ПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ И АДМИНИСТРИРАНЕ НА МЕСТНИТЕ ТАКСИ И ЦЕНИ НА УСЛУГИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА ПЕРНИК (съгласно изискванията на чл.28, ал.2 от ЗНА)
ПРОЕКТ
ЗА
ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ И АДМИНИСТРИРАНЕ НА МЕСТНИТЕ ТАКСИ И ЦЕНИ НА УСЛУГИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА ПЕРНИК
(съгласно изискванията на чл.28, ал.2 от ЗНА)
1. Причини, налагащи приемането на изменението и допълнението на подзаконовия нормативен акт:
В “Държавен вестник”, бр. 39 от 20.05.2011 г. е обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи. Промените обхващат и чл.30 от ЗОЗЗ, в който е създадена нова ал.2. С тази норма е предоставено правомощие на Общинския съвет да определи местната такса, която ще се заплаща при промяна на предназначението на земеделска земя от общинския поземлен фонд. Разпоредбата се отнася за промяна предназначението на земеделска земя от общинския поземлен фонд, придобита в собственост по реда на ЗОС, включително за случаите в които са налице хипотезите на чл. 29, ал. 3 и 4 от ЗОЗЗ .
Размерът на таксата не може да бъде строго фиксиран. При нейното определяне да се има предвид бонитетната категория на земята, размера и местонахожедението на земята, вида на обекта и възможността за напояване, както и да се съблюдават принципите, визирани в чл.8 от ЗМДТ.
Поради гореизложеното е целесъобразно размерът на местната таксата, която да се заплаща за промяна на предназначението на земеделската земя от общинския поземлен фонд, придобита в собственост по реда на ЗОС, включително в случаите по чл.29, ал. 3 и 4 от ЗОЗЗ за земите от общинския поземлен фонд за неземеделски нужди, да се определя по формула с включване на горните показатели, която е заимствана от Тарифа за таксите, които се заплащат при промяна на
предназначението на земеделските земи, одобрена с ПМС №112 от
31.05.2002, обн. в ДВ бр.56 от 07.06.2002г. В тази връзка е необходимо изменението и допълнението на Наредбата за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Перник, като се създаде нов раздел, в който да се определи начинът на определяне на местната такса, която ще се заплаща при промяна на предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди, както следва:
В глава ІІ – Местни такси, се създава нов раздел VІ А – Такси, които се заплащат при промяна на предназначението на земеделска земя от общинския поземлен фонд за неземеделски нужди.
Чл. 31 а. Размерът на таксата за промяна на предназначението на земеделска земя от общински поземлен фонд се определя от:
1. бонитетната категория на земеделската земя, посочена в акта за категоризация, изготвен съгласно Наредбата за категоризиране на
земеделските земи при промяна на тяхното предназначение;
2. размерът на земята, включена в границите на определената площадка или трасе на обекта;
3. местонахождението на земята съобразно категорията на населеното място, определена по реда на чл. 36, ал. 2 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България;
4. вида на обекта;
5. възможността за напояване.
Чл. 31 б. (1) Размерът на таксата се определя по формулата:
Т = СББ x Кплощ x Кк x Кпол,
където:
Т – таксата за промяна на предназначението на 1 дка земеделска земя
(лв.);
СББ – средният бонитетен бал за съответната категория земеделска земя
при неполивни условия; за некатегоризируема земя СББ е 2,5;
Кплощ – коефициентът за площта на земята, необходима за обекта;
Кк – коефициентът за категорията на населеното място;
Кпол – коефициентът за поливност.
(2) Коефициентът за площта на земята се определя в зависимост от размера на земята, необходима за обекта и от вида на обекта, както следва:
1. за обектите по чл. 31 в:
а) при площ до 1 дка включително – 2,00;
б) при площ над 1 до 5 дка включително – 3,00;
в) при площ над 5 до 10 дка включително – 4,00;
г) при площ над 10 дка – 5,00;
2. за обектите по чл. 39 г независимо от размера на площта, която се засяга – 2,00;
3. за имоти, които са разположени в едно и също землище и за които предложения за промяна на предназначението са внесени от един и същ собственик или лице, което има право да строи в чужд имот, коефициентът за площ по т. 1 се определя въз основа на сумата от
площите на всички имоти независимо от броя на изработените за тях подробни устройствени планове.
(3) Коефициентът за категорията на населеното място се определя в зависимост от групата по категория на населеното място и от вида на обекта, както следва:
Групи по категория
Вид на обекта
по чл. 39 в
по чл. 39 г
1. За земи в землищата на населени места от I кат.
13,00
1,20
2. За земи в землищата на населени места от IV и
V категория
9,00
0,80
3. За земи в землищата на населени места от VI, VII и VIII категория
6,00
0,50
(4) За линейни обекти коефициентът по ал. 3 е 1,00.
(5) Коефициентът за поливност при поливни условия е 1,20, а при неполивни – 1,00.
Чл. 31 в. Размерът на таксата се определя по реда на чл. 31 б, като се ползва съответният коефициент в колона 2 на таблицата към чл. 31 б, ал. 3, при промяна на предназначението на земеделската земя за изграждане на:
1. търговски обекти;
2. производствени обекти;
3. складови обекти;
4. административни обекти;
5. курортни обекти;
6. туристически и спортни обекти;
7. жилищни и вилни сгради, паркинги и гаражи.
8. игрални полета на игрища за голф
Чл. 31 г. Размерът на таксата се определя по реда на чл. 31 б, като се ползва съответният коефициент в колона 3 на таблицата към чл. 31б, ал. 3, при промяна на предназначението на земеделската земя за изграждане на:
1. здравни обекти;
2. обекти на науката, образованието и културата;
3. обекти на енергетиката и транспорта;
4. обекти със социално предназначение;
5. обекти за опазване и възстановяване на околната среда;
6. обекти, свързани с отстраняване на природни бедствия и аварии;
7. обекти на отбраната и националната сигурност;
8. обекти, свързани с производството, съхранението и преработката на селскостопанска продукция, както и обекти на хранително-вкусовата промишленост; стокови тържища за непреработена растителна и
животинска продукция; обекти за съхраняване, поддържане и ремонт на селскостопанска техника;
9. хидромелиоративна инфраструктура.
Чл. 31 д. При изграждане на оранжерии, разсадници и други обекти за производство на земеделска продукция, такса се заплаща само за тази част от земята, която се застроява със спомагателни сгради, съоръжения и комуникации и от нея пряко не се получава земеделска продукция.
Чл. 31 е. Таксата за всички спомагателни и допълнителни обекти, за инженерната инфраструктура и комуникациите, намиращи се във и извън границите на площадката (трасето) на основния обект, се определя в зависимост от вида на обекта, за който се иска промяна на предназначението на земеделските земи.
Чл. 31 ж. (1) Таксите при промяна на предназначението на земеделската земя от общинския поземлен фонд, придобита в собственост по реда на ЗОС, включително в случаите по чл. 29, ал. 3 и
4 от ЗОЗЗ за земите от общинския поземлен фонд се внасят в брой в касата на общината или по сметка на Община Перник.
(2) Таксите при промяна на предназначението на земеделската земя от общинския поземлен фонд, придобита в собственост по реда на ЗОС, включително в случаите по чл. 29, ал. 3 и 4 от ЗОЗЗ за земите от общинския поземлен фонд се заплаща от собственика на земята или от инвеститора на обекта.”
2. Цели, които се поставят с внасянето на проекта са:
– приемане на текстове в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Перник в съответствие с чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ;
– финансова устойчивост и самостоятелност на Общината;
– справедливо определяне на таксите, съобразно направените разходи от Общината;
– възстановяване на разходите на Общината по предоставяне на
услугата.
3. Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба.
Проектът на предлаганата Наредба не изисква нови финансови или други средства.
4. Очаквани резултати от прилагането, включително финансови,
ако има такива.
Очакваните резултати от прилагането на актуализирания вариант на наредбата са свързани с повишаване на приходите от постъпленията от местната такса при промяна на предназначението на земеделската земя за неземеделски нужди в Общината;
5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.
Предлаганото изменение и допълнение на Наредба е подзаконов нормативен акт за прилагане на отделни разпоредби на Закона за местните данъци и такси, поради което, съответствието й с правото на Европейския съюз е предопределено от съответствието на цитирания Закон с правото на Европейския съюз.
Проекта за изменение и допълнение на Наредбата на интернет страницата на Общински съвет Перник за предложения и становища от заинтересоване лица и граждани.