежаващи разрешение по чл.37 от ЗУО.
Чл.31. Излезлите от употреба лампи се събират:
1. в подвижни събирателни пунктове непосредствено от местата на тяхното възникване;
2. в стационарни събирателни пунктове, разположени на местата по чл.29, ал.2, т.1.
Чл.32. (1) Дейности по събиране, съхраняване, преработване, транспортиране и/или обезвреждане на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти се извършват от лица, притежаващи съответното разрешение по чл.37 от ЗУО или комплексно разрешително по ЗООС.
(2) Лицата по ал.1 са длъжни да осъществяват дейността си в съответствие с изискванията на Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти и Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на производствени и опасни отпадъци.
(3) Лицата, предлагащи за продажба моторни и трансмисионни масла поставят на подходящи и достъпни места в търговските си обекти списъка на определените места за смяна на отработени моторни масла на територията на общината.
Чл.33. Отработените масла и отпадъчните нефтопродукти се събират в местата за смяна на отработени масла определени с решение на общинския съвет – пунктове, автосервизи, бензиностанции и др. на територията на община Перник.
Чл.34. (1) Дейностите по събиране, транспортиране, временно съхраняване, предварително третиране, оползотворяване и обезвреждане на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО) се извършват от лица, притежаващи съответното разрешение по чл.37 от ЗУО или регистрационен документ по чл.12, ал.4 от ЗУО или комплексно разрешително по ЗООС.
(2) Лицата по ал.1 са длъжни да осъществяват дейността си в съответствие с изискванията на Наредбата за изискванията за пускане на пазара на електрическо и електронно оборудване и третиране и транспортиране на отпадъци от електрическо и електронно оборудване и Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на производствени и опасни отпадъци.
Чл.35. (1) Кметът на общината определя места за разполагане на съдове, места за разделно събиране и площадки за временно съхраняване на ИУЕЕО върху общински имоти на територията на общината в съответствие с програмата по чл. 29, ал. 1, т. 1 ЗУО, без да възпрепятства дейността на лицата по чл. 34, ал.1, сключили договор с организация по оползотворяване, с предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) и/или с производителите и вносителите на ЕЕО, изпълняващи задълженията си индивидуално.
(2) По предложение на лицата по чл. 34, ал.1, организация по оползотворяване на ИУЕЕО или производители и вносители на ЕЕО, които изпълняват задълженията си индивидуално, кметът на общината може да определи нови места по ал. 1.
Чл.36. (1) Кметът на общината организира дейностите по събиране и временно съхраняване на ИУЕЕО и предаването му за предварително третиране, повторно използване, рециклиране, оползотворяване и/или обезвреждане при наличие на сключен договор, финансиран от:
1. организация по оползотворяване на ИУЕЕО, или
2. производители и вносители на ЕЕО, които изпълняват задълженията си индивидуално, или
3. Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда.
(2) За извършване на дейностите по ал. 1, т. 2 кметът на общината сключва договори с лицата по чл. 34, ал.1.
Чл.37. (1) Дейности по събиране, съхраняване, преработване и/или обезвреждане на излезли от употреба пневматични гуми се извършват от лица, които притежават съответното разрешение по чл.37 от ЗУО, регистрационен документ по чл.12, ал.4 от ЗУО или комплексно разрешително по ЗООС.
(2) Изграждането на събирателни пунктове за излезли от употреба пневматични гуми е задължение на лицата, получили разрешение за извършване на съответната дейност.
(3) Местата за събирателните пунктове се съгласуват от общината.
Чл.38. Гражданите, едноличните търговци и юридическите лица са длъжни да предават излезлите от употреба пневматични гуми само на определените събирателни пунктове.
Чл.39. (1) Дейности по събиране, транспортиране, временно съхраняване и разкомлектоване на излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) и по оползотворяване и/или обезвреждане на образуваните отпадъци от МПС се извършват от лица, притежаващи съответното разрешение/регистрационен документ по ЗУО или комплексно разрешително по ЗООС.
(2) Кметът на общината:
1. определя местата и площта за изграждане на общинските площадки за временно съхраняване на ИУМПС на територията на общината в съответствие с програмата по чл.29, ал.1, т.1 от ЗУО;
2. организира дейностите по събирането на ИУМПС, съхраняването им на площадките за временно съхраняване и предаването им в центровете за разкомплектоване.
(3) Кметът на общината извършва дейностите по ал.1 в случаите, когато производителите и вносителите на МПС не са изградили площадки за временно съхраняване на ИУМПС върху собствен имот и има сключен договор с организация по оползотворяване по чл.35, ал.2 от Наредбата за изискванията за третиране на отпадъците от моторни превозни средства или с ПУДООС, или с производители и вносители на МПС, които изпълняват задълженията си по наредбата индивидуално.
(4) Собственикът на МПС, на което не е заверен знакът за технически преглед съгласно чл.32д от Наредба № І-45 от 2000 г. за регистрацията и отчета на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях за повече от две години от определената му дата за следващ преглед за проверка на техническата му изправност и което не се съхранява в имоти – частна собственост, е длъжен да го предаде на площадка за временно съхраняване или в център за разкомплектоване.
(5) Собственикът на МПС с прекратена регистрация на основание представено доказателство за съхраняване в частен имот съгласно чл.18, ал.2 от Наредба № І-45 от 2000 г. за регистрацията и отчета на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях е длъжен да го предаде на площадка за временно съхраняване или в център за разкомплектоване в случаите, когато то се намира върху държавна или общинска собственост.
(6) Собствениците на ИУМПС ги предават на площадки за временно съхраняване или в центрове за разкомплектоване.
(7) До предаването на ИУМПС на площадките за временно съхраняване или в центровете за разкомплектоване собствениците на ИУМПС могат да ги съхраняват в имоти – частна собственост.
РАЗДЕЛ Х
СЪБИРАНЕ, СЪХРАНЯВАНЕ И ТРЕТИРАНЕ НА ИЗЛЕЗЛИ ОТ УПОТРЕБА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА
Чл.40. (1) Кметът на община Перник, съгласувано с РДВР и РПУ – Перник назначава комисия в състав: служител на РДВР, сектор „КАТ-Пътна полиция”, инспектор от ДАИ – Перник и представител на общинската администрация.
(2) Комисията:
1.установява наличието на ИУМПС, паркирани или изоставено в имоти общинска собственост (тротоари, улици,площади, зелени площи, междублокови пространства, открити паркинги и др.)
2. издирва техните собственици;
3. издава предписания на собствениците за преместване на ИУМПС, паркирани или изоставени в имоти общинска собственост, съгласно образец – приложение 6;
4. съставя констативни протоколи за техническото състояние на ИУМПС, съгласно образец – приложение 5 и констативни протоколи за неизпълнение на предписанията за преместване съгласно образец – приложение 7.
(3) Собствениците на ИУМПС се уведомяват за предписанието за преместване лично срещу подпис или чрез писмо с обратна разписка.
(4) В случай, че собственикът на ИУМПС не може да бъде установен, предписанието се залепва като стикер на видно място на моторното превозно средство.
(5) Едновременно с връчването на предписанието (съответно залепването на стикера) се съставя протокол за техническото състояние на ИУМПС по образец – приложение 2.
(6) Когато собственикът е неизвестен, или макар известен, не може да бъде уведомен поради трайно отсъствие от страната или по други обективни причини, към констативния протокол се прилага служебна записка и/или други документи, удостоверяващи извършените действия и констатации.
(7) В тридневен срок от получаването на предписанието (съответно залепването на стикера) собственикът на ИУМПС е длъжен да го премести в собствен поземлен имот или на определените от кмета на общината площадки за временно съхраняване.
(8) Изискването за връчване на предписанието за преместване на ИУМПС в тридневен срок се счита за изпълнено с неговото връчване (съответно залепването на стикера). Срокът за преместване започва да тече от деня, следващ посочената в предписанието (стикера) дата и завършва в 24 часа на третия ден. Когато последният ден на срока е неприсъствен, срокът изтича в 24 часа на първия следващ присъствен ден.
(9) При неизпълнение на предписанието за преместване, въз основа на констативен протокол съобразно образец – приложение 7, съставен от комисията по ал.1, кметът на общината издава заповед за преместване на ИУМПС на площадка за временно съхраняване. След изтичане на законните срокове за обжалване по Административнопроцесуалния кодекс, заповедта за преместване се изпълнява от икономически оператор, притежаващ съответното разрешение по ЗУО и сключен договор с община Перник.
Чл.41. (1) При приемането на ИУМПС на площадката за временно съхраняване, икономическият оператор издава документи и води отчетност съгласно разпоредбите на Наредбата за изискванията за третиране на отпадъците от моторни превозни средства.
(2) ИУМПС се пазят на площадката за временно съхраняване и се предават в център за разкомплектуване не по-рано от 14 дни от датата на приемането им.
(3) В срока по предходната алинея, собственикът има право да поиска връщане на автомобила. Освобождаването на автомобила се извършва след като собственикът заплати на икономическия оператор направените разходи във връзка с принудителното преместване и временното съхраняване на площадката.
Чл.42. Дейностите по раздел Х, кметът на общината извършва с длъжностни лица от общинската администрация и длъжностни лица от общински предприятия, които упълномощава със заповед.
РАЗДЕЛ ХІ
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА УТАЙКИ ОТ ПРЕЧИСТВАНЕТО НА ОТПАДЪЧНИ ВОДИ
Чл.43. Производителите на утайки от септични ями и други подобни съоръжения за пречистване на отпадъчни води, ги предават за третиране в градската пречиствателна станция за отпадъчни води по ред, определен със заповед на кмета на община Перник.
Чл.44. Употребата на утайки за нуждите на земеделието се допуска въз основа на разрешение по чл.6, ал.1,т.3 от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ), издадено от специализираните органи на Министерството на земеделието и горите и съответното разрешение по ЗУО.
РАЗДЕЛ ХІІ
ОСИГУРЯВАНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ ОТНОСНО ДЕЙНОСТИТЕ ПО УПРАВЛЕНИЕ НА ОТПАДЪЦИТЕ И ДОСТЪП ДО СЪБРАНАТА ИНФОРМАЦИЯ
Чл.45. (1) За целите на управлението на отпадъците общинските администрации създават база данни, включваща задължителна информация за:
1. програмата за управление на дейностите по отпадъците на територията на община Перник и годишните отчети за нейното изпълнение;
2. сключените договори за организираното събиране, извозване и обезвреждане на битовите отпадъци и поддържането на чистотата на местата за обществено ползване на територията на общината и изпълнението на тези договори;
3. издадените разрешения за направления на СО и ИЗМ по чл.14, ал.3 от настоящата наредба;
4. предложената от оператора на депото за битови отпадъци по план сметка за определяне на цената на депониране на отпадъците по чл.15 от Наредба № 8/24.08.2004 г. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци и изпълнението на дейностите в предложената и приета план-сметка;
5. отчетните книги, предадени на общинските администрации на основание чл.25, ал.3 от ЗУО от лицата, чиято дейност е свързана с образуване и/или третиране на производствените и/или опасни отпадъци, както и лицата, притежаващи разрешение/регистрационен документ за дейностите по управление на отпадъците (чл.37 и чл.12 от ЗУО) и извършващи дейности по третиране на битови и/или строителни отпадъци при закриване изцяло на дейностите на всички инсталации и съоръжения на определена площадка;
6. програмите, изготвени от лицата, при чиято дейност се образуват: а) производствени отпадъци, които не притежават опасни свойства и по общо количество надвишават 1 куб.м. или 1000 кг в денонощие; б) опасни отпадъци; в) строителни отпадъци, които по общо количество нтадвишават 10 кум.метра в денонощие, представени на основание чл.30, ал.6 от ЗУО в общината, на чиято територия се извършва дейността, с цел включването им в общинските програми за управление на дейностите по управление на отпадъците;
7. копията от годишните отчети на конкретно посочени категории лица (чл.9, ал.1 от Наредба № 9/28.09.2004 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публичния регистър на издадените разрешения, регистрационните документи и на закритите обекти и дейности) , изпратени в общината, на чиято територия се намира площадката, на която се извършва дейността (чл.10, ал.5 от наредба № 9/28.09.2004 г.);
8. контрола, осъществен от кмета на общината върху изпълнението на задълженията във връзка със сключените договори за събиране и временно съхраняване на ИУЕЕО и предаването му за предварително третиране, повторно използване, рециклиране, оползотворяване и/или обезвреждане (чл.60 от Наредба за изискванията за пускане на пазара на електрическо и електронно оборудване и третиране и транспортиране на отпадъци от електрическо и електронно оборудване);
9. определените места за събиране на отработени моторни масла;
10. определените места за поставяне на съдове за събиране на негодни за употреба батерии и стационарните събирателни пунктове за предаване и събиране на негодни за употреба акумулатори;
11. определените места за разполагане на пунктовете за събиране на излезли от употреба лампи;
12. определените места за разполагане на съдове, места за разделно събиране и площадки за временно съхраняване на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване;
13. определените събирателни пунктове за излезли от употреба пневматични гуми;
14. определените места на общинските площадки за временно съхраняване на излезли от употреба моторни превозни средства и местоположението на центровете за разкомплектоване;
15. осъществения контрол от кмета на общината относно документите, които се изискват по ЗУО и подзаконовите нормативни актове по прилагането му , на лицата, при чиято дейност се образуват отпадъци и/или извършващи дейности с отпадъци, в случаите, когато контролът върху тези дейности е негово задължение – чл.97, ал.2, 3, 4 и 5 от ЗУО;
16. разяснителните кампании, които организацията по оползотворяване, общините и министърът на околната среда и водите организират съвместно или поотделно с цел да гарантират на потребителите получаване на информация относно важни моменти в управлението на отпадъците от опаковки (чл.47 от Наредбата за отпадъците от опаковки);
17. дейностите, извършени от общинската администрация за изпълнение на задълженията й по тази наредба;
(2) Когато информацията по предходната алинея се дава на общинската администрация от трети лица, те задължително трябва да посочат дали съществува ограничение за предоставяне на информацията на други физически или юридически лица.
(3) В случай на възражение за предоставяне на информацията на други физически или юридически лица по предходната алинея, третите лица трябва да посочат основанието и да мотивират възражението си.
(4) При наличието на техническа възможност поверителната информация се отделя от неповерителната.
Чл.46. (1) Физическите и юридическите лица, въз основа на ратифицираната и обнародвана в бр.33/2004 г. на Държавен вестник Конвенция за достъпа до информация, участието на обществеността в процеса на вземането на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната среда, имат право на достъп до информацията, съхранявана в базата данни по чл.44.
(2) При наличието на възражения за ограничения за достъп до информацията по чл.4, ал.4 от Конвенция за достъпа до информация, участието на обществеността в процеса на вземането на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната среда, общинската администрация задължително обсъжда фактите по конкретния случай и се произнася относно съществуването на обществен интерес от разкриване на исканата информация.
РАЗДЕЛ ХІІІ
КОНТРОЛ
Чл.47. Контролът за спазване на разпоредбите на настоящата наредба се осъществява от кмета на община Перник, от кметовете и кметските наместници на населените места и от упълномощени служители на общинската администрация, общинските предприятия и на РДВР – Перник.
РАЗДЕЛ ХІV
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл.47A. (1) За неизпълнение на задълженията, предвидени от тази наредба и за нарушаване на забраните по чл.8 физическите лица се наказват с глоба от 100 до 1000лв.
(2) За неизпълнение на задълженията, предвидени от тази наредба и за нарушаване на забраните по чл.8 на едноличните търговци и на юридическите лица се налага имуществена санкция в размер от 500 до 10000лв.
(3) За повторно нарушение се налага глоба, съответно имуществена санкция в двоен размер.
(4) За явно маловажни нарушения по тази наредба на виновните лица се налага на място глоба от 5 до 50 лева срещу издаване на квитанция.
(5) за други нарушения по настоящата наредба се налагат следните глоби:
1. за физически лица – от 10 до 100лв.
2. за юридически лица – от 100 до 1000лв.
Чл.48. (1) На основание чл.35, ал.2 от ЗУО сумите от глоби и имуществени санкции постъпват по сметка ……….. в бюджета на община Перник.
(2) На основание чл.35, ал.3 от ЗУО средствата по предходната алинея се разходват за проекти и обекти за третиране на отпадъци.
Чл.49. Актовете за установяване на нарушенията по наредбата се издават от:
1. кметовете и кметските наместници на населените места;
2. упълномощени служители на общинската администрация;
3. упълномощени служители при РДВР – Перник.
Чл.50. Наказателните постановления се издават от кмета на община Перник по предложение на контролните органи.
Чл.51. Установяването на нарушенията, налагането на глоби, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления става по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. Всички понятия, използвани в наредбата, за които има нормативно предвидени определения в Закона за управление на отпадъците и в подзаконовите актове за прилагане на Закона за управление на отпадъците се разбират в смисъла, вложен в съществуващите нормативно предвидени определения;
2. „даване” и „предоставяне” на информация са актове по смисъла на § 1, т. 11 и 12 от ДР на Закона за опазване на околната среда;
3. „линейни обекти” са обектите по смисъла на §1, т.2 от ДР на Закона за опазване на земеделските земи;
4. „повторно нарушение” е нарушение, което е извършено в едногодишен срок от влизането в сила на наказателното постановление, с което нарушителят е наказан за нарушение от същия вид;
5. „прилежащи части” са териториите около сгради, павилиони, дворни места, паркинги, таражи, авто и ж.п.гари за поддържането на които са отговорни техните собственици или ползватели;
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§.2. Настоящата Наредба се издава на основание чл.19 от Закона за управление на отпадъците и чл.21, ал.2 и чл.22 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и влиза в сила от 01.01.2010г.
§.3. Наредбата е приета от Общински съвет Перник с решение № 467/22.12.2009г..
§.4. Изпълнението на Наредбата се възлага на Кмета на Община Перник.
Н А Р Е Д Б А ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ОТПАДЪЦИТЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА ПЕРНИК- ПРИЛОЖЕНИЯ
МОЛБА
от
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
управител на………………………………………….., Булстат………………………………………………………
с адрес на управлението гр………………………………, община…………………………………., кв. /к-с…………………………………………………………….., ул……………………………………………………, N……………, бл…………….., вх. …………., ап. ………., сл.тел………………………………………………..,
с отговорно лице за дейностите по отпадъците……………………………………………………………..
сл.тел……………………………………………
Моля да ни бъде посочено място за третиране на заявените от нас видове и количества производствени отпадъци приравнени към битови, които очакваме да бъдат генерирани от дейността ни в периода: ………………………………………
Видове отпадъци Код на отпадъка
Съгл. Наредба №3 за класификация на отпадъците, ДВ бр.44, 2004 год. Количество
т/год.
Транспортирането на отпадъка ще се извършва от фирма …………………………. ………………………………………………………. с регистрационен документ по чл. 12, ал.4 от ЗУО или разрешение по чл.37 от ЗУО №……………………/……………………….
УПРАВИТЕЛ:
ДО
УПРАВИТЕЛЯ НА ……………………………
…………………………………………………………….
КОПИЕ:………………………………………………….
В отговор на Ваша молба вх. № , Ви уведомяваме, че от заявените от Вас видове и количества производствени отпадъци приравнени към битови за периода могат да бъдат предварително третирани / обезвреждани / оползотворявани на ……………………………………….
като следва:
Видове отпадъци Код на отпадъка
По Наредба №3/01.04.04г. на МОСВ и МЗ
ДВ бр.44, 2004 год. Количество
т/год.
ЗАМ. -КМЕТ:
ОБЩИНА ПЕРНИК, ПЕРНИШКА ОБЛАСТ
ПРЕДПИСАНИЕ ЗА ПРЕМЕСТВАНЕ НА ИЗЛЯЗЛО ОТ УПОТРЕБА
МОТОРНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО
№ / ГОДИНА
Днес …………………..година, на основание на …………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………….. , уведомяваме собственика на:
МПС:
ВИД:
МАРКА:
ЦВЯТ НА МПС:
РЕГИСТРАЦИОНЕН НОМЕР/АКО ИМА ТАКЪВ/:
АДРЕС НА ПАРКИРАНЕ:
/улица/булевард, ж.к., блок, площадка/
в срок от 3 /три/ месеца да освободи заеманото от собственото му МПС място общинска собственост, като се премести в имот частна собственост.
Преместването на ИУМПС на друго място, общинска или държавна собственост – не спира изпълнението на настоящото предписание.
При неспазване на посочения срок МПС ще бъде принудително преместено от
лицензиран оператор на адрес:
и разкомплектовано ако в 14- дневен срок от преместването не бъде потърсено от собственика.
КОМИСИЯ:
1. ……………………………………………….
/………………………………/
2. ……………………………………………….
/………………………………/
3. ……………………………………………….
/………………………………/
КОНСТАТИВЕН ПРОТОКОЛ
№ ………………………./ ……………….г.
ЗА ТЕХНИЧЕСКОТО СЪСТОЯНИЕ НА ИЗЛЯЗЛО ОТ УПОТРЕБА МОТОРНО ПРЕВОЗНО РЕДСТВО
Днес ………………………… година, в гр. Перник, комисия, назначена на основание на
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
връзка с…………………………………………………………………………………………………………, в състав:
1………………………………………………………………………………..ЕГН:………………………………………..,
/име, презиме, фамилия/
На длъжност……………………………………………..
2………………………………………………………………………………. ЕГН:………………………………………..,
/име, презиме, фамилия/
На длъжност………………………………………………
3………………………………………………………………………………. ЕГН:………………………………………..,
/име, презиме, фамилия/
На длъжност………………………………………………..
състави настоящия протокол за техническо състояние на излязло от употреба МПС, като установи следното:
МПС:…………………………………….ВИД:……………………………..МАРКА:………………………………
ЦВЯТ НА МПС:……………………..РЕГИСТРАЦИОНЕН: …………………………………………….
АДРЕС НА АРКИРАНЕ:……………………………………………………………………………………………
/улица/булевард, ж.к., блок, площадка/
МЯСТО, НА ПОСТАВЯНЕ НА СТИКЕРА:……………………………………………………………..
СЪСТОЯНИЕ НА МПС ПО ВЪНШЕН ОГЛЕД:
Външно състояние на превозното средство
1. Наличие на двигател: ……………………………………………………………………………………..
2. Наличие на скоростна кутия: ………………………………………………………………………….
3. Състояние на купето /кабината, каросерията/: ………………………………………………..
4. Наличие на врати: ………………………………………………………………………………………….
5. Наличие на калници: ……………………………………………………………………………………..
б. Наличие на капаци: ……………………………………………………………………………………….
7. Наличие на седалки:……………………………………………………………………………………….
8. Наличие на арматурно табло: …………………………………………………………………………
9. Наличие на стъкла: ………………………………………………………………………………………..
10.Състояние на каросерията: ……………………………………………………………………………
11.Осветителни тела:
а .Фарове: …………………………………………………………………………………………………….
б.Габарити и мигачи-предни:………………………………………………………………………..
в.Стоп, габарит и мигачи-задни: …………………………………………………………………..
12.Наличие и състояние на колелата и гумите: …………………………………………………..
13.Допълнителни данни по показания на свидетелите:………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………….
Становище на комисията: …………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………….
Настоящия констативен протокол се състави в 3 /три/ екземпляра.
КОМИСИЯ:
1 ………………………………………………………………………………. /…………………………………………../
2 ………………………………………………………………………………. /…………………………………………../
3 ………………………………………………………………………………. /…………………………………………../
ОБЩИНА ПЕРНИК, ОБЛАСТ ПЕРНИК
Гр.Перник 2300, пл.”Св.Иван Рилски” 1А
НАПРАВЛЕНИЕ № ………………………..
Важи от ……………………………………..до ………………………………
Разрешава се на……………………………………………………..,
/фирма, разрешително по чл.12 от ЗУО №…/
Ул………………………………………………..да извози……………………………………….куб.м.
от обект…………………………………………………………………………………………………….
по маршрут………………………………………………………………………………………………….
на депо: ………………………………………………………………………….., както следва:
а/хумус……………………………………….на депо…………………………………….
б/земни маси……………………………….на депо……………………………………..
в/стр.отпадъци…………………………….на депо……………………………………..
Фак. №…………………………………………………..
София 200 г. ЕКСПЕРТ:…………………………………………….
/подпис, печат/
……………………/……………………………… Вх.№ Дата
ДО КМЕТА
НА ОБЩИНА ПЕРНИК
ЗАЯВЛЕНИЕ
за депониране на земни маси и/или строителни отпадъци
от:
1. ___ ________ __________________________________________
(Собствено, бащино и фамилно име)
живущ гр. (с.) _____________________________________тел:________________________
(административен адрес)
Желая да бъде разрешено депонирането на __________________________________
_________с обем __________________ м3 от строителството на обект______________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
в имот ____________________кв.__________________________, ж. к.__________________
по плана на гр. (с.) ___________________________________________________________
намиращ се на адрес: ___________________________________________________________
като заплатя дължимата такса съгласно Наредбата на Общинския съвет – Перник и в
съответствие с издаденото Разрешение за строеж № __________/ _________________ г.
Заявявам че, земните маси , строителни и/или производствени неопасни
отпадъци ще бъдат депонирани в срок от___________________ до ______________,след
получаване на Разрешително за депониране и на депо посочено в гореспоменатото
Разрешително.
1. такса за разрешение за депониране – ……….лв.,
2. такса за депониран отпадък на м3 – …………………………………лв.,
За производствени неопасни отпадъци …………. лв./м3
За земни маси …………….лв./м3
За леки строителни отпадъци (тухли, керемиди, инертни материали и др.) …………….. лв./м3
За тежки строителни материали (бетонови блокове, бордюри, скални маси и др.) …………… лв./м3
платени с квитанция № _________________________
ЗАЯВИТЕЛ: 1._____________________ Дата: __________________
( …………………………………………………… )
Прочетох цялата наредба, но никъде не намерих текст, който да определя еднозначно кой е задължен да осигурява кофите или контейнерите за смет за битови отпадъци пред оградите на гражданите. Защото много хора, поради негодност на кофите за боклук, си изхвърлят отпадъците до оградите на тротоара и това пречи и загрозява града, като му придава боклукчийски облик, не само на него , но и на общината,и на нейните служители,които трябва да осигуряват тази дейност. Моля да ми отговорите чие задължение е осигуряването на здрави кофи за боклук по улиците и в необходимият брой, което лесно може да се установи по платените данъци и такси за битови отпадъци. Поздрави – Михаил Енев.
Уважаеми г-н Енев,
Съгласно чл.16 от Закона за управление на отпадъците Кметът на общината организира управлението на дейностите по отпадъците на територията на общината, а също така и осигурява съдове за събиране и съхранение на отпадъци – контейнери, кофи и т.н.
За повече информация вижте на електронния адрес: http://lex.bg/laws/ldoc/2135472222
Николай Драгомиров
Общински съветник
И още един въпрос – чие е задължението по контрола на тази дейност по събирането на боклука, за да се констатират тези нередности, за които съобщавам – а именно – липсата на здрави кофи за боклук ? И защо се търпи тази ситуация в града за трупането на битови отпадъци по тротоарите поради липсата на кофи за боклук? Кой не си е свършил работата и докога с бездействието на контролните органи ще придаваме такъв грозен вид на нашия град?