С Т Р А Т Е Г И Я ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ОБЩИНСКАТА СОБСТВЕНОСТ ЗА ПЕРИОДА 2012 – 2015 г.
С Т Р А Т Е Г И Я
ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ОБЩИНСКАТА СОБСТВЕНОСТ
ЗА ПЕРИОДА 2012 – 2015 г.
Настоящата стратегия е разработена в съответствие с изискванията на чл.8, ал.8 от ЗОС и определя политиката за развитие на общинската собственост и стопанската дейност на общината. Стратегията обхваща периода 2012 – 2015 г. и съдържа:
• Основни принципи, цели и приоритети за придобиване, управление и разпореждане с имотите – общинска собственост;
• Основни характеристики на отделните видове имоти, които подлежат на запазване и реконструкция, отдаване под наем или са предмет на разпореждане;
• Нужди на общината от нови имоти и способите за тяхното придобиване.
I. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Конституцията на Република България от 1991 г за пръв път раздели общодържавната собственост на държавна, общинска и частна собственост.
Придобиването, управлението и разпореждането с общинско имущество е регламентирано със Закона за общинската собственост /ЗОС/.
Конкретните правомощия на кмета на общината, кметовете на кметства и кметските наместници по придобиването, управлението и разпореждането с общинско имущество са регламентирани с Наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество.
Имотите и вещите – общинска собственост, се управляват в интерес на населението на общината съобразно разпоредбите на закона и с грижата на добър стопанин. Имоти и вещи – общинска собственост се използват съобразно предназначението им и за нуждите, за които са предоставени.
Общинска собственост са:
1. имотите и вещите, определени със закон;
2. имотите и вещите, предоставени в собственост на общината със закон;
3. имотите, чиято собственост е възстановена на общината при условия и по ред определени със закон.
4. имотите и вещите дарени или завещани на общината;
5. имотите и вещите, придобити от общината с доброволен труд и/или с парични средства на населението;
6. имотите и вещите придобити от общината при ликвадацията на търговски дружества с общинско участие;
7. имотите и вещите придобити от общината чрез правна сделка, по давност или по друг начин, определен в закон.
Общинската собственост е публична и частна.
Публична общинска собственост са:
1. имотите и вещите, определени със закон;
2. имотите, предназначени за изпълнение на функциите на органите на местното самоуправление и местната администрация;
3. други имоти, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение, определени от общинския съвет.
Публична общинска собственост са и:
– местните пътища, улици, площади, обществени паркинги и зелени площи;
– сградите с административно, здравно, образователно, културно и спортно предназначение;
– мрежите и съоръженията от техническата, транспортната съобщителна и инженерно-защитна система в частта обслужваща територията на съответната община;
– водни обекти и водностопански съоръжения и системи;
– общински гори;
Частна общинска собственост са всички други общински имоти и вещи както и плодовете и приходите от имотите и вещите – публична общинска собственост.
Частна общинска собственост са:
– общински сгради, поземлени имоти и урегулирани поземлени имоти;
– общински жилища, ателиета и гаражи;
– общински земеделски земи;
Имотите и вещите – публична общинска собственост, земите от общинския поземлен фонд и горите и земите от общинския горски фонд, не могат да се придобиват по давност.
Имотите и вещите – публична общинска собственост, не могат да се отчуждават и да се прехвърлят в собственост на трети лица. Имоти – публична общинска собственост, могат да се обременяват с ограничени вещни права само в случаите определени със закон.
Имотите и вещите – частна общинска собственост, могат да бъдат обект на разпореждане.
Възможна е промяна на правния режим на общинската собственост чрез преобразуването й от обект – публична общинска собственост в обект частна общинска собственост и обратно.
Имотите и вещите – публична общинска собственост, които са престанали да задоволяват обществени потребности след решение на Общинския съвет се обявяват за частна общинска собственост.
Имотите публична и частна общинска собственост подлежат на актуване.
След съставянето на всеки акт за общинска собственост, данните и обстоятелствата, констатирани в него, се вписват в зависимост от характера на собствеността в главния регистър за публичната общинска собственост или в главния регисттър за частната общинска собственост. Регистрите за общинските имоти са общодостъпни и всеки може да иска справка по тях.
Имотите и вещите общинска собственост, се предоставят безвъзмездно за управление на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка. Имотите и вещите общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица и звена на общинска издръжка могат да се предоставят безвъзмездно за управление на други юридически лица на бюджетна издръжка или на техни териториални структури. Имотите и вещите – общинска собственост, които не са предоставени за управление на други лица, се управляват от кмета на общината.
Свободни нежилищни имоти – частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет, могат да се отдават под наем на трети лица, както и части от имоти – публична общинска собственост, с изключение на обектите, подлежащи на концесиониране, след решение на общинския съвет, при условие че наемането им не пречи на дейността на лицата, които ги управляват.
Общината придобива правото на собственост и ограничени вещни права чрез правна сделка, по давност или по друг начин, определен в закон.
Общината се разпорежда с имоти и вещи – частна общинска собственост чрез продажба, замяна, дарение, делба, възмездно или безвъзмездно учредяване на ограничени вещни права или по друг начин, опеделен в закон. Разпоредителните действия се извършват само с имоти, актовете за които са вписани по съответния ред в службата по вписванията.
II. АНАЛИЗ НА СЪСТОЯНИЕТО НА ОБЩИНСКАТА СОБСТВЕНОСТ
С влизане в сила на Закона за общинската собственост на 01.06.1996 г. започна процес на иденттификация на общинската собственост, който продължава и в момента.
Съставените към настоящия момент Актове за общинска собственост са 6771 броя. От тях 6489 са Актове за недвижими имоти частна общинска собственост. Актовете съставени за недвижими имоти публична общинска собственост са 282 броя.
Актовете за общинска собственост съставени за населените места в общината са както следва: гр.Перник – 3 785 броя, гр.Батановци – 87 броя, с.Богданов дол – 77 броя, с.Боснек – 238 броя, с.Вискяр – 19 броя, с.Витановци – 34 броя, с.Големо Бучино – 328 броя, с.Дивотино – 76 броя, с.Драгичево –283 броя, с.Зидарци – 8 броя, с.Кладница – 133 броя, с.Кралев дол – 44 броя, с.Лесковец – 35 броя, с.Люлин – 313 броя, с.Мещица – 54 броя, с.Планиница – 87 броя, с.Радуй – 429 броя, с.Расник –32 броя, с.Рударци – 196 броя, с.Селищен дол – 153 броя, с.Студена – 275 броя, с.Черна гора – 12 броя, с.Чуйпетлово – 25 броя и с.Ярджиловци – 48 броя.
Периодично са нанасяни в програмата за АОС, в досиетата към АОС, в разписните листи за имотите и в главния регистър договорите за продажба на общински имоти, за учредено право на строеж, пристрояване и надстрояване, за учредено право на ползване, за концесиониране, както и заповедите за отписване на общински имоти, които са престанали да са общинска собственост.
1. НЕЗАСТРОЕНИ ТЕРЕНИ
Към настоящия момент преобладаващият брой имоти, представляващи незастроени терени, са с площ до 1000 кв.м. и предимно с жилищно предназначение.
Трудности в управлението на незастроените имоти създава неприключилия процес по индентификация на собствеността. След влизане в сила на Закона за общинска собственост приоритетно са отписани от актовите книги на държавната собственост и са съставени актове за общинска собственост на застроените имоти, които представляват административни сгради, училища, детски градини, читалища, здравни заведения, жилища и други.
Имотите, находящи се в града, са малки, разпокъсани, често обременени със съсобственост и с комуникации. От гледна точка на възможностите за застрояване малка част от тях имат инвестиционен потенциал.
Ограничения в управлението поставя и фактът, че не за всички имоти има действащи подробни устройствени планове – план за регулация и план за застрояване. Върху имоти без подробни устройствени планове не може да се учредява право на строеж. Невъзможно и нецелесъобразно е и извършването на замени с такива имоти, тъй като само с действащ ПУП се установява потенциалът на имота.
Съществен инвестиционен потенциал съдържа новосъздадената индустриална зона.
Анализирайки състоянието на този вид общинска собственост се открояват следните:
Слаби страни и заплахи
– неприключил и бавен процес на идентификация и актуване на общински имоти;
– риск от грешни в стратегически план решения за разпореждане;
– риск от прекомерно намаляване на общинската собственост и недостиг на терени за осъществяване функциите на общината;
– недостатъчен административен и организационно-технически ресурс.
Силни страни и възможности
– оптимизиране на процеса на управление;
– увеличаване на общинската собственост чрез проучване и актуване на нови имоти;
– максимално развитие потенциала на всеки имот.
2. ЗАСТРОЕНИ НЕЖИЛИЩНИ ИМОТИ
Имотите публична общинска собственост, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от общинско значение, п редназначени за културни, образователни, детски, младежки, спортни и социални мероприятия от общинско значение в голямата си част са предоставени за управление на учреждения, организации и юридически лица на бюджетна издръжка, които осъществяват изброените дейности. Поддържането и ремонтите на имотите и вещите, публична общинска собственост, се извършва в рамките на предвидените бюджетни и привлечени средства.
След влизане в сила на Закона за проеобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия и Закона за общинската собственост, много застроени имоти бяха предмет на прехвърлителни сделки. Продажбата им осигури приходи в общинския бюджет и предостави възможности за развитие на бизнеса, но значително намали общинската собственост.
Нежилищни имоти – частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет, са отдадени под наем чрез търг или конкурс.
Забелязва се трайна липса на интерес към сгради и части от сгради на територията на кметствата.
Причина за липсата на интерес за голямата част от обектите е лошото им състояние. Някой от обектите се нуждаят от основен ремонт, от ремонти на покриви и укрепване
Проблем представляват и сградите на закритите учебни заведения по кметствата. В следствие на неизползването им сградите започват да се рушат. Целесъобразността на продажбите се преценява конкретно за всеки имот. Училищните сгради са с големи прилежащи терени и са разположени в централната част на населените места. В перспектива може да възникне необходимост от учебни заведения, която при бъдещо разпореждане със сега съществуващите имоти, да не може да бъде удовлетворена.
Анализирайки състоянието на този ви9д общинска собственост се открояват следните:
Слаби страни и заплахи
– лошо състояние на част от сградите и недостиг на средтва за поддържане и опазване на собствеността;
– имоти – общинска собственост са в съсобственост с имоти на физически и юридически лица;
– част от имотите – общинска собственост са в многоетажни сгради в режим на етажна собственост;
– наличие на сгради, към които липсва интерес за наемане и ползване;
– риск от грешни решения за разпореждане;
– намаляване на ежегодните приходи от отдаване под наем;
Силни страни и възможности
– възможност за увеличаване на сградния фонд и подобряване състоянието и управлението на съществуващия чрез публично-частно партньорство;
– оптимизиране процеса на управление;
– прекратяване на съсобствеността чрез продажба на частта на общината, изкупуване частта на съсобствениците или замяна;
– осигуряване на средства от евро-фондовете и други финансови инструменти за подобряване състоянието на имотите.
–
3. ЖИЛИЩНИ ИМОТИ
Към края на 2011 г. жилищният фонд на Община Перник се състои от 685 апартамента и 20 къщи, от които:
– ведомствен фонд – 22 бр.
– резервен фонд – 12 бр.
Структуриран по видове и местоположение, общинският жилищен фонд е посочен в следващата таблица:
Апартаменти:
Жилищни райони Боксониери бр. Едностайни бр. Двустайни бр. Тристайни бр. Всичко
Централна част 5 24 21 7 57
кв.”Тева” 24 37 21 82
кв.”Изток” 126 183 152 50 511
гр.Батановци 12 23 35
Всичко 131 243 233 78 685
Къщи – 20 бр.
В общинските жилища са настанени 685 семейства.
Управлението на жилищните имоти е възложено на “Жилфонд” ЕООД – гр.Перник. Средната наемна цена определена с решение № 729/2007 г. на ОбС варира около 0.60 лв. в зависимост от местоположението на жилището.
Жилищният фонд е стар и амортизиран. Повечето общински жилища са построени преди повече от 25 г. Към настоящия момент средствата, които се получават от наеми са недостатъчни за поддръжка на жилищния фонд. Забелязва се тенденция за ежегодно увеличение на сумата, необходима за ремонти и поддръжка.
Преобладаващата част общински жилища, са в сгради, съсобствени между общината и физически лица. Тази собственост създава трудности при тяхното управление и поддръжка.
Къщите – общинска собственост в голямата си част са разположени в междублокови пространства, запазени след извършени отчуждавания и нямат граен градоустройствен статут.
Анализирайки състоянието на този вид общинска собственост се открояват следните:
Слаби страни и заплахи
– значителна част от общинския жилищен фонд е остарял;
– недостиг на жилищен фонд за осъществяване на социални функции;
– нарастване на необходимите средства за основен ремонт и опазване на собствеността;
– значителна разлика между наемните цени на свободния пазар и тези на общинските жилища.
– намаляване на ежегодните приходи от отдаване под наем;
.
Силни страни и възможности
– възможност за увеличаване на сградния фонд чрез публично-частно партньорство;
– оптимизиране процеса на управление;
– прекратяване на съсобствеността чрез продажба на частта на общината;
– осигуряване на средства от евро-фондовете и други финансови инструменти за подобряване състоянието на имотите.
4. ЗЕМЕДЕЛСКИ ЗЕМИ, ГОРИ И ЯЗОВИРИ
Наличният общински поземлен фонд във всички 25 землища на територията на община Перник обхваща земите по чл.19 и § 26 от ЗСПЗЗ /т.нар. остатъчен поземлен фонд/ и е в размер 20 054, 750 дка.
Земеделските земи по чл.19 от ЗСПЗЗ са останали след възстановяването на правата на собствениците и се стопанисват и управляват от общината. Те служат за обезщетяване на собствениците, за изпълнение на съдебни решения за признато право на собственост, за реализиране на проекти за техническа инфраструктура и др.
Големият брой маломерни имоти /с площ до 10 дка/, разпокъсани и в различни землища, не предизвикват интерес за наемане и аренда. На този етап управлението на тези земи се извършва чрез отдаване под наем за една реколтна година.
Законът за собствеността и ползването на земеделски земи, дава възможност за доброволно уедряване /комасация/ на земеделските имоти. Комасацията се извършва по изрично съгласие на собствениците на земеделските имоти в дадено землище или в част от него. Предвидена е възможност за изработване на планове за уедряване, които ще променят границите на земеделските имоти. Предстои и изработването на планове за поземлено управление на земите по чл.19 от ЗСПЗЗ. Освен това те ще включват и други мерки за устройство на територията, свързани с напояване, инфраструктура и екология.
Община Перник притежава 3 153,5 хектара /31 535 дка/ гори, от които 6 763 дка в района на гр.Перник, 4 740 дка в землището на кв.”Бела вода”, 2 013 дка в землището на кв.”Калкас”, 1 140 дка в землището на кв.”Църква”, 3 241 дка в землището на с.Дивотино, 2 449 дка в землището на с.Люлин, 135 дка в землището на с.Мещица, 1 040 дка в землището на с. Планиница, 505 дка в землището на с.Расник и 3 674 дка в землището на с.Студена, с.Селищен дол 323 дка, с.Боснек – 5 520 дка.
Предвижда се общинския горски фонд да бъде предоставен за управление на Общинско предприятие.
В община Перник са актувани като публична общинска собственост 4 язовира. Към настоящия момент 3 язовира са отдадени на концесия. В концесионните договори са формулирани задължения за наблюдение и поддържане на състоянието на стените.
Слаби страни и заплахи
– неприключил процес на възстановяване на земеделските земи на бившите собственици, техните наследници и съпътствуващото го актуване и деактуване на общинските имоти;
– разпокъсана собственост, голям брой маломерни имоти;
– законови и други ограничения при разпореждане с част от земеделските земи /пасища, мери, земи по чл.19 от ЗСПЗЗ/;
– необходимост от рекултивация съгласно начина на трайно ползване;
– наличие на изоставени и необработваеми земеделски земи и трайни насаждения;
– липса на лесоустройствени проекти;
– риск от грешни решения за разпореждане;
– риск от злоупотреба със собствеността, нерегламентирано ползване на земеделските земи и изсичане на общински гори.
Силни стари и възможности
– с влизането в Европейския съюз и стартирането на процеса на субсидиране на селскостопанското производство се увеличава възможността за реализиране на приходи;
– актуване на нови имоти;
– стартиране процеса на комасация на земеделските земи;
– оптимизиране на процеса на управление, чрез привличане на външни експерти и фирми;
– възможност за промяна на предназначението на земеделски земи, разположени в близост до населените места и индустриалните зони;
– възможност за увеличаване на приходите;
– увеличаване на горския фонд чрез залесяване на необработваеми земеделски земи;
– осигуряване на средства от евро-фондовете и други финансови инструменти за развитие и обогатяване на горски фонд.
5. ИНФРАСТРУКТУРА
Развитието на основната инфраструктура на общината е от изключително значение за осигуряване на условия за повишаване на инвестиционната привлекателност, устойчив икономически растеж, заетост, балансирано развитие на общината и подобряване условията на живот на хората.
Общинската пътна мрежа е добре изградена, като осигурява добри възможности за достъп до всички населени места в рамките на общината. Хроничният недостиг на инвестиции за поддръжка и модернизация на транспортната инфраструктура е причина за влошаване на качествените й параметри. Рисковата експлотационна годност, амортизираните настилки и маркировки създават проблеми пред бизнес организациите в общината.
Наличната водоснабдителна инфраструктура позволява да се извършват доставките на вода до всички потребители. Вътрешната мрежа е изградена главно от етернитови и стоманени тръби, като има известно количество чугунени, много малко поцинковани тръби и полиетиленови тръби. Остарялата водопроводна мрежа, ниското технологично равнище и липсата на мащабни инвестиции за рехабилитация и модернизация на системите и съоръженията през последните години е довело до значително разхищаване на водните ресурси при преноса им до крайните потребители, което затруднява доброто водоснабдяване в някои селища от общината.
Община Перник е предприела действия за кандидатстване по всички отворени фондове и програми.
През 2011 г. приключи изграждането и се пусна в експлоатация до кв.”Църква” главният канализационен колектор и канализацията на кв.”Калкас”.
Подготвено е кандидатстването по Водния проект, включващ рехабилитация на Пречиствателната станция за отпадни води, частична подмяна на канализационната и водопровдна мрежа на гр.Перник, канализацията на гр.Батановци и с.Драгичево.
Населените места се захранват от електроразпределителната мрежа, като наличната инфраструктура осигурява безпроблемна доставка на електрическа енергия до всички потребители, но се нуждае от сериозни инвестиции за рехабилитация и модернизация.
Като сериозен проблем се очертава недостатъчната мощност в трансформаторните постове.
Топлоснабдителната инфраструктура в града е морално и физически амортизирана, в резултат на което се увеличават загубите при преноса и разпределението на топлоенергия. Със заем от Световната банка, “Топлофикация – Перник” ЕАД извърши реконструкция и рехабилитация на част от топлопреносната мрежа и подмяна на част от абонатните станции с автомитизирани абонатни станции. Състоянието на топлоенергийната инфраструктура е незадоволително, като причина за това са недостатъчните средства за модернизация на произвоствената инфраструктура, довършване рехабилитацията на топлопреносната мрежа и подмяна на останалите абонатни станции с нови модерни автоматизирани такива.
Започна реализирането на проект за битово газоснабдяване на гр.Перник.
Общината разполага със сравнително добре развита телекомуникацинна инфраструктура, достигаща до почти всичи населени места. Всички селища от общината имат автоматична телефонна връзка с общинския център. Обобщено, телекомуникационната система на общината има потенциал да служи като отправна точка за по-широкото навличане на информационните и комуникационни технологии в ежедневието на населението, бизнеса и администрацията.
Силни страни и възможности
– Сравнителна близост и добри транспортни комуникации до столицата и съседните общински центрове;
– Добре развита енергийна инфраструктура с възможности за поемане на допълнителни товари от мрежата за високо напрежение;
– Всички населени места са водоснабдени;
– Изградена градска пречиствателна станция за отпадъчни води /ГПСОВ/ в гр.Перник;
– Въвеждане на система за разделно събиране на битови отпадъци;
– Добре развита система за мониторинг на околната среда;
– Подобряване на инфраструктурата;
– Засилване на международните връзки;
– Използване на Структурните фондове и други донорски програми за развитие на регионалната инфраструктура;
Слаби страни и заплахи
– Недостатъчни инвестиции за поддръжка и модернизация на транспортната инфраструктура, водопроводната мрежа;
– Липса на канализационни мрежи в някои квартали на града и амортизирани участъци от съществуващата канализационна мрежа;
– Липса на канализационни връзки и мрежи на прилежащи квартали и населени места към главния колектор;
– Липса на канализация в селата от общината;
– Недостатъчни мощности в трансформаторните постове;
– Недостиг на средства за поддържане на транспортните връзки;
III. ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ, ЦЕЛИ И ПРИОРИТЕТИ
1. Основни принципи при осъществяване на дейностите по придобиване, управление и разпореждане с имотите – общинска собственост.
• Публичност и прозрачност при управление и разпореждане с общински активи;
• Свободна и честна конкуренция и равнопоставеност на кандидатите при осъществяването на разпоредителните сделки и сделките по управление;
• Отговорно отношение към проблемите на града и диалог с гражданите;
• Стриктно спазване на законовите и подзаконови нормативни актове;
• Максимална ефективност, целесъобразност и гарантиране на обществения интерес;
• Избор на най-подходящи разпоредителни процедури и способи, както и минимални ограничителни критерии или параметри при осъществяване на сделки;
• Въвеждане на критерии от социален и градоустройствен характер при провеждане на публично оповестените търгове и конкурси;
• Активно използване на европейските фондове.
2. Основни цели на дейностите по придобиване, управление и разпореждане с имотите – общинска собственост:
СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ:
ОПТИМИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ПРИДОБИВАНЕ,
УПРАВЛЕНИЕ И РАЗПОРЕЖДАНЕ С ИМОТИТЕ ОБЩИНСКА СОБСТВЕНОСТ
Специфична цел 1: Подобряване на ефективността при използване на ресурсите – имоти, общинска собственост.
Специфична цел 2: Подобряване на състоянието и модернизация на обектите – общинска собственост.
Специфична цел 3: Увеличаване на имотите, общинска собственост.
Специфична цел 4: Постигане на по-висока степен на задоволяване на реалните обществени нужди и интереси, свързани с общинските имоти.
3. ПРИОРИТЕТИ:
Приоритет 1: Максимална идентификация и актуване на обектите – общинска собственост и активни действия за придобиване на имоти с местно значение от държавата.
Приоритет 2: Подобряване състоянието на общинската инфраструктура.
Приоритет 3: Модернизация на общинския жилищен фонд.
Приоритет 4: Широко прилагане на добри практики за публично частно партньорство при изграждане и експлоатация на обекти, общинска собственост.
Приоритет 5: Привличане на значителни средства от държавата и по европейски програми за модернизация и изграждане на обекти, общинска собственост, особено в областта на инфраструктурата, образованието, здравеопазването, социалните дейности и отдиха.
4. Основни характеристики на отделните видове имоти, които подлежат на запазване и реконструкция, отдаване под наем или разпореждане.
4.1. Имоти, подлежащи на запазване и реконструкция:
– всички имоти, които имат характер на публична общинска собственост;
– имоти – частна общинска собственост, необходими за изпълнение на функциите на общинската администрация и общинските предприятия;
– имоти, необходими за осъществяване на социалните програми на общината.
4.2. Имоти, които могат да бъдат предмет на отдаване под наем:
– имоти, частна общинска собственост, както и части от имоти публична общинска собственост, които не са необходими пряко за изпълнение на функциите на общината и които поради стопанското си педназначение са подходящи за отдаване под наем на трети лица;
– имоти, от които реализираната чрез отдаването им под наем доходност в дългосрочен план е по-голяма, отколкото, ако биха били проданени.
4.3. Имоти, които могат да бъдат предмет на разпореждане:
– имоти, които не са необходими пряко за изпълнение на функциите на общината;
– имоти, от които не може да се реализира доходност в дългосрочен план чрез отдаването им под наем;
– имоти, към които има заявени сериозни инвестиционни намерения, водещи до развитие на икономическата, социалната и градоустройствена среда на общината;
– имоти, предназначени за обекти на общинската инфраструктура, които не е целесъобразно да бъдат финансирани от общината;
– остарели жилищни имоти, поддръжката на които изисква значителен финансов ресурс и за които има заявено желание за покупка от наемателите им.
5. Нужди на общината от нови имоти и способите за тяхното придобиване.
– Имоти – публична общинска собственост, предназначени за трайно
задоволяване на обществени потребности от местно значение – имоти, които са част от техническата инфраструктура, имоти със социално предназначение, спортни имоти и за здравни и образователни нужди – чрез покупка, доброволна делба, отчуждаване и безвъзмездно прехвърляне от държавата по реда на ЗДС;
– Жилищно имоти, придобити чрез отстъпване на право на строеж върху общински имоти на частен инвеститор след провеждане на публично оповестени конкурси, срещу задължение изграждане на такива жилища за общината.
– Строителство на общински жилищни сгради.
6. Мерки и дейности.
Управлението на общинската собственост следва визията, целите и приоритетите, заложени в Общинския план за развитие за периода 2007 – 2013 г.
Анализът на състоянието на общинската собственост предполага реализирането на следните мерки и дейности:
6.1. Оптимизиране на управлението на незастроените терени – да се ускори процесът на идентификация на общинските терени.
– да се разработи и прилага методика за изследване потенциала на всеки терен съобразно предвижданията на Общият устройствен план;
– да се правят постъпки пред държавата за деактуване на имоти, които са важни за устойчивото развитие на общината;
– да се утвърди практиката чрез поблучно-частно партньорство, да се реализират крупни проекти върху общински терени;
– да се увеличи кадровият и административен потенциал, включително чрез привличане на консултанти и фирми.
6.2. Ефективно управление и развитие на застроените нежилищни имоти.
– да се обследват сградите и се съставят технически паспорти, съгласно нормативните изисквания;
– да се изготви финансово-икономически анализ за разходите по поддръжка на сградите и очакваните приходи, с оглед вземане на решение за разпореждане;
– учредяване право на строеж срещу части от новопостроените сгради с обществено-обслужващо предназначение;
– да се подготвят проекти за кандидатстване по оперативните програми за осигуряване на средства от еврофондовете за подобряване състоянието на сградите;
– да се преобразуват от публична общинска собственост в частна общинска собственост сгради, престанали да имат предназначението на публична собственост, с цел дългосрочното отдаване под наем или ползване;
– поддържане и своевременно актуализиране на публичен регистър на общинската собственост;
– изготвяне на поспортен регистър на сградния фонд общинска собственост- местонахождение, вид, конструкция, година на построяване, архитектурна и строителна документация;
– изготвяне на публичен регистър на сградите – паметници на културата;
– обследване на всички общински сгради, предназначени за масово ползване, по отношение на енергийната ефективност;
– саниране и модернизиране на сградите – общинска собственост;
– намаляване на топлинните загуби в общинските сгради с подобряване на енергийните им характеристики, осигуряване на отоплителни системи с висока ефективност;
– осигуряване на достъпна среда на училища и обществени сгради;
– ремонт на съществуващите детски и спортни площадки; изграждане на открити детски и спортни площадки;
– ремонт на съществуващите физкултурни салони и изграждане на физкултурни салони на общински училища, в които няма такива;
– изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Перник;
– рехабилитация на Градския парк, в това число входни зони, детски площадки, преасфалтиране на алеи, изграждане на обществени тоалетни, подмяна на пейки;
– изграждане и превръщане в туристическа атракция на Крепостта “Кракра” и зоната около нея;
6.3. Управление на жилищните имоти и обновяване на общинския жилищен фонд.
– строителство на нови жилища от Община Перник чрез публично частно партньорство;
– учредяване на право на строеж срещу нови жилища;
– да се приеме методика за актуализация на наемната цена в съотношение с наемните цени на свободния пазар и доходите на семеството;
– при необходимост да се извършват продажби на амортизирани жилища;
– да продължи събарянето на амортизирани къщи и разчистването на терените;
– да се предприемат действия за прекратяване на съсобствеността чрез продажбата на частта на общината, изкупуване частта на съсобствениците.
– изготвяне и поддържане на паспортен регистър на общинския жилищен фонд – местонахождение, вид, конструкция, година на построяване, архитуктурна и строителна документация;
6.4. Оптимизиране на управлението на земеделските земи, гори и язовири.
– да се изгради Общинско предприятие за управление на горите;
– предприемане на действия за комасация на земеделските земи и уедряване на земеделските масиви;
6.5. Развитие и модернизация на инфраструктурата.
– подобряване на качественото състояние на пътната мрежа;
– ремонт, реконструкция и текущо поддържане на пътна мрежа;
– подобряване достъпа до места с изявен интерес;
– подобряване на състоянието на водопреносната и канализационна мрежа;
– реконструкция на водоснабдителна мрежа в община Перник;
– реконструкция на градска канализационна мрежа;
– обновяване и доразвиване на енергийната инфраструктура;
– поддържане на добри технически и експлоатационни параметри на електропреносната мрежа високо напрежение;
– изграждане на нови трансформаторни постове и присъединяването им към мрежата средно напрежение.
– подобряване на комуникационната инфраструктура;
– изграждане системата за битова газоснабдяване.