ПРОГРАМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КМЕТА НА ОБЩИНА ПЕРНИК ЗА СРОКА НА МАНДАТА ДО 2015 г.
ПРОГРАМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ
НА КМЕТА НА ОБЩИНА ПЕРНИК
ЗА СРОКА НА МАНДАТА ДО 2015 г.
Програмата е разработена на основание чл.44, ал.5 от ЗМСМА и съдържа основните цели, приоритети, дейности, сроковете за изпълнение и очакваните резултати. Програмата е пряко обвързана с Общинския план за развитие 2007-2013 г., рамков документ, определящ целите и приоритетите за развитие на Община Перник, както и източниците на финансови ресурси необходими за неговата реализация.
Предвидени са тенденциите в процеса на децентрализация като средство на осъществяване на по-добри услуги на гражданите, по-ефективно използване на ресурсите и повишаване качеството на живот; в структурирането на общинския бюджет, проблемите с неоптимизираната училищна мрежа и делегираните бюджети на училищата.
РЪКОВОДНИ ПРИНЦИПИ НА УПРАВЛЕНИЕТО
В УСЛОВИЯТА НА ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ
Основните принципи, от които ще се ръководи Общинска администрация – Перник за постигане на стратегическите цели за развитие на Община Перник, стоящи пред мандата за управление 2011-2015 г. са 12-те принципа на доброто демократично управление, разпространени от Съвета на Европа, които бяха приети с Решение на Общинския съвет №711/17.02.2011 г.
• Честно провеждане, представителност и обществено участие по време на избори;
• Отзивчивост;
• Ефикасност и ефективност;
• Откритост и прозрачност;
• Върховенство на закона;
• Етично поведение;
• Компетентност и капацитет;
• Иновации и отвореност за промени;
• Устойчивост и дългосрочна ориентация;
• Стабилно финансово управление;
• Човешки права, културно разнообразие и социално единство;
• Отчетност.
Общината взема и прилага решения по начин, който е открит, прозрачен, отговорен и навременен, в съответствие с вътрешните правила, международните стандарти за добри практики.
Всички, които взимат решения, са наясно със своите индивидуални и колективни отговорности, които са заложени в длъжностните характеристики и работните им планове.
ВИЗИЯ И ПРИОРИТЕТИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ОБЩИНА ПЕРНИК
ОБЩИНА ПЕРНИК – ПРИВЛЕКАТЕЛНО И УДОБНО МЯСТО ЗА ЖИВОТ, ПОЧИВКА, СПОРТ И ТУРИЗЪМ, С МОДЕРНА ИНФРАСТРУКТУРА И УСТОЙЧИВО РАЗВИВАЩА СЕ КОНКУРЕНТНОСПОСОБНА ИКОНОМИКА
АНАЛИЗ НА СРЕДАТА (SWOT анализ)
На база данните за икономиката на общината, наличните природни ресурси, инфраструктурата и заявения инвеститорски интерес е извършен анализ на /силни, слаби/ страни на общината, както и /заплахи и възможности/за нейното развитие.
S W O T анализът като аналитичен инструмент, ползван при разработване на стратегическите и плановите документи, дава възможност в синтезиран вид да се очертае една комплексна картина на община Перник. В системати¬зиран вид, на базата на подробните аналитични проучвания се очертават силните и слабите страни в досегашното демографско, социално-икономическо инфраструктурно развитие и екологично състояние. На основата на оценките на потенциалите и ресурсите, с които разполага общината и очакваната политическа и макроикономическа среда могат да се очертаят възможностите и заплахите в развитието.
S W O T анализът помага да се получи представа за съществуващите проблеми и на основата на тях да се очертаят целите и приоритетите в бъдещото развитие на общината.
Силни страни Слаби страни
Природен комплекс
• Територия с кръстопътно положение, през която преминават шосейни пътища и ж. п. линии с балканско и европейско значение с относително висока степен усвоеност на разнинните й части;
• Териториално съседство с три общини, определени според Закона за регионално развитие като “райони за растеж”, едната от които е и столица.
• Наличие на широко котловинно дъно с малък среден наклон, улесняващо селскостопанската дейност и транспорта.
• Наличие на защитени територии, както и на други природни обекти (пещери, карстови и минерални извори, гори, микро-язовири, планини, ендемични растителни видове, ловни стопанства) за спортна и рекреационно-туристическа дейност.
• Богат потенциал от грунтови води.
Разседен характер на оградните склонове на Пернишката котловина, обуславящ срутищно-свлачищни процеси.
• Висока степен на разчлененост и дълбочина на врязване на речната мрежа по склоновете на оградните планини, и наличие на дълбоки и тесни проломи, ограничаващи транспортната достъпност към Пернишката котловина.
• Висока степен на потенциална сътресяемост на територията на общината.
• Наличие на ерозионни процеси;
• Намаляваща роля на въгледобива, поради изчерпване на технологичните запаси на кафяви въглища
Човешки ресурс и социално развитие
• Равнището на регистрираната безработица под средните стойности за страната и областта
• Висок относителен дял на населението с по-високо (висше, средно специално и средно общо образование)
• Обмен на трудови кадри в големи мащаби със Столичната община
• Добро развитие на социалната инфраструктура с надобщинско (областно) значение;
• Наличие на съответствие между обслужващите обекти в населените места съобразно потребностите на населението;
• Равнището на регистрираната безработица под средните стойности за страната и областта
• Нараства високообразованото население, намаляват лицата с ниско образователно равнище
• Висок относителен дял на населението с по-високо (висше, средно специално и средно общо образование) • Инерционно проявление на неблагоприятните демографски тенденции в развитието на общината с риск от по-нататъшно критично обезлюдяване на малките кметства;
• Слаба професионална адаптивност и професионална квалификация на кадрите, освободени от въгледобива, стоманодобива, циментовата промишленост и др. несъобразена с изискванията на пазара на труда;
• Недостатъчна пазарна ориентация на обучението в професионалните училища
• Наличие на училища с влошени условия за провеждане на нормален учебно-възпитателен процес (паралелки с ниска пълняемост, паралелки със слети класове и др.);
• По-добра координация с общините от областта за осигуряване на дяловото им участие в издръжката на обслужващи обекти с надобщинско значение (МБАЛ, професионални и други училища, ползвани от населението и от другите общини);
Икономически комплекс
• Развитие на производствени дейност в отрасли, алтернативни на въгледобива и металургията;
• Висока капитализация на територията на общината;
• Развитие на предприемачество и силно нарастване на броя и ролята на МСП;
• Висок размер на приходите от продажби на лице от населението в сравнение със средните за областта и страната;
• Наличие на широк спектър малки и средни предприятия, с гъвкави адаптивни възможности към постоянно променящата се пазарна среда;
• Наличие на капацитет на местната власт за координиране на партньорството по развитието на бизнеса;
• Недостатъчно развита инфраструктура, подкрепяща развитието на бизнеса;
• Ограничени възможности на общината да осигури достатъчни по размер собствени инвестиционни и иновационни фондове;
• Остаряло оборудване и технологии, ниска конкурентноспособност, ограничени местни пазари.
• Слаба застъпеност на специално обособени високотехнологични производства;
• По-нататъшно продължително инерционно развитие на процесите свързани със свиване на производствения потенциал на общината;
• Частично използване на потенциалите на територията за развитие на аграрния сектор;
• Неефективни стопански структури в селското стопанство; пълна липса на научно обслужване; липса на условия за развитие на фермерство от съвременен тип;
• Непреодолени последици от преструктурирането в икономическия сектор, липса на стопански структури с капацитет за тласък в развитието и обновяването на общинската икономика;
Техническа инфраструктура и екология
• Добре развита електроенергийна мрежа, с възможности за допълнително натоварване;
• Подходящи технически условия за изграждане на битова газоснабдителна мрежа
• Стартирала процедура по подмяна на уличното осветление с енергоспастяващи светлоизточници и подмяната на съществуващите еднотарифни с двойнотарифни електромери в населените места.
• Изготвена и актуализирана общинска програма за подобряване качеството на атмосферния въздух.
• Преотреждане на терен за ново шламохранилище;
• Приета е програма за управление на отпадъците и общинска програма за опазване на околната среда;
• Реализиране на проект за изграждане на депо за битови отпадъци;
• Реализиране на проект за реконструкция и рехабилитация на ВиК мрежата на гр. Перник и пречиствателна станция за отпадни води (ПСОВ);
• Добре развита и поддържана улична мрежа и общински пътища. • Транзитен характер на висококласните транспортни пътища, преминаващи през територията на общината;
• Амортизирана водопроводна мрежа;
• Недоизградена дъждовна канализация, а голяма част от битовата канализация в града е с недостатъчна проводимост; неизградена канализация в населените места;;
• Изоставане в развитието на телекомуникациите в цялата община и дори в град Перник /ниска тел. плътност/;
• Амортизирани отоплителни инсталации в сградите и абонатни станции в част от сградите общинска собственост;
• Не са подобрени енергийните характеристики на всички сгради общинска собственост;
• Неефективна работа на пречиствател¬ните съоръжения за въздух и води;
• Недобро поддържане на шламохранилището с наличие на вторично запрашаване;
• Не е извършена техническа паспортизация и обследване за енергийна ефективност на обществени сгради с площ над 1000 м2;
• Не е изградена информационна система за състоянието на енергийната ефективност на общинско ниво съгласно Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ)
Урбанизация и устройствени аспекти на развитието
• Компактна селищна мрежа от тясно функционално свър¬зани и добре транспортно обслужени селища;
• Общински център – голям град с богат спектър от фун¬¬к¬ции с надобщинско значение;
• Значителна по територия култивирана природна среда за отдих и туризъм – Витоша и подлежащите на усво¬яване и развитие рекреационни ресурси на Голо бърдо, Люлион и микроязовирите ппри Мещица и Ярджиловци;
• Близост на (до) милионната Столица и тесни връзки по линията на пазара на труда (и отдиха);
• Засилваща се инвестиционна активност за изграждане на стопански и обслужващи обекти и къщи за почив¬ка в Перник и редица селища, особено онези в района на Витоша;
• Активен пазар на недвижими имоти в градовете е немалка част от селата;
• Значителни територии в промишлените зони на града (-овете), с висока инфраструктурна осигуреност, зае¬ти от подлежащи на конверсия производствени мощ¬ности;
• Значителни извънградски територии, заети от руднич¬ни разработки с преустановена (приключила) дейност. • Съществени различия в нивото на изграденост (това не е точният термин), транспортна достъпност и обслуженост между централната част и периферията на общинската територия;
• Много (изключително) оскъдни общински (и държав¬ни) поземлени ресурси – селищни (градски) имоти и земеделски земи и неефективни действия в миналото по защита на публичната поземлена собственост;
• Незадоволително ниво на благоустроеност на преобла¬даващата част от селата и периферните градски тери¬то¬рии;
• Жилищен фонд с относително невисок жилищен стан¬дарт, особено в селата, в голямата си част (?) морално износен и с ниска енергийна ефективност;
• Крайно ограничени общински финансови ресурси с инвестиционно предназначение и минимални средства за кадастър и устройствено планиране;
• Ниска степен на подготвеност на територията да по¬срещне съвременни инвестиционни реализации, пора¬ди повсеместно остарял кадастър и загубили актуалност устройствени планове;
• Отсъствие на цялостна общинска устройствена поли¬тика и система за наблюдение на процесите, свързани с устройството на територията и строител¬ното й усво¬яване;
• Ниска (Неудовлетворителна) степен на покритие на територията с достъп до Интернет
Възможности Заплахи
• На минерално-суровинните ресурси (извън каменните въглища), открити на територията на общината за целите на икономическото развитие
• Експониране и рекламиране на природните ресурси за целите на туризма;
• Коопериране между отделни села за изграждане на обща инфраструктура /напр Витановци и Мещица – за водоснабдителен резервоар/;
• Обосновка за включване на проекти в Национални програми;
• Пълноценно реализиране на потенциала на коридор (-и) № 4 (и № 8) за развитието на местната икономика и за приходоносно обслужване на трафика;
• Разширяване на инвестиционната привлекателност на северните и северозападните територии на община¬та, чрез активизиране на трансгра¬ничното значение на пътя Перник-Брезник-Трън-Стрезимировци-Сърбия и изграждане на нови пътни връзки през Люлин към кв. Михайлово (Банкя) и с. Златуша;
• Реализиране на инвестиционния потенциал на градските и извънградски промишлени територии, с висока инфраструктурна осигуреност, заети от подлежащи на конверсия производствени мощности, способни да поемат инвестиционни реализации, изискващи големи терени;
• Устройване на приградски и междуселищни производствени зони за МСП;
• Повишаване на приходоносността на курортните и рекреационни територии чрез получаване на подхо¬дящ статут;
• Повишаване на нивото на благоустроеност на насе¬ле¬ните места и селищни образувания чрез инвестиции в инфраструктурата им от страна на приватизираните експлоатационни предприятия;
• Реализиране на потенциала на културно-историческото наследство и местните традиции и обичаи като съпътстващ ресурс за развитие на рекреативен, еко-, балнео-, спелеоложки, ловен, както и фестивален туризъм, както и този на Голо бърдо, Люлин и микроязовирите. • Възможно активизиране на опасни природни процеси (свлачища, порои и наводнения, земетръси и др.), към които територията на общината е податлива;
• Привлекателността на столичния пазар на труда и ли¬шаване на общината от квалифицирана работна сила;
• Конкуренцията на столицата в привличането на външни инвестиции;
• Провеждане на политика за концентрация на средства и усилия за ускорено развитие само на общинския център и пренебрегване нуждите на малките населени места;
• Продължаващ недостиг на финансови средства (инвестиционен капитал);
• Задълбочаване на недоброто познаване и използване на подходящи финансови инструменти за реализиране на инвестиционни проекти;
• Отсъствие на капацитет за подготовка на проекти за кандидатстване по структурните фондове (след приемането на страната в ЕС)
• Недостатъчна и неефективна държавна финансова поддръжка на общината като район за целенасочено въздействие;
• Задържане на ниско ниво общинските финансови ресурси с инвестиционно предназначение и за нуждите на кадастъра и устройственото планиране;
• Административни и нормативни пречки за получаване на необходимия статут на териториите с курортни и рекреационни функции и за активизиране инвестициите на приватизираните експлоатационни предприятия в повишаване на инфраструктурната осигуреност на населените места;
• Стихийното териториално разрастване на селищата с курортни функции в района на Витоша и произтичащите от това опасности за природната среда, активиране на свлачища и други негативни последствия;
• Обезлюдяването на определени населени места и загубване на свързаните с тях поземлени ресурси, в резултат, както на застаряване на населението, така и на забавено активизиране на икономическото им развитие;
• (Евентуални заплахи от макроикономически характер.)
Въз основа на анализа на средата, икономическите и социални проблеми, както и извършената оценка за вътрешния капацитет на наличния човешки ресурс се констатира, че е необходимо прилагането на комплексен инструментариум за управление,чрез ресурси на местната власт (недвижимости, финанси), специализирана общинска администрация по стратегическо планиране, разработване и управление на проекти по Оперативните програми на ЕС, развитие на партньорства с бизнеса и нестопанския сектор и осигуряване на условия за дългосрочни инвестиции на територията на общината.
І. УПРАВЛЕНСКИ ЦЕЛИ
Управленските цели напълно съответстват на целите, заложени в Актуализирания план за развитие на община Перник 2007-2013 г., както и последващите актуализации.
ГЕНЕРАЛНА СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ
Генералната стратегическа цел произтича от визията за развитие на общината и е определена въз основа на направения анализ на състоянието на общинската икономика и социално-икономическото развитие и анализа на силните и слаби страни, възможностите и заплахите с отчитане на постигнатите ефекти от реализацията на плана през последните четри години.
Община Перник ще използва в максимална степен своите силни страни и възможности за да постигне ускорено развитие, опирайки се на съществуващите фактори за растеж и конкурентоспособност в съответствие с принципите на устойчивата икономика.
Генералната стратегическа цел за периода до 2015 г е формулирана по следния начин:
“ПОСТИГАНЕ НА ПО-ВИСОКИ ОТ СРЕДНИТЕ ЗА СТРАНАТА ТЕМПОВЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ И ПОДОБРЕНО КАЧЕСТВО НА ЖИВОТ”
В горната формулировка се съдържат два важни и взаимообвързани компоненти: „икономически растеж” и „качество на живот”. Първият компонент е двигателят на социално-икономическото развитие, а вторият осигурява условията за изпълнение.
1. Първата част на стратегическата цел „по-високи от средните за страната темпове на икономическия растеж” е решаваща, но се обвързва с необходимостта този растеж да се разглежда в трите измерения на устойчивото развитие, а именно икономическо, социално и екологично. Постигането на целевите темпове на растеж изисква извършване на качествени инвестиции и провеждане на подкрепяща политика в избраните приоритетни области.
2. Втората част на генералната стратегическа цел „подобрено качество на живот” означава постигане на по-високи стандарти на жизнената среда, което в крайна сметка се измерва чрез изградена и поддържана инфраструктура, образование, жилища, доходи и заетост, здравеопазване, екология, условия за работа и почивка – култура, спорт, туризъм.
В рамките на така дефинираната генерална (обща) стратегическа цел са избрани 4 (четири) стратегически полета, съдържащи специфичните цели (подцели) имащи ключово значение за постигането на тази цел.
В рамките на генералната стратегическа цел са дефинирани четири приоритета, които за слезващите четири години може да бъдат конкретизирани така:
СТРАТЕГИЧЕСКИ ПОЛЕТА И ПРИОРИТЕТИ
Определени са следните стратегически полета и приоритети:
1. “Икономика и бизнес” – Развитие на икономиката чрез местни инструменти, активно участие в национално представените възможности и «зелени решения» с цел опазване на околната среда; Осигуряване на заетост на населението.
2. “Устойчиво териториално развитие” – Продължаване на дейността в посока развитие на общинската инфраструктура, включително и в малките населени места – чрез опазване на екологични приоритети и стремеж към подобряване условията за живота на гражданите; социални дейности в подкрепа на хората с ниски доходи, хората с увреждания, възрастните хора, децата и младите семейства
3. “Културно-историческо наследство, спорт и туризъм” – Подкрепа за младите хора, развитие на спорта и културата в общината, промяна и развитие на общинската образователна система
4. “Общинска администрация”.
Стратегическите полета са приоритетните области в дейността на общината, където се решават ключови проблеми и организира изпълнението на важни проекти, които оказват решаващо въздействие върху реализацията на стратегията. В тях са разкрити и заложени стратегическите приоритети, специфичните цели и оперативните мерки и проектите, чрез реализацията на които ще се постигне генералната стратегическа цел. По този начин чрез метода на стратегическото планиране се преминава от общите формулировки към конкретни действия и проекти за постигането на определени социално- икономически ефекти.
По-долу са представени отделните стратегически полета:
ИКОНОМИКА И БИЗНЕС
Приоритет
Конкурентноспособност и динамичност в развитието на местната икономика и поощряване на инвестициите;
Специфични цели и мерки
1. Ускоряване на икономическото развитие на община Перник.
Задачи / Мерки
• стимулиране и комплексно подпомагане на малките и средни фирми;
• активизиране на инвестиционния маркетинг и реализиране на стратегия за привличането на инвестиции;
• развитие на алтернативни производства върху необработваните земи в общината и повишаване икономическата стойност на общинските гори;
• стимулиране на социалното предприемачество и насърчаване на инициативите в тази област чрез активни мерки и ПЧП;
• подобряване на качеството на човешките ресурси.
2. Реализиране на териториалните резерви на гр. Перник, стабилизиране на се-
лищната мрежа, деконцентриране на икономическите активности
Задачи / Мерки
3. Инвестиране в човешки капитал.
• Подпомагане дейността на местните професионални центрове за обучение и съдействие за развитието на мрежа от такива центрове в региона;
• Политика на активно съдействие на образователните процеси и ученето през целия живот;
• Политика на засилване на контрола и поощряване на инвестициите на бизнеса в здравословни и безопасни условия на труд.
Очаквани ефекти
• подобрено равнище на конкурентноспособност на общината (атрактивна оферта към бизнеса под формата на инфраструктура, терени и ефективни процедури за извършване на стопанска дейност);
• икономически растеж над средния за страната;
• увеличено количество и подобрено качество на инвеститорите в т. ч. от страната и чужбина;
• подобрена бизнес активност в т. ч и в селските райони;
• намалена безработица, увеличено търсене на пазара на труда и създадени условия за задоволяване на това търсене;
• подобрено качество на човешките ресурси;
• подобрени доходи на населението включително и в селските райони от алтернативни производства;
• подобрено сътрудничество и доверие между община и бизнес;
• повишен капацитет за работа с еврофондовете и финансиране на икономическия растеж.
УСТОЙЧИВО ТЕРИТОРИАЛНО РАЗВИТИЕ
Приоритет
Развитие и модернизация на местната инфраструктура, създаваща условия за растеж и повишаване на привлекателността на общината за инвестиции и местоживеене.
Специфични цели и мерки
1. Постигане на ефективно развитие на устройство на територията.
Задачи / Мерки
• създаване на градоустройствена основа за обслужване на собствеността и реализиране на инвестиционни инициативи.
2. Подобряване на инженерната и социална инфраструктура, рехабилитация на уличната настилка и благоустройство на жилищните квартали.
]Задачи / Мерки
• изграждане на достъпна обществена среда и благоустрояване на откритите пространства;
• реконструкция на водопроводната мрежа и подобряване на водоснабдяването;
• обновяване и доизграждане на канализация и пречиствателни съоръжения за отпадъчни води;
• обновяване на образователна, социална и културна инфраструктура;
• достъп до устойчиви и ефективни енергийни ресурси.
3. Осигуряване на устойчиви дейности по управление на отпадъците и опазването на околната среда.
Задачи / Мерки
• ефективно управление на отпадъците;
• рекултивация на нарушени терени и възстановяване на земи от промишлен отпадък;
• изграждане на зелена система и предпазване от/намаляване на ерозията.
Очаквани ефекти
• добре планирано и интегрирано бъдещо развитие на общината и висока степен на информираност на жителите, бизнеса и инвеститорите по отношение на градското устройство и развитие;
• разкрити нови и многообразни социални услуги, построени нови жилища в т. ч. за млади семейства и социално слаби граждани, увеличен брой на места в детските градини и в домове за стари хора и подобрени здравни услуги в т. ч. и по училищата и детските заведения;
• значително подобрена инженерна и социална инфраструктура (улична мрежа, осветление, общински пътища и градски транспорт, общински сграден фонд, зелени площи, водопреносна и канализационна мрежа, велосипедни алеи, училища, социални заведения) и намалени загуби на вода и енергопотребление;
• подобрен процес на превенция и контрол върху престъпността;
• благоустроени квартали и подобрена екологична среда в т. ч. санирани терени,
• паркови площи и оползотворяване и рециклиране на твърдите битови отпадъци.
КУЛТУРНО-ИСТОРИЧЕСКО НАСЛЕДСТВО, СПОРТ И ТУРИЗЪМ
Приоритет
Икономически ефективно и социално отговорно използване на културно-историческото наследство (КИН), природните дадености и спортната база за ускорено създаване на туристическа дестинация предлагаща интегриран туристически продукт.
Специфични цели и мерки
1. Приоритетно развитие на общинския туризъм чрез гъвкава и базирана на най-добрите европейски практики политика.
Задачи / Мерки
• дългосрочно планиране насоките за развитие на спорта и туризма и оползотворяване на КИН;
• промени в местното законодателство за стимулиране развитието на туризма въз основа на най-добрите европейски практики;
• организационна и институционална подкрепа по политиките и стратегиите в областта на КИН, спорта и туризма.
2. Възстановяване и поддържане на наложилите се в близкото минало успешни и възможни форми на КИН, спорт и туризъм.
Задачи / Мерки
• подобряване състоянието и усъвършенстване на функциите на спортните съоръжения и свързаната с тях инфраструктура;
• подобряване на състоянието и усъвършенстване на функциите и предназначението на културната инфраструктура;
• подобряване на състоянието и функционалното предназначение на КИН и свързаната с тях инфраструктура;
• подобряване на състоянието и функциите на природни забележителности, съоръжения, атракции и свързана инфраструктура;
• съхраняване и продължаващо развитие на традиционното, атрактивно и специфично за общината духовно наследство.
3. Увеличаване на възможностите за туризъм чрез диверсификация и засилване развитието на алтернативните му форми.
Задачи / Мерки
• разработване на екотуризма в защитените територии и природни феномени;
• разработване на изходните пунктове за туризъм в планина Витоша и Люлин и съпътстваща туристическа инфраструктура;
• валоризация и разработване на съществуващите в общината културно-исторически уникати за познавателен туризъм;
• поощряване частните инициативи за разработване на селски туризъм и центрове на селския бит, култура и занаяти.
4. Подобряване на условията и разширяване на възможностите за прекарване на свободното време.
Задачи / Мерки
• създаване на нови спортни съоръжения;
• създаване на нови културни съоръжения.
5. Повишаване на конкурентноспособността на туризма в общината за привличане на по-голям брой посетители.
• Задачи / Мерки
• разработване на интегриран туристически продукт въз основа на конкурентните предимства и потенциала на общината;
• създаване на нови и ефективни форми за коопериране със съседни общини в рамките на туристически клъстер.
6. Разширяване насътрудничеството изасилване намеждународния културен, спортен и туристически обмен.
Задачи / Мерки
• организиране на международни спортни състезания и турнири;
• организиране на международни конференции и прояви, свързани с развитието на културния / спортния обмен;
• изграждане на дългосрочна партньорска мрежа в сферата на културата и фестивалния туризъм и за обмяната на добри практики.
Очаквани ефекти
• изградена, възстановена и включена в стопанския оборот материално техническа база;
• развита и добре поддържана туристическа инфраструктура;
• създадени много добри условия за съхраняване и ефективно използване на културно-историческото наследство;
• превръщане на общината в туристическа дестинация с национално значение;
• многократно увеличение на посетителите в общината – индивидуални и групови по различни направления на дестинацията;
• значително увеличени приходи на общината от спорт и туризъм;
• значително увеличена леглова база и възникнали нови работни места в сферата на услугите;
• създадено ефективно сътрудничество със съседните общини, частния бизнес и неправителствените организации в сферата на културата, спорта и туризма.
ОБЩИНСКА АДМИНИСТРАЦИЯ
Приоритет
Подобряване на капацитета и ефективността на работа на общинската администрация, модернизиране и фокусиране на дейността й към служене на гражданите и бизнеса.
Специфични цели и мерки
1. Оптимизиране на административната структура и подобряване ефективността, прозрачността и механизмите за контрол.
Задачи / Мерки
• оптимизиране на административните структури и координацията между отделните сектори и отдели;
• подобряване на функционирането на внедрената Система за управление на качеството според ИСО 9001:2008;
• прозрачност и отчетност на администрацията и превенция на корупцията.
2. Подобряване на управлението на човешките ресурси и повишаване на квалификацията на служителите.
Задачи / Мерки
• подобряване управлението на човешките ресурси;
• повишаване на професионалната компетентност на служителите в администрацията.
3. Развитие на качествени и насочени към потребителя административни услуги.
Задачи / Мерки
• подобряване на административното обслужване на гражданите и бизнеса и възможностите за достъп до е-услуги;
• създаване на Интернет-базирана информационна система за подобряване на бизнес средата.
Очаквани ефекти
• повишена ефективност на работа на общинската администрация, подобрена комуникация и координация между общинските служби и по-високо качество и бързина на обслужване на гражданите и бизнеса, включително с е-услуги;
• функционираща система за качество и напълно внедрено обслужване на едно гише;
• подобрен контрол, отчетност и намалени възможности за корупция и липса на прозрачност в работата на общинските структури;
• обучен персонал и подобрен капацитет за планиране и управление на проекти и финансови средства;
• внедрена Интернет-базирана информационна система.
Приоритет 1. Конкурентоспособност и динамичност в развитието на местната икономика и поощряване на инвестициите
За да бъдат задоволени потребностите от висококвалифицирана работна ръка е важно да се извършат следните дейности:
• проучване потребностите на бизнеса в търсенето на квалифицирана работна ръка, отговаряща на неговите изисквания – срок: постоянен.
• насърчаване диалога между представители на бизнеса, професионалните училища, центрове за обучение и бюрото по труда за намиране на оптимално решение в търсенето и предлагането на пазара на труда –
срок: постоянен.
• стимулиране създаването на обучителни организации/центрове на територията на общината за повишаване квалификацията и развитие на човешките ресурси – срок: постоянен.
• стимулиране инвестициите в човешки ресурси, за да се отговори на нуждите и търсенето на местния и регионален бизнес – срок постоянен.
За да се гарантира устойчив ръст на икономиката, Община Перник трябва да използва най-ефективно съществуващите ресурси и да продължи да развива услугите, създаващи благоприятна бизнес-среда чрез конкретни проекти:
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Ускоряване на икономическото развитие на община Перник
По МЯРКА – Стимулиране и комплексно подпомагане на малките и средни фирми
• Създаване на Гаранционен фонд за МСП в партньорство с други общини
• Създаване на център за подпомагане на развитието на занаятите
• Разработване и провеждане на панаир на младежкото предприемачество
По МЯРКА – Aктивизиране на инвестиционния маркетинг и реализиране на стратегия за привличането на инвестиции
• Подготовка и присъединяване на Община Перник в Европейската мрежа “Региони за икономическа промяна”
• Разработване на маркетингова стратегия и маркетингов бюджет за поощряване и привличане на инвеститори в община Перник
По МЯРКА – Развитие на алтернативни производства върху необработваните земи в общината и повишаване икон.стойност на общинските гори
• Предоставяне на неизползван общински поземлен или горски фонд за отглеждане на озеленителен материал и/или технически и/или горскоплодни култури от безработни
• Първоначално залесяване на изоставени повече от 3 години земеделски земи или голини от горския фонд
По МЯРКА – Стимулиране на социалното предприемачество и насърчаване на инициативите в тази област чрез активни мерки и ПЧП
• Механизми за финансиране на социални услуги и програма за създаване на ПЧП за провеждане на политика чрез социално предприемачество
• Социално договаряне и възлагане за изпълнение на социални и адм. услуги на социални предприемачи (НПО и фирми) по условията на ПЧП
• Създаване на институционални условия и технологична инфрастр. за прилагане на най-добрите практики за заетост на лица с увреждания.
По МЯРКА – Подобряване на качеството на човешките ресурси
• Разработване на механизми за практическо обучение на студенти и ученици
• Създаване ученически център и развитие в него на потенциала на децата и младежите за бъдеща успешна реализация.
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Реализиране на териториалните резерви на гр. Перник, стабилизиране на селищната мрежа, деконцентриране на икономическите активности:
По МЯРКА – Разработване на концепции и меморандуми за инвеститорите и създаване на целеви ПЧП с инвестиционно предназначение
• Изработване на концепция за ПЧП, маркетингов план и меморандум за инвеститорите за изграждане на индустриална зона «Караманица»
• Изработване на концепция за ПЧП и меморандум за инвеститорите за пространствено оформяне и дребномащабни инвестиции на прилежащото окологарово пространство (свързано с проект РЕВИТА)
• Изработване на концепция за ПЧП, маркетингов план и меморандум за инвеститорите за създаване на високотехнологичен парк «Перник»
• Изработване на концепция за ПЧП, маркетингов план, меморандум и проект за инвеститорите за изграждане на трансгранично селскостопанско тържище за търговия с живи животни и месо
По МЯРКА – Преструктуриране на съществуващите и създаване на нови приградски и междуселищни производствени и складови зони
• Подобряване на инфраструктурата на индустриална зона «Караманица» и създаване на ефикасни условия за привличане на инвеститори
• Изграждане на нова техническа инфраструктура, свързана с бизнеса в индустриална зона «Караманица» и интегриране на инфраструктурните съоръжения и терена
• Изграждане на високотехнологиченпарк «Перник» съвместно с научно –изследователска организация, НПО и бизнеса
По МЯРКА – Въвеждане на клъстерен подход, иницииране и подкрепа на създаването на клъстери
• Анализ на конкурентноспособността на местната икономика и набелязване на потенциалните клъстери.
• Организиране и провеждане на кръгла маса за клъстерния подход.
• Подкрепа за институционализация на потенциалните клъстери.
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Инвестиране в човешкия капитал
МАРКА – Подпомагане дейността на местните професионални центрове за обучение и съдействие за развитието на мрежа от такива центрове в региона
МАРКА – Политика на активно съдействие на образователните процеси и ученето през цял живот
МЯРКА – Политика на засилване на контрола и поощряване на инвестициите на бизнеса в здравословни и безопасни условия на труд.
Приоритет 2. Развитие и модернизация на местната инфраструктура, създаваща условия за растеж и повишаване привлекател-носттана общината за инвестиции и местоживеене
Повишаването на конкурентоспособността на икономиката на общината и потенциала за привличане на инвестиции, са пряко зависими от степента на изграденост и експлоатационното състояние на елементите на техническата инфраструктура. Необходимо е да продължат инвестициите за възстановяване на пътната настилка и благоустрояването на града и кметствата.
Все още състоянието на пътната и уличната мрежа в общината в известна степен е ограничител за мобилността на работната сила и достъпа до различните видове услуги. За да се премахнат ограниченията трябва да се изпълнят следните дейности и проекти:
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Постигане на ефективно развитие на устройство на територията.
По МЯРКА – Създаване на градоустройствена основа за обслужване на собствеността и реализиране на инвестиционни инициативи.
• Изработване на устройствена схема на община Перник
• Изработване на общ устройствен план на гр. Перник.
• Изработване на специализирана кадастрална карта на гр. Перник и кварталите му.
• Изработване на интегриран план за градско развитие и цялостна концепция на
• речното корито на р.Струма от Железния мост до центъра и от центъра до кино “Кракра”.
• Изработване и промяна на ПУП по квартали.
• Изпълнение на Общинската стратегия за развитие на социалните услуги (2010-2015 г.).
• Разработване на програма “Общинска жилищна политика”.
• Разработване на политика и програма за действие срещу намаляване на риска от минните галерии и др.
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Подобряване на инженерната и социална инфраструктура, рехабилитация на уличната настилка и благоустройство на жилищните квартали
По МЯРКА – Изграждане на достъпна обществена среда и благоустрояване на откритите пространства
• Рехабилитация и/или изграждане на уличната мрежа и прилежащи елементи в гр. Перник.
• Рехабилитация и реконструкция на общински пътища и прилежащи елементи, с цел повишаване ефективността на обслужването на вътрешно- регионалните връзки.
• Естетизиране и обновяване на фасадите на големи и значими сгради в центъра на гр. Перник.
• Рехабилитация на улици и прилежащи елементи в кметствата на община Перник
• Цялостно оптимизиране на движението в гр. Перник – реконструкция на съществуваща и създаване на нова пътна мрежа.
• Цялостно естетическо оформяне на междублоковото пространство в жилищните комплекси на гр. Перник, обновяване и изграждане на зелени зони за отдих и осигуряване на декоративно осветление.
• Реконструкция и изграждане на пешеходни алеи и велоалеи, тротоари и зони, подобряване достъпа за хора с увреждания.
• Изграждане на съоръжения и информационно-комуникационни мрежи за повишаване на сигурността чрез видео наблюдения.
МЯРКА – Разширяване и модернизация на местната транспортна и комуникационна инфраструктура – пътища, публичен транспорт
• Обновяване и разширяване на тролейбусната транспортна мрежа и обновяване на подвижния състав
Управленската политиката за подобряване качеството на водоснабдителните и канализационните услуги на територията на общината ще продължи с реализирането на проекти за цялостно завършване на градската канализационната система, както и реконструкция и обновяване на амортизирана водопроводна мрежа с цел пестеливо използване на водните ресурси.За постигане на устойчиви резултати е необходимо да се изпълнят следните дейности, програми и проекти:
По МЯРКА – Реконструкция на водопроводната мрежа и подобряване на водоснабдяването
• Реконструкция и доизграждане на вътрешна водопроводна мрежа гр. Перник
• Реконструкция на вътрешна водопроводна мрежа и водоснабдяване в населените места на община Перник
По МЯРКА – Обновяване и доизграждане на канализация и пречиствателни съоръжения за отпадъчни води
• Реконструкция и доизграждане вътрешната канализационна мрежа на град Перник
• Изграждане на местни канализационни мрежи с ПСОВ в населените места на община Перник.
Наложеният нов подход в социалната, образователна и културна сфера на общината е съобразен с новите социално-икономически условия, предвид присъединяването на България към ЕС и възможността за кандидатстване с интегрирани проекти за изграждане на съвременна социална, образователна и културна инфраструктура. Необходимо е да продължат дейностите за поддържане, оптимизиране и ефективно й използване, за подобряване качеството на живот в отговор на непрекъснато растящите нужди и потребности.
Управленските решения включват дейности като:
По МЯРКА – Обновяване на образователна, социална и културна инфраструктура.
• Ремонт и изграждане на Център за настаняване от семеен тип за възрастни хора с увреждания във ІІ блок на ДЦВУ
• Адаптиране на нефункциониращи училищни сгради в Центрове за настаняване от семеен тип за стари хора в с. Люлин и Г.Бучино и други възможни сгради.
• Ремонт, оборудване и привеждане на общинските сгради в здравеопазването в съответствие с изискванията на енергийната ефективност /профилакториум/
• Ремонт на детски заведения, обновяване на дворното пространство и подмяна на вътрешното оборудване.
• Ремонт и оборудване на здравни кабинети в училища и детски градини. (40 кабинета)
• Изграждане на център за временно настаняване /адаптиране на неизползваема общинска сграда/
• Изграждане на Център за настаняване от семеен тип за хора с психически проблеми
• Център за настаняване от семеен тип на деца с увреждания
• Защитено жилище за младежи с увреждания
• Общностен център за деца и семейства в риск
• Център за социална рехабилитация и интеграция и интеграция на деца – аутисти.
• Изграждане на мрежа от клубове /на пенсионера, на лица в неравностойно положение и др./
• Изграждане на общински жилища за млади семейства чрез ПЧП
• Изграждане и/или адаптиране на жилища за хора в неравностойно положение
• Ремонт на ДМСМГ за деца гр. Перник
• Ремонт, оборудване и въвеждане на мерки за енергийна ефективност на сградите и ок. пространство на ПМГ, XI ОУ «Елин Пелин» и V СОУ
• Ускоряване на интеграционния процес на ромските малцинства чрез подобряване на образователната инфраструктура – ІХ ОУ
• Подобряване на здравословното хранене на децата в детските заведения, в т.ч. -ремонтиране кухните в детските заведения; подмяна на старото оборудване с цел спазване на технологията при приготвянето на храната.
• Изграждане на Общински център за борба със социално-значими те заболявания. Сектори: Диабетно болни Онкологично болни. Нервно-психични Сърдечно-съдови.
(Центърът може да се изгради на територията на общинска база /Болница за долекуване и рехабилитация/ или в друга общинска собственост.)
Отговорностите на общината в сферата на енергийната ефективност се съдържат в чл. 11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, в чл. 6 от Закона за енергетиката, в чл. 9 от Закона за ергийната ефективност и в чл. 92 от Закона за устройство на територията.
Повишаването наефективността води до намаляване наразхода на енергия без да се накърнява качеството на услугата – отопление, осветление, превоз на хора и товари. Чрез система от мерки за повишаване на ефективността на потреблението на енергия в общинските обекти може да се намалят консумацията и разходите за енергия, както и емисиите на парникови и вредни газове в атмосферния въздух и да се подобри качеството на околната среда.
Разработена е Стратегия за енергийна ефективност.
По МЯРКА – Достъп до устойчиви и ефективни енергийни ресурси
• Анализ потенциала на общината за възможности за въвеждане на ВЕИ.
• Изготвяне/актуализация на енергийни одити на общинските сгради (училища, детски градини, детски ясли, социални и здравни заведения и др.)
• Поетапно изпълнение на мерките за енергийна ефективност, предписани в енергийните одити
• Саниране на общински жилищни блокове
• Саниране на сгради в жилищните комплекси на гр. Перник.
• Газифициране на нетоплофицирани квартали и общински обекти.
• Доизграждане на мрежата за улично осветление в неосветени райони и въвеждане на енерго спестяващи технологии
Генерирането на отпадъци от бита и строителството е нерешен проблем в община Перник, който застрашава качеството на околна среда и представлява значим риск за човешкото здраве. Настоящите нива на образуване на отпадъци са високи, което налага въвеждането на нови модели на управление на отпадъците, които да допринесат за намаляване на общото количество генерирани отпадъци и гарантират тяхното адекватно оползотворяване и използване.
В програмата за управление на отпадъците на Община Перник за периода 2000 – 2010 г., са заложени следните дейности:
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Осигуряване на устойчиви дейности по управление на отпадъците и опазването на околната среда
По МЯРКА – Ефективно управление на отпадъците.
• Регионално депо за неопасни отпадъци – Перник
• Инсталация за оползотворяване и рециклиране на ТБО.
• Депо /съоръжение/ за обезвреждане на строителни отпадъци – Перник
По МЯРКА – Рекултивация на нарушени терени и възстановяване на земи от промишлен отпадък.
• Рекултивация на нарушен терен и изграждане на лесопарк “Куциян”
• Саниране терени и отстраняване на стари замърсявания
По МЯРКА – Изграждане на зелена система и предпазване от/намаляване на ерозията
• Изграждане на паркова зона Драгановец
• Реконструкция на Централен градски парк и сервитутната му зона
• Реконструкция на паркова зона “Изток”.
• Проект за намаляване на ерозията на почвата на територията на община Перник
ПРИОРИТЕТ 3. Икономически ефективно и социално отговорно използване на КИН, природни дадености и спортна база за ускорено създаване на туристическа дестинация предлагаща интегриран туристически продукт
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Приоритетно развитие на общинския туризъм чрез гъвкава и базирана на най-добрите европейски практики политика
По МЯРКА – Дългосрочно планиране насоките за развитие на спорта и туризъма и оползотворяване на КИН
• Инвентаризация и картотекиране на ресурсите, туристически профил и зониране, база данни за ползване от инвеститори и потребители
• Анализ на състоянието и разработване на стратегия и общинска програма за ускорено развитие на устойчив туризъм
• Анализ на състоянието и разработване на стратегия и общинска програма за развитие на спорта и ефективно ползване на базата
По МЯРКА – Промени в местното законодателство за стимулиране развитието на туризма въз основа на най-добрите европейски практики
• Проучване на добри европейски практики за стимулиране на туризма чрез местно законодателство и инициативи в страни от ЕС
• Разработване и приемане на общинска наредба за развитие на спорта и туризма
По МЯРКА – Организационна и институционална подкрепа по политиките и стратегиите в областта на КИН, спорта и туризма.
• Създаване Съвет по туризма и специализирано координационно звено в областта на КИН, спорта и туризма.
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Възстановяване и поддържане на наложилите се в близкото минало успешни и възможни форми на КИН, спорт и туризъм
По МЯРКА – Подобряване състоянието и усъвършенствуванена функциите на спортните съоръжения и свързаната с тях инфраструктура
• Реконструкция на зала “Миньор” за превръщането й в спортно-културен център за европейски квалификации по евростандарти
• Ремонт и възстановяване на зала “Дружба” като подготвително -възстановителен модерен център на детско-юношеския спорт.
• Ремонт и възстановяване на зала „Кракра” в достъпно място за спорт за всички възрасти.
• Реконструкция, ремонт и възстановяване на спортен комплекс „Дивотино” за превръщане в спортно – подготвителен център.
• Реконструкция и възстановяване на ледената пързалка „Металург” за изграждане на младежки спортен център.
• Реконструкция, ремонт и възстановяване на зала „Металург” за превръщането й в градска спортна база с хотелска част.
• Реконструкция, ремонт и възстановяване на стадион „Миньор” и помощното игрище.
• Възстановяване и реконструкция на наличните спортни площадки и игрища.
• Възстановяване и поддръжка на футболни терени на общината
• Възстановяване на стадион «Конното» и полагане на изкуствена настилка.
По МЯРКА – Подобряване на състоянието и усъвършенстване на функциите и предназначението на културната инфраструктура
• Рехабилитация, ремонт и възстановяване на Двореца на културата
• Интегриран проект за рехабилитация на сградите, модернизация и оборудване на читалища.
• Реконструкция, ремонт и възстановяване на Общински младежки дом и Районен младежки дом – кв. Мошино.
По МЯРКА – Подобряване на състоянието и функционалното предназначение на КИН и свързаната с тях инфраструктура.
• Средновековна крепост Кракра – фестивален център и място за отдих – три етапа.
• Рехабилитация, модернизация на оборудването и усъвършенстване на експонирането в Историческия музей.
По МЯРКА – Подобряване на състоянието и функциите на природни забележител-ности,съоръжения, атракции и свързана инфраструктура
• Рехабилитация, модернизация и развитие на съпътстващата инфраструктура на туристически център “Селимица”
• Възстановяване и обновяване на планинска хижа Славей в местността Голо Бърдо, наложила се като място за еднодневен туризъм;
По МЯРКА – Съхраняване и продължаващо развитие на традиционното, атрактивно и специфично за общината духовно наследство.
• Съхраняване, популяризиране и промоция на международния фестивал на маскарадните игри “Сурва”.
• Съхраняване, популяризиране, промоция и развитие на детския празник „Чичо Стоян” в национален празник
• Съхраняване, популяризиране, промоция и развитие на професионално –творчески пленери
• Разработване и организиране на фестивал на граовското танцово и певческо изкуство.
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Увеличаване на възможностите за туризъм чрез диверсифи¬кация и засилване развитието на алтернативните му форми
По МЯРКА – Разработване на екотуризма в защитените територии и природни феномени
• Благоустрояване на нови участъци от пещерата “Духлата”, развитие на съпътстваща инфраструктура и включването й в екомаршрут.
• Изграждане на нови екопътеки в резерват “Острица” и туристическа инфраструктура в с.Кралев дол и кварталите Калкас и Бела вода.
По МЯРКА – Разработване на изходните пунктове за туризъм в планина Витоша и Люлин и съпътстваща туристическа инфраструктура
• Възстановяване на лифт с. Рударци – с. Селимица и изграждане на специализирана туристическа инфраструктура
• Изграждане на екопътеки с два подхода към с.Дивотино и с.Люлин
По МЯРКА – Валоризация и разработване на съществуващите в общината културно-историческиуникати за познавателен туризъм.
• Изграждане на мини експозиции на сурвакарски маски в селищата на общината.
• Изграждане на дребномащабна техническа инфраструктура в района на Тракийското светилище в кв. Изток
По МЯРКА – Поощряване частните инициативи за разработване на селски туризъм и центрове на селския бит, култура и занаяти.
• Създаване на център за селски бит, култура и занаяти и дребномащабна техническа инфраструктура за достъп до него.
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Подобряване на условията и разширяване на възможностите за прекарване на свободното време
По МЯРКА – Създаване на нови спортни съоръжения.
• Създаване на спортна площадка с рампа за скейтборд.
• Изграждане на градски футболен стадион в кв. Изток, отговарящ на изискванията на УЕФА.
• Изграждане на закрит плувен басейн с нормални размери за ползване от всички граждани на град Перник /ПЧП/ (Мястото за изграждане може да е до „алеята на спорта” или на стадиона в Димова махала, като там може да се изгради спортен комплекс и хотелски стаи за гостуващите отбори).
По МЯРКА – Създаване на нови културни съоръжения.
• Изграждане на Дом на изкуството в кв. Изток.
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Повишаване на конкурентноспособността на туризма в общината за привличане на по-голям брой посетители
По МЯРКА – Разработване на интегриран туристически продукт въз основа на конкурентните предимства и потенциала на общината.
• Анализ на „туристическата верига” в общината и учредяване на клъстер в дестинация „Пернишки туризъм”.
• Маркетингова и рекламна стратегия за позициониране на туристическия продукт на дестинация „Пернишки туризъм”.
• Създаване и оборудване на туристически информационен център включително с интернет-базиранасистема и бази данни (е-маркетинг)
• Разработване и разпространение на каталози (пътеводители) и карти за туристически обекти в община Перник.
По МЯРКА – Създаване на нови и ефективни форми за коопериране със съседни общини в рамките на туристически клъстер
• Обща програма за координирани действия на клъстер „Пернишки туризъм” с общини Трън, Брезник и Земен и парк Витоша
• Изработване на специализирана устройствена схема на туризма с общини Трън, Брезник и Земен и парк Витоша.
По СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Разширяване на сътрудничеството и засилване на международния културен, спортен и туристически обмен
По МЯРКА – Организиране на международни спортни състезания и турнири
• Учредяване и организиране на регулярен международен спортен турнир в
• Перник с участието на отбори от побратимените градове
По МЯРКА – Организиране на международни конференции и прояви свързани с развитието на културния / спортния обмен
• Учредяване и организиране провеждането на регулярна конференция за ролята на побратимените градове в културния и спортен обмен
• Разработване на идея, проучване и организиране провеждането на регулярен международен музикален фестивал (естрадна музика)
МЯРКА – Изграждане на дългосрочна партньорска мрежа в сферата на културата и фестивалния туризъм и за обмяната на добри практики
• Изграждане на регионална мрежа от местни културни институти като част от европейската културна мрежа
• Инвентаризация на международните контакти в областта на културата и спорта
• Обмяна на добри практики с водещи културни институции и спортни организации от България и ЕС
Съвременната администрация, осъществявайки взаимоотношенията с граждани, трябва да работи в обществен интерес ефективно и ефикасно, при максимален резултат и качество на обслужването.
За да се подобри съществено качеството на услугите и усъвършенства организацията на управление и работа в общинската администрация е необходимо да се предприемат редица мерки за:
публикуване на заповедите на кмета с обществена значимост и тяхното популяризиране сред жителите на общината за осигуряване на откритости прозрачност, условия за надеждност, предсказуемост и отчетност – срок: постоянен.
изграждане на система за достъп на гражданите до обществена информация според изискванията на Закона за достъп дообществена информация, в т.ч.и регистър на заявленията по този закон – срок: постоянен.
информиране на местните общности за текущата общинска дейност, чрез ежеседмични пресконференции и срещи с журналисти – срок: постоянен.
поддържане на„горещ” телефон за връзка на гражданите с общината, за осигуряване нанадеждност, ефикасност и ефективност на управлението в условията на сътрудничество и кохерентност, както и създаване на условия за отговорност и отчетност на дейността – срок: постоянен.
осигуряване на възможност, гражданите да подават сигнал и дообщинатаипо електронна поща, осигуряване на надеждност, отговорност, ефикасност ефективност на управлението и създаване наусловия за приложение на принципа на сътрудничество – срок: постоянен.
обновяване, актуализиране на Интернет страница на общината –
срок: постоянен.
откриване и поддържане на интернет-форум на общината.
използване на различни форми (анкети, събрания и др.) за допитване сред гражданите по общински теми – срок: постоянен.
провежданенапериодичнисрещинауправленскияекипсгражданите –
срок: постоянен.
организиране на приемна на кмета, включително „изнесена” по график в отделните населени места на общината – срок:постоянен.
поддържане на сертификат на общината по ISO 9001:2008 ,
срок:постоянен
Процедура за присъждане на кредитен рейтинг на Община Перник, като инструмент за модерно и прозрачно управление, имидж и конкурентно способност – срок: 2012 г.
Осъществяване на ефективен контрол на дейността на търговските дружества
срок: постоянен.
Създаване на система и ясен регламент за квалификация на кадрите в общинска администрация, кметствата и заведенията за услуги – срок: постоянен.
Създаване на единна система за управление на човешките ресурси, която включва подбора (конкурсно начало с ясно и своевременно определени критерии), кариерно израстване, атестиране, планиране, подвижност, мотивиране на служителите –
срок: постоянен.
Приемане на етични правила на общинския служител, в които се поставя акцент върху предотвратяването на конфликт на интереси и са регламентирани подходящи форми на контрол и санкции – контрол: постоянен.
Съвместна работа на Общинска администрация Перник при съставяне, обсъждане и приемане на бюджета на общината – срок: до месец март на текущата година.
Приемане на ред за провеждане на публичните обсъждания на проектобюджета, като на гражданите предварително се представя информация в достъпен и разбираем вид, съгласно изискванията на Закона за общинските бюджети –
срок: до месец януари на текущата година.
Приемане на ред за провеждане на публични обсъждания за поемане на общински дълг, в съответствие на Закона за общинския дълг – срок: постоянен.
Публикуване и разпространяване на допълнителна информация за приетия бюджет –
срок: след приемане на бюджета за текущата година.
Даване на публичност на всяка актуализация на бюджета – срок постоянен.
Прилаганенаефективниформизаделегираненаправомощия,координацияи комуникация между разпоредителите с бюджета:
– система на делегираните бюджети;
– писма (указания) за бюджетния процес;
– система за финансово управление и контрол;
Представяне в ясна и разбираема форма на информация и анализи за разходите на бюджета, за гарантиране на по-добро наблюдение и контрол – срок: постоянен.
Публично обсъждане на проектите за изменение в наредбите на общинските съвети по закона за местните данъци и такси – срок: постоянен.
Извършване на оценка на социалната поносимост на размера на таксите и цените на услугите – срок: постоянен.
Публично оповестяване на отчета за администриране на приходите –
срок: постоянен.
Отчитане публично алтернативните източници на финансиране –поемане и обслужване на общински дълг – срок: постоянен.
Водене на регистър на разработените и спечелени проекти, като резултатите от изпълнението на проектите по европейски програми да бъдат представяни публично – срок: постоянен.
Публично представяне на резултатите от изпълнение на годишната инвестиционна програма на общината – срок: постоянен.
Поддържане на публичен регистър наобщинските имоти, за осигуряване на публичност на регистрите, отнасящи се до управлението и разпореждането с общинска собственост и координацията с държавните институции – срок: постоянен.
Поддържане на публичен регистър на отдадените под наем жилищни имоти, на отдадените под наем имоти за нежилищни нужди, както и свободните нежилищни имоти – срок: постоянен.
Упражняване на ефикасен контрол върху изпълнението на договорените условия в реализираните сделки по Закона за общинската собственост – срок: постоянен.
Поддържане напубличен регистър на отдадените под наем/аренда земеделски земи – срок: постоянен.
Поддържане на публичен регистър на земеделските земи – срок: постоянен.
Даване на публичност при предоставяне на общинската собственост наполитически партии, държавни агенции и НПО – срок: постоянен.
Въвеждане на система за регистрация и контрол на документооборота; разработване намаршрути за движение на документите, свързани с представянето на услугите – срок: постоянен.
Въвеждане на система за обратна връзка – за измерване и анализ на степента на удовлетвореност за осъществява редовна обратна връзка с гражданите относно предоставянето на услуги, чрез анкетни карти – срок: постоянен.
Осигуряване на публичен достъп до решенията на Общинския експертен съвет по устройство на територията – срок: постоянен.
Създаваненапубличнирегистринатерениобщинскасобственостзатърговска дейност, на свободни сгради и терени общинска собственост за производствена дейност
срок: постоянен.
Оси гуряване на достъпна гражданите досписъците с места за реклама –
срок: постоянен.
Проект за създаване на обществен консултативен съвет по въпросите на местното икономическо развитие – срок: 2012 г.
ПРИОРИТЕТ 4. Подобряване на капацитета и ефективността на работа на общинската администрация, модернизиране и фокусиране на дейността й към служене на гражданите и бизнеса
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ -Оптимизиране на административнатаструктура и подобряване ефективността, прозрачността и механизмите за контрол
По МЯРКА – Оптимизиране на административнитеструктури и координацията между отделните сектори и отдели
• Провеждане на функционален анализ, организационно проектиране,разработване и прилагане на стратегия за организационно развитие.
По МЯРКА – Подобряване на функционирането на внедрената Система за управление на качеството според ИСО 9001:2008
• Преглед , анализ и подобряване на внедрената СУК съгласно стандарт ISO 9001:2008.
По МЯРКА – Прозрачност и отчетност на администрацията и превенция на корупцията
• Идентифициране на добри практики в областта на прозрачността, отчетността, антикорупцията и избягване конфликти на интереси
Към СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Подобряване на управлението на човешките ресурси и повишаване на квалификацията на служителите
По МЯРКА – Подобряване управлението на човешките ресурси
• Разработване на програма за Управление на Човешките ресурси и Стратегия за социална политика в общинската администрация
По МЯРКА – Повишаване на професионалната компетентност на служителите в администрацията
• Разработване и реализиране на Програма за повишаване на професионалната компетентност
СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Развитие на качествени и насочени към потребителя административни услуги
По МЯРКА -Подобряване на административнотообслужване на гражданите и бизнеса и възможностите за достъп до е-услуги
• Усъвършенстване на предоставяните от Община Перник услуги “на едно гише” Logo East Project – II етап
• Изграждане на свързващо звено между Front office и Back office и Сall center в Център за информационно и административно обслужване
МЯРКА – Създаване на Интернет-базиранаинформационна система за подобряване на бизнес средата
• Създаване на информационен ринг за обслужване на представители на общинската администрация, гражданите и бизнеса и надграждане и внедряване на универсална електронна карта на град Перник /УНИМАП/
• Разширяване функциите на Интернет портала на общината и подобряване обслужването по електронен път.
СПЕЦИФИЧНА ЦЕЛ – Създаване на ефективно и устойчиво партньорство между общинската администрация, СИП и бизнеса
МЯРКА – Подобряване на комуникацията със социално-икономическите партньори и бизнеса
• Провеждане на ежегодни информационни кампании сред бизнеса и гражданското общество
• Разработване на концепция и реализация на TV предаване.
ИЗТОЧНИЦИ ЗА ФИНАНСИРАНЕ/СЪ-ФИНАНСИРАНЕ
НА ЗАЛОЖЕНИТЕ ИНВЕСТИЦИОННИ ПРОЕКТИ
Развитието на благоприятна инфраструктура за инвестиции, както подготовката на работната сила в региона ще бъде подкрепено с разработването на успешни проекти, търсещи финансиране по структурните фондове на ЕС, както и по други донорски програми на правителства и международни организации.
Потенциални източници са: Оперативни програми по структурните фондове: Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”, Оперативна програма ”Конкурентноспособност”, Оперативна програма “Околна среда”, Оперативна програма “Регионално развитие”, Оперативна програма “Транспорт”, Оперативна програма “Техническа помощ”, Оперативна програма “Административен капацитет”; инструменти за трансгранично, транснационално и междурегионално сътрудничество и други донорски програми – програми на организации от системата на ООН, програми на Норвегия, Дания, Япония и др.
ДЕЙНОСТИ ЗА ИНФОРМАЦИЯ И ПУБЛИЧНОСТ
Програмата за управление и отчетите по нейното изпълнение ще бъдат публикувани в местния печат и на интернет страницата на Община Перник, в едномесечен срок от представянето им пред Общинския съвет. Освен това всеки, който желае може да се запознае със съдържанието на Програмата на място в сградата на общинска администрация.
КОНТРОЛ И ОЦЕНКА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОГРАМАТА
Оценката за изпълнение на Програмата ще се извършва от специална комисия, назначена със заповед на кмета на община Перник. Същата ще осъществява текущ мониторинг за нейното изпълнение и ежегодно ще подпомага кмета на общината да изготви – Годишен отчет за изпълнението на програмата.
Кметът на общината представя годишния отчет пред Общинския съвет – Перник, в срок до 31 януари.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Програмата за управление на Община Перник трябва да се разглежда, като средство за диалог с централните власти и инвеститорите, при решаването на текущи и оперативни задачи на местната изпълнителна власт и осъществяване на настоящи и бъдещи инвестиционни намерения.
Настоящата управленска Програма за периода до 2015 г. е отворена система. Приета от ОбС Перник. Тя ще остане постоянна и непроменлива в стратегическата си насоченост и цели, но отворена и гъвкава по отношение на проектите, които ще търпят актуализация при промяна в състоянието на социално – икономически процеси на средата.
За успешното изпълнение на програмата ще се разчита на добрата координация с Общински съвет, с активното участие на кметове по населени места, гражданските структури и населението.
Нека и през този мандат Община Перник продължи по пътя в развитието си с цел достигане на европейските общини по условия на живот и стандарт, да стане любимо място за живот, бизнес и отдих!
Кмет на Община Перник:/п/
/Росица Янакиева /