НАРЕДБА ЗА ПУБЛИЧНО – ЧАСТНИ ПАРТНЬОРСТВА
НАРЕДБА ЗА ПУБЛИЧНО – ЧАСТНИ ПАРТНЬОРСТВА
Чл. 1. /1/ С тази Наредба се определят условията, реда и правилата за осъществяване на различни форми на Публично-частни партньорства (ПЧП) в община Перник.
/2/ Наредбата регламентира участието на частния партньор в дейностите по финансиране, проектиране, изграждане и/или експлоатация на обекти, общинска собственост, в съответствие с разпоредбите на специалните закони, включително общински инфраструктурни проекти, места и обекти с обществено значение, предоставяне на услуги в обществен интерес, предоставяне на комплексни социални услуги и др. Участието на частния партньор в дейности от изключителна компетентност на Общината се допуска при спазване на законоустановени процедури и утвърдени европейски практики.
Чл. 2. /1/ ПЧП е дългосрочно сътрудничество между публични организации и частни субекти за целите на ускорено, по-качествено и по-ефикасно предоставяне на публични услуги чрез оптимално разпределение на ресурси, рискове и възнаграждения, в изпълнение на одобрените от Общинския съвет стратегически и планови документи за развитие на Общината.
/2/ ) При осъществяване на ПЧП рисковете се разпределят между общината и частният партньор за всеки конкретен проект в зависимост от характеристиките на проекта, като в общия случай частния партньор поема риска за финансиране, построяване, реконструкция, управление и/или поддръжка на обекта или актива и поне един от двата риска – за наличие и осигуряване на съответното качество на съответната услуга или за търсенето на съответната услуга
Чл. 3. /1/ Взаимоотношенията между Общината и частния партньор се изграждат при условията на равнопоставеност, без създаване на предимства за нито една от страните и при зачитане на законните им интереси.
/2/Отношения на ПЧП възникват чрез:
1. Създаване на търговско дружество с общинско участие, при спазване правилата на Търговския закон, като се имат предвид регулациите за упражняване на правата на собственост на общината в търговските дружества, нормативната уредба на Закона за местното самоуправление и местната администрация и правомощията на общинския съвет;
2. Включване на Общината като партньор за осъществяване на проект с обществени функции във вече съществуващо търговско дружество или неправителствена организация, при което се прилагат разпоредбите на Закона за местното самоуправление и местната администрация и на тази наредба;
3. Сключване на договор след прилагане на процедурите, предвидени в Закона за концесиите, Закона за обществените поръчки или друг закон, както и с подзаконовите актове за тяхното прилагането. В случай че, частният партньор е избран след процедура по Закона за концесиите или Закона за обществените поръчки, условията на тази наредба за състезателен принцип се считат спазени.
Чл.4. Материалните обекти, предмет на ПЧП са:
1. Подземната и надземна инфраструктура и услуги свързани с тази инфраструктура;
2. Съхранение и преработка на отпадъци;
3. Пътна инфраструктура, в т.ч. специализирани пътни съоръжения, мостове, тунели;
4. Съоръжения и услуги, свързани с градският и междуградски транспорт
5. Паркинги и гаражи;
6. Места и обекти за отдих, спорт, култура и туризъм;
7. Паркове, зелени площи и системи;
8. Обществени сгради, офис сгради и сгради със специално предназначение;
9. Училища, детски градини, детски ясли, библиотеки, читалища, музеи, художествени галерии, паметници на културата и етнографски комплекси с местен характер;
10. болници, медицински центрове, клиники, ДКЦ, центрове и звена за възстановяване
11. общински пазари и тържища
12. Основна и помощна инфраструктура;
13. Индустриални терени и прилежащата им инфраструктура;
14. Развитие на ландшафта и природните богатства на територията на общината;
15. Други.
Чл. 5. Сектори, в които е възможно Общината да осигурява услуги чрез осъществяване на ПЧП са:
1. образование;
2. здравеопазване;
3. социални услуги – социално осигуряване, подпомагане и грижи;
4. благоустройство;
5. жилищно строителство за обществени нужди;
6. опазване на околната среда;
7. физическа култура и спорт;
8. култура;
9. транспорт и съобщения;
10 .туризъм;
11. оптимизиране на работата на администрацията чрез „аутсоурсинг” на дейности и в интерес на обществото, вкл. по управление на недвижимата общинска собственост;
12. други.
Чл.6. /1/ ПЧП е приложимо по отношение на всички действия и дейности по реализацията на проекти с обществена значимост, осъществявани при взаимодействие на частни организации с Общината и свързани с дефинирането, планирането, предварителната оценка на инвестиционните разходи, подбора на източниците на финансиране, оперативното управление, наблюдението и контрола на тези проекти.
/2/ Когато обект на ПЧП е дълготраен материален актив по баланса на Общината, нейна движима или недвижима собственост, който е публична общинска собственост, общината запазва правото си на собственост върху този актив, независимо от обстоятелството, че Общината се е включила като съдружник/акционер в търговско дружество с точно определена цел .
/3/ Всички подписани споразумения и всички разрешения за такива, които биха могли да се третират като ПЧП по смисъла на тази наредба следва да се приемат като заварено положение. Ако решението за сключване на споразумение е било одобрено от общински съвет, процедурата, уточнена в тази наредба следва да се счита спазена.
Чл. 7. С оглед на участието на частния партньор в проект, който се реализира по пътя на ПЧП, формите на ПЧП биват:
/1/ Дългосрочни договорни отношения:
1. Операция до ключ – когато Общината предоставя възможност на частния партньор да изгражда и експлоатира материалния обект, предмет на ПЧП, а собствеността се запазва за Общината;
2. Лизинг – Разработване – Експлоатиране или Купуване – Разработване – Експлоатиране;
3. Изграждане – Експлоатиране – Прехвърляне;
4. Изграждане – Притежаване – Експлоатиране –Прехвърляне;
5. Изграждане – Придобиване – Експлоатиране
6. Доизграждане/допълващо пристрояване/облагородяване, ремонт и пристрояване
7. Експлоатация и управление и поддръжка
8. Други
/2/ Търговско дружество със смесено участие между юридическо/-и лице/-а от частния сектор от една страна и Общината – от друга
Чл. 8. В зависимост от вида на проекта, собствеността на дълготрайните активи в него и отговорността за финансиране изграждането на новите обекти и съоръжения в обекта на ПЧП, както и за предоставянето на услуги, партньорите и основни участници в ПЧП проектите са:
1.Общината;
2. Частният сектор – юридическо лице по смисъла на ТЗ,инвеститор в проекти в секторите, в които общината предоставя услуги на местната общност и по-специално тези, определени в чл.5;
3. Частният сектор – организации, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с нестопанска цел
4. Съответната институция, представляваща държавата в обекта на ПЧП при наличието в него на собственост, различна от общинска и частна;
5. Юридически лица – консултанти и експерти в съответната област на проекта по ПЧП.
Чл. 9. Публичният партньор – Общината се представлява в проектите за ПЧП от Кмета на Общината, след решение на Общински съвет, освен в случаите на сключване на договорни отношения по реда на Закона за обществените поръчки, имащи за цел прилагане на подхода за ПЧП.
Чл. 10. /1/ При постъпване на предложение от частен партньор за реализиране на проект по пътя на ПЧП, Кметът на Общината е длъжен да направи преценка по целесъобразност и законосъобразност на направеното предложение и с оглед на това да изготви мотивиран доклад, който да внесе в срок до 30 (тридесет) дни от постъпване на предложението пред Общинския съвет за обсъждане.
/2/ Докладът следва да включва анализ на правните, техническите и икономическите аспекти на постъпилото предложение, оценка на обективната необходимост за реализиране на предложението чрез ПЧП, възможни организационно-правни форми на партньорството
/3/ Обективна необходимост е налице във всички случаи, когато стратегическите и плановите документи на общината предвиждат изпълнението на определени дейности, за които общината в средно и дългосрочен план не разполага с достатъчен ресурс да реализира дейността самостоятелно
/4/ В случай, че Общинският съвет отхвърли предложението за партньорство, кметът е длъжен да уведоми частния партньор в срок до 10 дни от взимането на решение
/5/ При констатиране на явна незаконосъобразност на предложението, Кметът изпраща в срок от 20 (двадесет) дни на частния партньор отказ за партньорство, като изготвя доклад, съдържащ описание на постъпилото предложение и резултата от направения анализ и го представя на Общинския съвет в срок от 30 (тридесет) дни от постъпване на предложението
/6/ В случай, че Общинският съвет приеме решение за реализиране на предложението за осъществяване на публично-частно партньорство, възлага на кмета на общината да изготви предварителна обосновка на проекта и да я представи за обсъждане в Общинския съвет.
/7/ Предварителната обосновка на проект за ПЧП включва предложение за: управление и начин на финансиране; разпределяне на собствеността върху активите; финансови или други имуществени задължения на общината; изисквания за поддръжка и функциониране по предназначение на активите; разпределение на рисковете и отговорностите между общината и частния партньор и др., съгласно нормативните изисквания, предвид решението на Общинския съвет за организационно -правната форма на партньорството
/8/В случай, че Общинският съвет приеме, въз основа на представената предварителна обосновка за проект за ПЧП, решение за реализиране на предложението за осъществяване на публично-частно партньорство, изборът на частен партньор се осъществява в съответствие с избраната организационно-правна форма на партньорството.
Чл. 11. /2/ Решение за провеждане състезателна процедура се взема от Кмета на Общината, след одобрение от Общински съвет.
Чл.12. Общинският съвет:
1. Взима становище относно обявяването на състезателна процедура.
2. Одобрява правната рамка на предложението за проект за ПЧП – създаване на Дружество със специално предназначение по реда на Търговския закон;
3. Излъчва свой представител в съответния орган на управление на Дружеството със специално предназначение, ако е предвидено участие на такъв;
4. Одобрява терена, обекта, оценката и срока на апорта на общината в дружеството и срока за съществуването му;
5. Упълномощава Кмета на Общината да участва в подготовката на учредителния документ на Дружеството със специално предназначение и да подписва от името на Общината договорите за управление или определяне на обема от правомощия;
6. Длъжен е да съдейства за разработването и реализацията на ефективни проекти на база на ПЧП, адекватни на изискванията и подходящи за кандидатстване и реализиране на проекти по Оперативните програми, Европейските Структурни и Кохезионен фондове, както и за гъвкаво привличане на средства от стратегически инвеститори и финансирания по различни целеви програми.
Чл. 13. Кметът на Общината:
1. Открива със заповед състезателната процедура
2. Участва в подготовката на условията и документацията за реализиране на ПЧП на базата на професионална експертна подкрепа от комисия, назначена с негова заповед ;
3.Определя план-график и срокове за работа на комисията;
4.Носи отговорност за гарантирането на интересите на Общината в ПЧП;
5.Осигурява експертно и професионално участие на външни консултанти
(по необходимост) при разработването и управлението на проекта за ПЧП;
6. Определя лицата, които ще представляват общинска администрация в съответния орган на управление на Публично частното партньорство.
Чл. 14. /1/ Подготовката и организацията на състезателните процедури се извършва от специализирана комисия, определена със заповед на Кмета на Общината по решение на Общински съвет, със състав от 3 до 5 члена, като задължително в нейния състав се включва юрист, икономист и квалифицирани специалисти с практически опит в съответствие с предмета на ПЧП.
/2/ Не се провежда състезателна процедура за избор на частен партньор за ПЧП проект в случаите, когато договора за публично – частно партньорство се сключва с нвеститор, получил сертификат за инвестиция от клас “А” или клас “Б” по смисъла на Закона за насърчаване на инвестициите.
/3/ В заповедта за назначаване на комисията се включват и двама резервни члена, както и възнаграждението на членовете на комисията.
/4/ В работата на комисията могат да бъдат включвани с право на съвещателен глас и външни експерти.
/5/ В състава на комисията не могат да участвуват лица, които са:
1. Заинтересовани от резултата на търга или конкурса;
2. “Свързани” лица по смисъла на Търговския закон с участниците в конкурса или с членовете на техните управителни и контролни органи;
/6/ Членовете на комисията и експертите подписват декларация за обстоятелствата по ал. 4 и за неразпространение на търговска и служебна информация, свързана с участниците и техните проекти.
Чл. 15. Условията на състезателната процедура по отношение на възможността за ПЧП, специалните изисквания към участниците, изискуемите документи, мястото, срока за подаване на заявките за участие, дата и място на провеждане се обнародват поне в един местен ежедневник, публикуват се в интернет-страницата на общината и се разгласяват по друг подходящ начин най-малко 30 дни преди крайния срок за подаване заявленията за участие. Извлечение от решение на Кмета на общината и на Общински съвет за обявяване на състезателна процедура, се обявява на видно място в сградата на общинската администрация в 3-дневен срок от нейното издаване.
Чл. 16. /1/ Документацията за провеждане на състезателна процедура съдържа:
1. Основи на проекта: наименование на проекта, цел на проекта, основни задачи, локация, предпоставки за осъществяване на проекта.
2. Управление на проекта: основни фази и етапи от изпълнението на проекта, обхват на проекта, инвестиции и инвестиционни алтернативи
3. Времеви разчети: продължителност, график на изпълнение, движение на ресурси във времето, методи за контрол
4. Бюджет: планирани парични потоци, счетовдство и одит, примерен бюджет на проекта
5. Стратегия за управление на човешките ресурси в проекта: участници в проекта, организационна структура, длъжностна характеристика, разпределение на отговорностите
6. Управление на риска в проекта – анализ и оценка на риска
7. Ефективност на проекта: преки ползи от проекта, косвени ползи от проекта, влияние върху околната среда, очакван ефект (икономически, социален, екологичен, образователен и др.), обвързаност на проекта със стратегически национални, регионални и общински документи, SWOT анализ (положителни/отрицателни страни на проекта).
/2/ Когато определен закон изисква специална регистрация за извършване на определени дейности и услуги, кандидатите за външни доставчици е необходимо да представят съответното удостоверение за регистрация.
Чл. 17. /1/ Приемането на документите на участниците в състезателната процедура се извършва само в рамките на определения по чл. 14 срок.
/2/ Комисията може да откаже да разгледа документите на участник в случай, че установи:
1. Непълнота на представените документи и неспазване на обявените изисквания;
2. Кандидатът е лице, неизправно по договор, сключен с Общината или системно нарушава актове на Общинския съвет.
/3/ Комисията разглежда предоставените документи и се произнася до 30 дни от датата на приключване на събирането на документи.
Чл.18. /1/ Комисията взема решение за създаване на ПЧП, с обикновенно мнозинство, където решенията са легитимни ако присъстват повече от 2/3 от нейните членове.
/2/ За да вземе решение по ал.1, Комисията следва да одобри финансовите условия в частта инвестиционни разходи по проекта (при наличие на такива)
Чл. 19. В срок от 10 дни комисията да оповести публично решението си, да уведоми писмено ОбС – Перник за това решение, след което Кмета на Община Перник да сключи договор за осъществяване на ПЧП.
Чл. 20. /1/ ПЧП следва да функционират на принципа на добронамереност,
равнопоставеност и баланс на интересите между публичния и частния сектор, при което партньорите да поемат стратегически ангажименти в дългосрочен план;
/2/ Партньорските взаимоотношения да целят постигане на по-голяма
ефективност или разкриване на нова услуга при осигуряване на необходимото качество и ефективност, по-висока възвръщаемост на средствата, скъсяване на сроковете и повишаване на качеството на услугата;
Чл. 21. /1/ Създава се Регистър на Проектите за ПЧП на община Перник (РПЧП), наричан за краткост Регистъра.
/2/ Регистърът на публично-частните партньорства е публичен, като достъпът до данните за проектите за публично-частно партньорство се осъществява чрез интернет страницата на община Перник (www.pernik.bg)
/3/ В Регистъра се публикуват всички решения на общинският съвет по създаване на ПЧП и всички обстоятелства касаещи тази Наредба, представящи основните характеристики на съответния проект.
Чл. 22. Регистърът на публично-частните партньорства съдържа:
1. Решенията на Общинския съвет по чл.10, ал. 6 (нова) за реализиране на предложението за осъществяване на публично-частно партньорство или по чл.10, ал.4 (нова) за отхвърляне на предложение за осъществяване на публично-частно партньорство.
2. Описание на проекта за публично-частно партньорство:
а) тип на материалния обект, предмет на проекта за публично-частно партньорство, съгласно чл.4 на настоящата наредба
б) сектор, в който се предоставят услуги чрез проекта за публично-частно партньорство, съгласно чл.5 на настоящата наредба
в) община, на чиято територия се осъществява проекта за публично-частно партньорство) населено място, на чиято територия се осъществява проекта за публично-частно партньорство
д) форма на проекта за публично-частно партньорство,съгласно чл.7 на настоящата наредба
е) процедура за избор на частен партньор за осъществяване на проекта за публично-частно партньорство – вид на процедурата и нормативен акт, по който е проведена: Закон за обществените поръчки,Закон за концесиите, настоящата наредба, друго
ж) статус на проекта: решение на Общински съвет по чл.10, ал.6 (нова), подготовка на предварителна обосновка на проекта, подготовка на тръжна документация за избор на частен партньор, провеждане на търг за избор на частен партньор, в процес на изпълнение, прекратен,приключил
з) наименование на проекта за публично-частно партньорство
и) отдел в общинската администрация за връзка в случай на въпроси
й) име на частния партньор
к) тип на частния партньор: търговско дружество, юридическо лице, регистрирано по Закона за юридическите лица с нестопанска цел,друго
л) източници на финансиране за осъществяване на проекта за публично-частно партньорство: общински бюджет, държавен бюджет,частно финансиране, банков заем, безвъзмездно финансиране от фондове на ЕС, безвъзмездно финансиране от други фондове, комбинация от две или повече от посочените, друго;
Чл.23 Регистърът на публично-частните партньорства се води от упълномощено от Кмета на общината длъжностно лице (длъжностни лица)
Чл.24 Регистърът на публично-частните партньорства се съхранява безсрочно
Преходни и заключителни разпоредби
§1. За целите на ефективното прилагане на разпоредбите на наредбата, кметът на общината може да издаде инструкции или да одобри правила за проектиране и управление на публично-частни партньорства на територията на общината
§2. Указания по прилагането на Наредбата, както и контролът по нейното изпълнение, се възлага на Кмета на Общината.
§3. Настоящата Наредба влиза в сила от 01.06.2010 г.