Н А Р Е Д Б А ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ПРИ ПРЕДОСТАВЯНЕ НА КОНЦЕСИИ-отменена с Решение № 1050/07.05.2015г.
Н А Р Е Д Б А
І. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1 /1/ С тази Наредба се уреждат условията и реда, при които се предоставят концесии на физически и юридически лица върху обектите по чл.69 от Закона за общинската собственост / ЗОС /, провеждането на търговете и конкурсите, сключването и изпълнението на договорите за концесиите и контролът върху тази дейност.
/2/ Концесията включва предоставянето на вещни, облигационни и други права върху обектите по чл. 69 от ЗОС.
Чл. 2 Концесията се предоставя чрез учредяване на особено право на ползване върху обектите по чл.69 от ЗОС
ІІ. ПОДГОТВИТЕЛНИ ДЕЙСТВИЯ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ПРЕДОСТАЯНЕ НА КОНЦЕСИИ
Чл. 3 /1/ Всяко българско и чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, може да отправи искане за откриване на процедура по предоставяне на концесия до Общински съвет Перник или до Кмета на Община Перник.
/2/ Искането трябва да съдържа:
1. Пълна идентификация и актуално състояние по съдебна регистрация
2. Мотиви
3. Точно описание на обектите по чл.69 от ЗОС
4. Срок за който се иска концесията
/3/ Искането се проучва от компетентни отдели, звена от общинската администрация, като за установяването на по-добра целесъобразност и финансово-икономическа ефективност е възможно да бъдат включвани и външни експерти
/4/ В срок до два месеца от получаване на искането, въз основа на проучването Кметът на Общината внася предложение за решение пред ОбС за предоставяне на концесия.
Чл. 4 Кметът на Общината, заместник кметовете и общинските съветници имат право, без наличие на молба по чл.3 ал.1 да правят предложение за предоставянето на концесии до ОбС съгласно Правилника за организация и дейността му.
Чл. 5 /1/ Предложението за предоставяне на концесия съдържа:
1. Предмет /обект/, срока, мотивите за предоставяне на концесията, начин на определяне на концесионера – конкурс или търг
2. Финансов и икономически анализ на концесията
3. Социален анализ на концесията
4. Архитектурно-градоустройствен анализ на концесията
5. Екологичен анализ на концесията
6. Правен анализ на концесията
7. Други анализи съобразно предмета и характера на концесията
/2/ Финансовият и икономическият анализ съдържат оценка за очакваните приходи и разходи по години като експлоатационни, ликвидационни, рекултивационни и др. във връзка с концесията, технологични възможности за осъществяването й, необходимите инвестиции, влиянието върху инфраструктурата и отраслите на икономиката. В него се включват и предварителните оценки на концесионното възнаграждение, видът, размерът и начинът на плащане или издължаване на гаранциите за изпълнение на концесионните задължения и на депозита за участието в търга или в конкурса за определяне на концесионера.
/3/ Социалният анализ съдържа оценка на възможностите за осигуряване на работни места на територията на Общината и за квалификация на специалисти.
/4/ Архитектурно-градоустройственият анализ съдържа оценка за връзката с общ градоустройствен план и подробните градоустройствени планове за територията или терена, за който се обявява конкурс или търга.
/5/ Екологичният анализ съдържа оценка за въздействието върху околната среда по Закона за опазване на околната среда, ако такова въздействие може да се очаква съобразно предмета на концесията. При необходимост окончателен доклад за оценка за въздействието на околната среда се изготвя от концесионера.
/6/ Правният анализ съдържа оценка на обема на предоставяните права и поеманите с концесията задължения и на необходимостта от отчуждаване или обременяване с вещни права на имоти на трети лица, правното основание за концесиониране на обекта, препоръчителни условия и приоритети.
/7/ Анализите са придружени със съответните документи и материали.
Чл. 6 В случаите, когато това е необходимо съгласно разпоредбите на специалните закони, предложението се съгласува със съответните държавни органи.
ІІІ. ОТКРИВАНЕ НА ПРОЦЕДУРА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА КОНЦЕСИЯ
Чл. 7 /1/ Решение за откриване на процедура за предоставяне на концесия се взима от Общинският съвет прието с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците.
/2/ В Решението на Общинския съвет се посочва:
1. Предмет на концесията
2. Срокът на концесията
3. Начинът на определяне на концесионера – вид конкурс, или вид търг и срока и мястото за провеждането им
4. Вид размер и начин на заплащане на концесионното възнаграждение по договора за концесия
5. Видът, размерът и начинът на заплащане на депозита за участие в конкурса или търга
6. Видът и размерът на гаранциите за изпълнение на задълженията по договора за концесия
7. Началният срок и условията за осъществяване на концесията включително и задължителните подобрения
8. Условията и срока на оглед на обектите, включени в концесията
9. Представителите на Общинския съвет в Комисията по чл.10
10. Изискванията, свързани с опазване на околната среда, на защитени със закон територии и обекти
11. Основни права и задължения по концесията
12.Други изисквания, свързани с характера на концесията
Чл. 8 Кмета на общината изпраща за побликуване в ДВ и в поне един местен всекидневник Решението на ОбС за откриване процедурата за концесията не по-късно от два месеца преди провеждането на търга или конкурса.В публикацията не се изписват определените участници в комисията, според чл.7”
ІV. ОРГАНИЗИРАНЕ И ПРОВЕЖДАНЕ НА КОНКУРСИ ИЛИ ТЪРГОВЕ ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА КОНЦЕСИОНЕР
Общи разпоредби
Чл. 9 /1/ Концесионера се определя чрез търг или конкурс, като Общинският съвет определя вида на конкурса /присъствен или неприсъствен/ или търга /с тайно или явно наддаване/ и избира своите представители в комисията за провеждане на конкурса или търга.
/2/ Конкурс се организира при необходимост от комплексна оценка за предоставяната концесия
/3/ Търг се организира, когато концесионерът се определя въз основа на предложения размер на цената на концесията.
Чл. 10 /1/ Кметът на Общината в седемдневен срок от обнародването в “Държавен вестник” на решението на Общинския съвет назначава със заповед Комисия за организацията и провеждането на конкурса или търга в състав: председател и 6 членове, четирима от които са общински съветници, определени на квотен принцип. Председателят и общинските съветници се избират от ОбС. Кметът на общината определя двама резервни членове.
/2/ Кметът на Общината може да прави промени в състава на комисията при смърт, продължително заболяване или друга обективна причина, водеща до невъзможност на нейните членове да изпълняват задълженията си, както и по тяхна молба за освобождаване.
/3/ Членовете на комисията са длъжни да опазват тайната на предоставената им във връзка с провеждането на конкурса или търга информация, за което при назначаването си подписват декларация.
Чл. 11 /1/ Председателят на комисията:
1. Свиква комисията на заседания и ги ръководи,
2. Заверява протоколите и другите документи на комисията,
3. Представлява комисията пред трети лица и изпълнява функциите на говорител
4. Отговаря за изготвяне документацията на комисията
/2/ Комисията започва работа най-късно след една седмица от назначаването си като:
1. Определя мястото за провеждане на заседанията и реда за своята работа
2. Утвърждава конкурсните или тръжни книжа и утвърждава цената им
3. Определя крайния срок за приемане на документи
4. Посочва датата, мястото и часа на провеждане на конкурса или търга
5. Преценява необходимостта от привличане на експерти
6. Членовете на комисията подписват протоколите
/3/ Комисията приема решения с мнозинство от повече от половината от нейните членове, като заседанията на комисията са законни, ако на тях присъства не по-малко от 2/3 от състава й
/4/ В своята работа комисията се подпомага при необходимост от служители в Общинската администрация.
Чл. 12 /1/ Конкурсните или тръжни книжа съдържат:
1. Описание на обекта или на дейността – предмет на концесията
2. Необходимите документи, които следва да бъдат представени от кандидатите
3. Минимални финансови показатели: офертна цена; изискуеми инвестиции и др.
4. Информация за финансовите, икономическите, технологичните, архитектурно-градоустройствените, екологичните и други параметри на обекта или на дейността, предмет на концесията
5. Правен анализ на ползването на обекта или на осъществяването на дейността
6. Вида на банковите гаранции и други референции, които участниците представят
/2/ Всеки кандидат, закупил книжата подписва декларация за неразпространение на информацията, която представлява търговска и служебна тайна, във връзка с концесията.
Чл. 13 /1/ Кмета на Общината публикува в поне един национален и местен всекидневник съобщение за конкурса или търга в едномесечен срок от обнародването на решението на Общинския съвет по чл.8 от тази Наредба.
/2/ Съобщението съдържа:
1.Дата, място, час на провеждане на конкурса или търга
2.Място, срок, ред и начин за закупуване на конкурсните или тръжните книжа и за подаване на предложенията
3.Ред и начин за оглед на обекта или за получаване на допълнителна информация за дейността – предмет на концесията, когато комисията е преценила това за необходимо.
Чл. 14 /1/ Заявление за участие в търга или конкурса се подава в писмен вид от кандидатите в срок не по-малък от един месец от публикуването на съобщението по чл.14.
/2/ Към заявлението се прилагат:
1. Удостоверение за актуално състояние по съдебна регистрация,
2. Извлечение от годишните счетоводни отчети и баланс за последните три години. Условията по тази точка не се отнасят за новорегистрирани търговци
3. Удостоверение за закупени тръжни или конкурсни книжа и за внесен депозит,
4. Декларация за опазване тайните на сведенията от конкурсните или тръжни книжа
5. Други документи, свързани с концесията
/3/ При провеждането на търг е необходимо и представянето на комплексен план за осъществяване на свързаната с концесията дейност за срока на концесията въз основа на предвидените с Решението на Общински съвет по чл.8 от Наредбата условия.
Провеждане на конкурс
Чл. 15 /1/ Комисията се произнася с писмено решение за допускане на участниците до конкурс в седемдневен срок след изтичане срока за подаване на документи, като решението се обявява чрез поставяне на видно място в сградата на Община Перник.
/2/ Комисията допуска до конкурс всички лица, представили редовни документи в съответствие с тази Наредба. Ако кандидатът е един, конкурсът се счита за редовен.
Чл. 16 /1/ Конкурсните книжа се получават след подписването на декларация за поверителност на информацията и заплащане на тяхната цена.
/2/ Към конкурсните книжа се предоставя голям и малък плик, които са еднакви за всички кандидати.
/3/ В определения от комисията срок допуснатите до участие в конкурса кандидати представят в големия плик запечатано своето предложение относно конкурсните изисквания. Приема се за входящ номер клеймото на плика на документите.
/4/ Комисията организира приемането и съхраняването на предложенията на всички участници в конкурса в определения срок, вписва ги в специален регистър по реда на постъпване и издава на всеки участник съответен документ с поредния му номер за участие в конкурса.
/5/ Допълнения и изменения в предадените вече предложения не се допускат. Предложения, представени след определения от комисията срок, не се приемат и не се разглеждат.
Чл. 17 След изтичането на срока за подаване на предложенията на заседанието на комисията, председателят проверява и докладва дали са спазени формалните изисквания за подаване на предложенията, след което отваря пликовете.
Чл. 18 /1/ При провеждане на присъствен конкурс, комисията се запознава предварително в деня на конкурса с предложенията на кандидатите.
/2/ В деня на конкурса кандидатите поотделно по реда на подаване на заявленията за участие в конкурса представят резюме на писмени предложения относно конкурсните изисквания при предварително определен от комисията регламент на изложението.
Чл. 19 /1/ При провеждане на неприсъствен конкурс, комисията обсъжда писмено направените предложения.
/2/ Комисията не може да иска допълнителни писмени разяснения по предложенията.
Чл. 20 Членовете на комисията са длъжни да опазват тайната на съдържащата се в предложенията информация, да не изнасят материали за конкурса извън определеното място за заседаване на комисията и да не дават изявления пред средствата за масово осведомяване преди обявяването на решението за определяне на спечелилия конкурса участник.
Провеждане на търг
Чл. 21 /1/ Комисията се произнася с писмено решение за допускана на участниците до търг в седемдневен срок след изтичането на срока за подаване на документи.
/2/ Комисията допуска до търг всички лица, представили редовни документи в съответствие с тази Наредба и комплексен план /оферта/ за осъществяване на свързаната с концесията дейност за срока на концесията при условията, предвидени в ЗОС, въз основа на условията в решението на Общинския съвет.
/3/ Кандидатите за участие в търга не могат да правят изменения в представения комплексен план /оферта/. Те са обвързани със съдържанието му при сключването на концесионния договор.
Чл. 22 /1/ При провеждане на явен търг, комисията включва в тръжните книжа предварително определената стъпка за наддаване .
/2/ Участниците в явния търг лично или чрез свой упълномощен представител правят своите предложения устно в присъствието на всички кандидати с наддаване.
/3/ Председателят на комисията ръководи наддаването. Търга приключва след трикратно обявяване на най-високото предложение относно концесионното възнаграждение.
Чл. 23 При провеждане на таен търг към тръжните книжа се предоставят еднообразни пликове, в които допуснатите до търга участници в определения от комисията срок представят запечатани своите предложения относно цената на концесията. Цената е неразделна част от тръжната документация.
/2/ Комисията организира събирането на пликовете, като отбелязва върху тях входящия номер на заявлението на кандидата, името му, датата и часа на подаването и го вписва в специален регистър.
/3/ След изтичане на срока за подаване на предложенията, комисията на свое заседание проверява редовността на тяхното приемане и отваря пликовете.
/4/ Комисията класира участниците в търга според размера на направените предложения относно концесионното възнаграждение и прилага представените комплексни планове.
Чл. 24 Търг не се провежда, когато в определения срок има регистриран само един кандидат. В този случай със Заповед на Кмета на общината, оповестена своевременно в месния печат и на видно място в сградата на общината, срока се удължава до 60 дни. Ако и тогава се регистрира само един кандидат, то търгът се провежда.
V. ПРИЕМАНЕ РЕШЕНИЕ ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА КОНЦЕСИОНЕР
Чл. 25 /1/ След приключване на конкурса или търга, председателят на комисията в седемдневен срок чрез Кмета на общината представя в Общинския съвет доклад относно резултатите от провеждането им и проект за решение.
/2/ В доклада комисията оценява и подрежда направените предложения, както и участниците съгласно обявената от тях концесионна цена. Отбелязват се, ако има такива, разногласията и особените мнения на членовете на комисията при изготвянето на доклада.
/3/ Съдържанието на доклада и предложенията на комисията не се съобщават на кандидатите и не се разгласяват в средствата за масово осведомяване.
Чл. 26 Общинския съвет утвърждава доклада на комисията и взема решение за предоставяне на концесията и упълномощава Кмета да сключи съответен договор
Чл. 27/1/ В случай,че Общинският съвет не утвърди доклада на комисията на същото заседание приема решение с което може:
1. Да обяви нов конкурс или търг за същия обект или дейност
2. Да измени решението си по чл.8 и да продължи процедурата
3. Да приключи процедурата по предоставяне на концесия без определяне на спечелили конкурса или търга участник.
/2/ Ако на обявения за провеждане на търга или конкурса ден не са постъпили предложения, процедурата се прекратява и в ОбС се внася доклад на комисията в този смисъл”.
/3/ Когато търга или конкурса са насрочени отново поради неявяване на кандидати, ОбС със решението си открива повторна процедура.
Чл. 28 /1/С решенията за определяне на концесионер, за продължаване или приключване на процедурата, както и за обявяване на нова, ОбС се произнася и по задържането и освобождаването на депозитите за участие в конкурса.
/2/ Задържат се депозитите на спечелилия конкурса или търга участник и на участниците, които са нарушили договора за поверителност на информацията или виновно са нарушили условията за провеждане на конкурса, данни за което се посочват в доклада по чл.28.
/3/ При сключването на договор за концесия със спечелилият конкурса или търга участник, задържаният депозит се прихваща от цената на концесията
Чл. 29 Кметът, вносителят на предложение за концесия, общинските съветници, членовете на комисията не носят каквато и да е отговорност на каквото и да е основание спрямо участниците или кандидатите или което и да е друго лице или техните съветници за упражняването на правата по тази глава или другите разпоредби на тази Наредба.
Чл. 30 Резултатите се обявяват в “Държавен вестник” , поне един местен всекидневник и на видно място в сградата на Община Перник.
VІ. СКЛЮЧВАНЕ, ИЗПЪЛНЕНИЕ И ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ДОГОВОР ЗА КОНЦЕСИЯ
Чл. 31 /1/ Кметът на общината и определеният за спечелили конкурса или търга участник в едномесечен срок от приемане на решението от ОбС сключва договор за концесия.
/2/ Страните по договора за концесия договарят конкретните права и задължения въз основа а определеното в чл. 73, ал. 2 от ЗОС съдържание на договора и решенията на Общинския съвет по чл.8 от тази Наредба. Концесионерът се задължава да застрахова обекта на концесия за своя сметка, съгласно Закона за застраховане.
Чл. 32 Когато утвърденият концесионер откаже да сключи договор Кмета на общината сезира Общинския съвет, който може:
1. Да приеме решение за провеждането на нов търг или конкурс по реда и условията на тази Наредба;
2. Да обяви за спечелил следващия класирал се участник
Чл. 33 /1/ Концесионният договор се сключва в писмена форма в четири еднообразни екземпляра по един за всяка от страните, един за досието на концесията в Община Перник и един за съответната служба по вписванията.
/2/ Концесионният договор подлежи на вписване в съответната служба по вписванията.
/3/ Заверено копие от договора се изпраща в отдел “Общинска собственост” за извършване на отметки по актовете за общинска собственост.
Чл. 34 /1/ Концесионният договор влиза в сила от момента на подписването му.
/2/ Срокът на концесията започва да тече от момента на влизането в сила на концесионния договор.
Чл. 35 Договорът за концесия съдържа клаузите на чл. 72 и чл. 73, ал. 2 от ЗОС
Чл. 36 Концесионерът получава достъп до обекта а концесията със съдействието на Кмета на общината при предвидените в нормативните актове предпоставки.
Чл. 37 /1/ Когато осъществяването на концесията и изпълнението на договора за концесия се препятстват или се затрудняват от права на трети лица, концесионерът може да предприеме самостоятелно съответните /правни и фактически/ действия за постигане на споразумение с тези лица, като предварително уведоми за това Кмета на общината.
/2/ В случаите по ал.1 концесионерът може да поиска:
1. Общинския съвет и Кметът на общината чрез компетентните органи да предприеме необходими правни и фактически действия за отстраняване на пречките или ограниченията.
2. Изменение на концесионния договор.
/3/ В случаите по ал.2 страните по концесионния договор могат да спрат за определено време действието на договора.
Чл. 38 /1/ При възникване на опасност за националната сигурност и отбраната на страната за околната среда, за защитените със Закон територии и обекти и за обществения ред, страните по концесионния договор могат:
1. Да изменят концесионния договор
2. Да го прекратят по взаимно съгласие
3. Да го прекрати едностранно с писмено предизвестие в подходящ срок, който е уговорен в договора
/2/ При необходимост от съществено изменение на изискванията за предоставяне на концесия ОбС взема решение за изменение на договора за концесия.
Чл. 39 Договора за концесия се прекратява в случаите на чл. 73, ал.3 от ЗОС
Чл. 40 Контролът по изпълнението на задълженията на концесионера се осъществява от ОбС, Кмета на общината, или упълномощено от него лице.
VІІ. ФИНАНСИРАНЕ НА ДЕЙНСОТТА ПО ПРЕДОСТАВЯНЕ И ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА КОНЦЕСИИ
Чл. 41 Средствата, постъпващи от предоставянето и осъществяването на концесии се включват в приход на общинския бюджет
Чл. 42 Необходимите средства за финансиране на дейностите по предоставяне на концесиите и контрола по тяхното осъществяване се осигуряват от общинския бюджет.
Чл. 43 На членовете на комисията по провеждане на търгове или конкурси може да бъде изплатено възнаграждение определено от Кмета на общината.
Чл. 44 Кметът на общината осъществява контрол върху набирането и разходването на средствата във връзка с реализирането на концесионната дейност, като ежегодно представя пред Общинския съвет доклад във връзка с тази дейност.
VІІІ. РЕГИСТЪР НА КОНЦЕСИИТЕ И ПУБЛИЧЕН АРХИВ
Чл. 45 В общината се създава публичен регистър за концесиите, в който се вписват предоставените концесии.
Чл. 46 /1/ Регистърът се води по образец, утвърден от Кмета на общината.
/2/ Регистърът се води по партиди съобразно предоставените концесии за обектите по чл.69 от ЗОС.
/3/ В регистъра се вписват:
1. Поредния номер и партидата на вписването
2. Номерът и датата на решението на Общинския съвет за предоставяне на концесия
3. Предметът на концесията
4. Срокът на концесията
5. Началният срок за осъществяване на концесията
6. Наименованието, седалището, адресът на управление, представителството и други данни, подлежащи на вписване за концесионера в страната и в чужбина
7. Забележки по вписаните обстоятелства
8. Датата на вписването и подписът на длъжностното лице
9. заповедта за търга или конкурса
10. основни параметри на концесията– права и задължения, отговорности при неизпълнение на договора и др. между страните
11. лице, осъществяващо контрол по изпълнението на договора за концесия
12. всички промени подлежащи на вписване, касаещи концесията
/4/ В регистрите не се допускат изтривания и зачертавания. Поправки се извършват по реда на вписването.
Чл. 47 /1/ Към регистъра се води специален архив, в който се съхраняват досиетата по всички предоставени концесии.
/2/ Досиетата се подреждат по партиден номер и номер на вписването, който отговаря на съответния номер в регистъра.
/3/ Досиетата съдържат:
1. Копия от предложението, от решението на Общинския съвет, от доклада на комисията за провеждане на конкурса, или търга.
2. Екземпляр от концесионния договор и анексите към него.
3. Заверени копия от представените документи във връзка с вписването.
/4/ Цялата документация, свързана с предоставянето на концесия и с контрола върху изпълнението на концесионния договор се съхранява в отдел “Общинска собственост”.
/5/ Досието се съхранява за целия срок на концесия и 10 години след изтичането му.
Чл. 48 Кметът на общината упълномощава служител от Общинската администрация за водене на регистрите по чл.47 и досиетата по чл.48 от настоящата Наредба.
Чл. 49 Вписването в регистрите и попълването на досиетата се извършва от длъжностното лице по чл.49, което:
1. Извършва вписванията в регистъра въз основа на заверен препис от акта, удостоверяващ подлежащите на вписване обстоятелства.
2. Води азбучен указател, в който по азбучен ред се подреждат концесионерите и се отбелязват партидният и поредният номер на концесията по регистъра
3. Води входящ регистър и описна книга
4. Комплектува дела на заявителите за вписване в регистрите
5. Дава справки и издава удостоверения за вписани в регистъра обстоятелства
Чл. 50 Концесионерът е длъжен в седемдневен срок да съобщи на лицето по чл.49 подлежащите на вписване промени в обстоятелствата по осъществяване на концесията.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
& 1 Откритите по досегашния ред процедури за предоставяне на концесия се довършват по реда на тази Наредба.
& 2 За неуредените с Наредбата въпроси се прилагат разпоредбите на действащото законодателство в България.
& 3Изпълнението на Наредбата се възлага на Кмета на Община Перник.
& 4 Наредбата е приета с Решение № 97 от 01.07.2004г. на Общински съвет Перник с Протокол №9/01.07.2004г. и изменена и допълнена с Решение№ 286 от 31.03.2005г.на ОбС Перник с Протокол№3, на основание чл. 22 ал.1, чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА; чл. 71, ал.1, т. 2 от ЗОС и чл. 24, ал. 1 от ППЗОС и влиза в сила от момента на приемането й.